• Anonym (InteViktlös)

Kommentarer om vikt

Var på midsommarfirande hos min mamma igår. Tyvärr blev det väl inte så trevligt för min del för hon verkade ha hakat upp sig på min vikt. Jag är medveten om att jag gått upp lite i vikt senaste tiden, men jag vet inte varför. Äter som jag brukar. Rör väl inte på mig så mycket mer än vardagsmotion, men det har jag sällan gjort innan heller. Hur som helst, det är som det är. 

Att få kommentarer om det till och från hela dagen hjälper däremot inte. Hon frågade ut mig högt inför de andra gästerna kring hur mycket godis, chips osv som jag äter. Säger att min magen blivit stor och att jag behöver tänka mig för. Det är varken kul eller motiverande att höra sånt. Hur hanterar ni andra den här typen av kommentarer? Hur besvarar ni det? Jag blev mest förvånad för hon har inte hållit på så innan. Visste inte riktigt vad jag skulle säga. 
  • Svar på tråden Kommentarer om vikt
  • Anonym (Victoria)

Det här är ju fruktansvärt, men tyvärr förvånar det mig inte. Det sprider sig som en löpeld genom Sverige , en sjukdom. Och är det inte märkligt att det till största del handlar om kvinnor.

Säger inte det väldigt mycket om hur samhället ser på oss kvinnor, som om vi vore objekt och inte människor.

Sen kan man visserligen bry sig om någons hälsa. Men det här är verkligen inte sättet.

Tala om för din mor hur hon fick dig att känna dig. Be henne be on ursäkt och tala om att det du inte vill diskutera din kropp/utseende öppet med andra människor. Kanske inte ens med henne heller. Kan hon inte respekterar det, sluta umgås.

Jag hade en förjävlig pappa, som höll på med liknande kommentarer. Tillslut fick jag bryta. Hans gränslösa beteende var ingenting jag varken ville acceptera eller umgås med. Det kunde även handla om hur jag presterade jobbmässigt och annat.

Styrkekram till dig

• Anonym (Rob)

Din mamma säger till för att hon bryr sig. Det är inte hälsosamt att bära på en massa överflödigt fett.

• Anonym (Ålder)

Det är ju inte helt ovanligt att man går upp i vikt om man inte ändrar varken kost och eller rörelse. Felet för många är väl just det att man äter som man alltid gjort och bara för att det fungerade tidigare så gör det inte det sen. Man behöver antingen ändra på kosten , vad man äter och hur mycket eller röra på sig betydligt mer om man inte ska gå upp i vikt. Bästa är ju att man gör båda delar. 

• Anonym (Fredde)

Din mor beter sig gränslöst och elakt. Visst, hon kan ju vara bekymrad över din hälsa, men då tar man upp det privat och i ett annat tonläge. Hon verkar mest vara ute efter att kvadda till dig i allas åsyn.
    Ta en diskussion med henne och säg att hennes offentligt utsagda kommentarer var sårande och gjorde dig ordentligt lessen och att du i fortsättningen inte vill höra något sådant igen. Fråga hur hon själv skulle må om du t ex i ett sällskap högt skulle undra " Har du fått slut på deo, mamma? Det står en odör av svettlukt omkring dig, inte najs alls!"  Hundra på att hon skulle fatta hur pikar känns efter den smockan.

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Victoria) skrev 2025-06-21 18:51:14 följande:

Det här är ju fruktansvärt, men tyvärr förvånar det mig inte. Det sprider sig som en löpeld genom Sverige , en sjukdom. Och är det inte märkligt att det till största del handlar om kvinnor.

Säger inte det väldigt mycket om hur samhället ser på oss kvinnor, som om vi vore objekt och inte människor.

Sen kan man visserligen bry sig om någons hälsa. Men det här är verkligen inte sättet.

Tala om för din mor hur hon fick dig att känna dig. Be henne be on ursäkt och tala om att det du inte vill diskutera din kropp/utseende öppet med andra människor. Kanske inte ens med henne heller. Kan hon inte respekterar det, sluta umgås.

Jag hade en förjävlig pappa, som höll på med liknande kommentarer. Tillslut fick jag bryta. Hans gränslösa beteende var ingenting jag varken ville acceptera eller umgås med. Det kunde även handla om hur jag presterade jobbmässigt och annat.

Styrkekram till dig

Tror inte det handlar mest om kvinnor men jag tror jargongen är lite annan mot män, mer skämtsam på ngt sätt. 

Du väljer att se det från den negativa sidan direkt och inte som att en medmänniska faktiskt bryr sig, om än på klumpiga sätt. Övervikt och fetma är orsak till mångt mkt fler sjukdomar än ngt annat. Om ngn i din närhet ökar mkt i vikt på kort tid eller går upp/ner ofta i omgångar är det inget annat än ett tecken på osunt leverne eller annat hälsorelaterat bakom.  Att göra det till en kroppshetsfråga när TS själv säger héon gått upp i vikt är inget annat än att söka konflikt med offerkoftan på. 

Inget försvarar din pappas oklumpiga sätt säga att han bryr sig på. Att du däremot väljer se konflikten istället för att förklara hur du känner när han säger så men att du uppskattar att han bryr sig är inget annat än flykt. Du avgränsar honom genom att fly så du kan fortsätta leva med övervikt och färre runt dig som kommenterar det. 
  • rebecca25
    Anonym (Rob) skrev 2025-06-21 19:08:23 följande:

Din mamma säger till för att hon bryr sig. Det är inte hälsosamt att bära på en massa överflödigt fett.

Man behöver inte ta upp det inför alla och dessutom var det dryga kommentarer , inte uppmuntrande!
  • Anonym (C)
    Anonym (Fredde) skrev 2025-06-21 21:24:27 följande:

Din mor beter sig gränslöst och elakt. Visst, hon kan ju vara bekymrad över din hälsa, men då tar man upp det privat och i ett annat tonläge. Hon verkar mest vara ute efter att kvadda till dig i allas åsyn.
    Ta en diskussion med henne och säg att hennes offentligt utsagda kommentarer var sårande och gjorde dig ordentligt lessen och att du i fortsättningen inte vill höra något sådant igen. Fråga hur hon själv skulle må om du t ex i ett sällskap högt skulle undra " Har du fått slut på deo, mamma? Det står en odör av svettlukt omkring dig, inte najs alls!"  Hundra på att hon skulle fatta hur pikar känns efter den smockan.

Jag tror tyvärr att TS mamma vet exakt hur det känns för TS när hon säger sådär. Och det är just därför hon säger det.
  • Anonym (Nej fan heller)

Det där är inte att bry sig. Det är att ge sitt barn en ätstörning.

Om man bryr sig säger man inte sånt rakt ut så andra hör. Sen säger man att man undrar hur hon mår och att man undrar för att man är orolig för hälsan. 

Det har aldrig givit ett positivt resultat att skamma överviktiga till att gå ner i vikt.

• Anonym (Fin)

Hoppas de andra gästerna är normala och fattar hur elakt din mamma beter sig. 
    Hoppas du är stark och slipper ätstörningar, vilket är lätt hänt att få med en sån mamma. Gissar att hon inte är helt sund om hon ojar sig för några ynka kilon.
    Helt säker på att du är fin oavsett.

• Anonym (Fin)

Om du startar en tråd om att din mamma säger att du är helt körd i skallen så ska jag skriva att hon gör ju det för att hon är orolig för dig, klart din mamma inte vill ha en unge som beter sig helt tappat. Bättra dig för din egen skull så att mamsen kan få bli stolt.
Svar på tråden Kommentarer om vikt