Anonym (Victoria) skrev 2025-06-21 18:51:14 följande:
Det här är ju fruktansvärt, men tyvärr förvånar det mig inte. Det sprider sig som en löpeld genom Sverige , en sjukdom. Och är det inte märkligt att det till största del handlar om kvinnor.
Säger inte det väldigt mycket om hur samhället ser på oss kvinnor, som om vi vore objekt och inte människor.
Sen kan man visserligen bry sig om någons hälsa. Men det här är verkligen inte sättet.
Tala om för din mor hur hon fick dig att känna dig. Be henne be on ursäkt och tala om att det du inte vill diskutera din kropp/utseende öppet med andra människor. Kanske inte ens med henne heller. Kan hon inte respekterar det, sluta umgås.
Jag hade en förjävlig pappa, som höll på med liknande kommentarer. Tillslut fick jag bryta. Hans gränslösa beteende var ingenting jag varken ville acceptera eller umgås med. Det kunde även handla om hur jag presterade jobbmässigt och annat.
Styrkekram till dig
Tror inte det handlar mest om kvinnor men jag tror jargongen är lite annan mot män, mer skämtsam på ngt sätt.
Du väljer att se det från den negativa sidan direkt och inte som att en medmänniska faktiskt bryr sig, om än på klumpiga sätt. Övervikt och fetma är orsak till mångt mkt fler sjukdomar än ngt annat. Om ngn i din närhet ökar mkt i vikt på kort tid eller går upp/ner ofta i omgångar är det inget annat än ett tecken på osunt leverne eller annat hälsorelaterat bakom. Att göra det till en kroppshetsfråga när TS själv säger héon gått upp i vikt är inget annat än att söka konflikt med offerkoftan på.
Inget försvarar din pappas oklumpiga sätt säga att han bryr sig på. Att du däremot väljer se konflikten istället för att förklara hur du känner när han säger så men att du uppskattar att han bryr sig är inget annat än flykt. Du avgränsar honom genom att fly så du kan fortsätta leva med övervikt och färre runt dig som kommenterar det.