• molly50

Kommentarer om vikt

Anonym (Rob) skrev 2025-06-21 19:08:23 följande:

Din mamma säger till för att hon bryr sig. Det är inte hälsosamt att bära på en massa överflödigt fett.

Om man verkligen bryr sig och är genuint orolig så tar man inte upp det inför andra människor. Då tar man upp det med personen när man är ensamma.
    Allt annat är bara respektlöst,oförskämt och elakt. Och risken är att det får totalt motsatt verkan.
    Vill man ha hjälp med sin vikt så ber man om det själv.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-23 14:50:54 följande:

Kaloribehovet går ner ju äldre man blir så man kan inte förvänta sig att kunna äta som man gjort och ändå hålla samma vikt. 

Och vad är motiverande om inte fakta om att du blivit större? Sånt kan lätt bli att man inte märker själv utan det kommer smygande och man vänjer sig.

Och du skriver att du inte vet varför du gått upp, vill du försöka ta reda på det? Hur många kalorier äter du på en vecka? Vad är din längd vikt ålder? Aktivitetsnivå?

Oavsett vad TS väger så är det ju oförskämt av mamman att dra upp det inför andra människor.
    Vill man motivera någon att gå ner i vikt så finns det andra,betydligt bättre sätt att ta upp det på.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-23 15:28:01 följande:
    Det var därför jag frågade TS om vad hon skulle tycka var motiverande.
    Jag tolkade det som att du menar att det mamman gjorde kan vara motiverande. Men jag kanske missförstod?
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-23 22:02:33 följande:
    Jag är som sagt pragmatisk och resultatsinriktad, det är alltså vad som hjälper mig. Är mer intresserad av sakfrågor/problem än att haka upp mig på att någon kommenterade desamma. Så några sådana gränser har jag nog inte direkt. Ja att du tycker annorlunda än mig har jag redan förstått, du gör på ditt sätt och jag gör på mitt.
    Men TS kanske inte tänker på samma sätt som du. H*n ville ha svar på hur h*n ska bemöta sin mammas pikande. 
    Och TS kanske inte vill bemöta det med att gå ner i vikt. Vi vet inte ens om h*n har gått upp mycket i vikt eller bara några enstaka kilon. Och TS verkar vara medveten om sin viktuppgång själv och behöver således inga pikar från mamman.
    Mamman skulle kanske dessutom pika TS andra livsval på samma sätt om det inte handlade om vikten.
    Och då känns ditt svar inte helt relevant.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-24 10:26:46 följande:

Jag svarar som sagt enligt hur jag personligen skulle ha hanterat det. Det var vad TS ville veta.

Du svarade genom att fråga TS efter vikt och längd och hur mycket kalorier h*n åter.  Och det är inte vad TS frågade efter.
    TS ville veta hur h*n skulle bemöta sin mammas pikar. Och det gör hon ju inte genom att gå ner i vikt. Mamman måste ju få veta att hennes beteende är klandervärt.
  • molly50
    Anonym (Motiverande) skrev 2025-06-24 12:41:58 följande:
    Nej, det får vara nog med att bara sköta sig själv och skita i andra nu. Vi måste börja bry oss om och se varandra, och också våga anmärka på sådant som inte är bra - sådant görs ofta av omtanke.
    Men då kan man väl göra det när man är ensamma och inte inför en massa andra människor på en fest?
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-24 15:30:09 följande:
    På sätt och vis, det var inte helt svar på hur jag skulle reagera, utan en fråga till TS med anledning av att TS tog upp att hon inte vet varför hon har den vikt hon har nu. Men visst jag skulle nog även reagera genom att ställa mig sådana frågor. Så det är väl en del i det.
    Att TS inte vet varför h*n har gått upp i vikt tillhörde ändå inte frågeställningen. (Framförallt inte om det bara handlar om några enstaka kilon.)  Utan det var hur h*n skulle hantera sin mammas pikande.
    Och mamman lär ju inte lära sig att hennes beteende är elakt och respektlöst genom att TS går ner i vikt.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-24 15:56:57 följande:
    Även om du inte anser det hörde till frågeställningen så tog TS tog ändå upp det och jag får fråga på vad Ts skriver i sin trådstart om jag vill. Och dessutom är det faktiskt relevant för hur jag själv skulle reagera. En stor del i det är att jag skulle försöka ta reda på varför jag har den vikten och göra någonting åt det. Så nu har jag varit tydlig nog hoppas jag.

Sen har jag inte skrivit ett ord om hur man ska lära mamman beteenden så det behöver du inte argumentera om till mig.
    Ja,fast på vilket sätt lär man den som pikar att sluta med detta beteende genom att tänka på sin vikt?
    Det är ju det som är frågeställninngen i TS.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-24 19:53:00 följande:
    Nej, TS har inte frågat hur man lär mamman något.
    Nej,men hur man hanterar hennes beteende med pikandet.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-24 21:17:32 följande:

nej så står det inte heller. Frågan var hur jag hade hanterat det och jag hade hanterat det genom att främst fundera över vikten alltså sakfrågan. Men om det fortfarande inte framgått hur jag hade svarat så hade jag svarat sakligt och bemött själva sakfrågan. Alltså viktuppgången.

Jo,det är just det TS frågar om. Hur h*n ska hantera sin mammas pikande.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-24 22:03:53 följande:

TS frågade hur jag hade hanterat kommentarerna och det har jag upprepat ganska många gånger nu. Jag hade hanterat det genom att främst fokusera på varför jag hade gått upp i vikt, jag hade även besvarat det genom att bemöta själva sakfrågan, viktuppgången. Är det något som fortfarande är oklart?

Ja,det har du gjort. Men det var inte så du besvarade TS i ditt första inlägg. 
  • molly50
    Anonym (Q) skrev 2025-06-25 08:43:22 följande:
    Han håller med mig om att hon betedde sig illa men han har inte vågat säga till henne.  Tack för att i alla fall du såg, kände mig nästan osynlig.
    Din man är kanske också överkörd av sin mamma så att han inte vågar säga något.
    Men det är något han borde jobba på,för hennes beteende låter oacceptabelt.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-27 15:21:27 följande:

Nähä och? Jag får svara som jag vill och nu har jag dessutom utvecklat det gott och väl vid det här laget tycker jag.

Hur många i den här tråden anser du har svarat exakt på frågan i sina första inlägg? 

Ja,visst får du det. Men det är väl ändå bäst att hålla sig till topic.

Den enda jag har sett som inte svarade på TS fråga utan gick på om vikten har fåt en massa tummar ner på sitt inlägg. Och det var inte du.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-28 12:22:36 följande:

Och jag har hållit topic, jag har frågat TS på det hon skriver i sin trådstart. Och dessutom har jag utvecklat i ganska många inlägg nu och klargjort hur jag hade hanterat det. Man måste inte svara exakt på frågorna TS skriver direkt utan man får i sitt första inlägg ställa frågor om det som TS tar upp om man vill. Man måste inte ens svara allt som TS skriver utan man kan skriva vad man vill om det som TS tar upp så länge man håller sig till reglerna. Men om du nu ansåg att jag gick OT så hade du ju kunnat anmäla det istället, då hade TS sluppit mitt enligt dig OT-inlägg. Problemet med det är bara att du har fel, jag har hållit topic.

Och jag frågade inte hur många som inte svarat, frågan var hur många som svarat som du tyckte man ska i sina första inlägg i tråden.

Du anser ju att det som står i TS och som ska besvaras är: Hur får man mamman att sluta med beteendet att pika? Hur ska man hantera pikandet?

Och så klagar du på att jag inte svarade exakt det i mitt första inlägg. Så hur stor många av alla i tråden svarade på exakt det i sina första inlägg? 

Det är bara du och en till som inte har svarat på TS frågeställning,vad jag har kunnat se.
    Och frågeställningen var hur TS skulle hantera mammans pikande. Inte hur hon ska gå ner i vikt.

Visst får du svara på det du vill.. Men andra har ju också rätt att svara på det du skriver.
  • molly50
    Anonym (Wtf) skrev 2025-06-28 12:33:10 följande:
    Men vilken mes till man hon har i så fall. Tycker svärmors kommentar var direkt förnedrande, varken män eller kvinnor har rätt att uttrycka sig så. Och att mannen inte kan ryta ifrån är ju bara pinsamt.
    Ja,jag håller med dig fullständigt. Men det finns män som inte klarar av att klippa navelsträngen och som är kuvade av sina mammor.
    Och den här personens man kanske är en sådan.
    Men hade det varit min man och han inte sagt ifrån så hade han fått sina fiskar varma,kan jag säga.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-28 14:06:10 följande:
    Återigen det var inte min fråga. Jag frågade hur många som svarade på de frågor du tycker i sina första inlägg?

På bara första sidan ser jag 6 stycken (Inlägg 2, 3, 6, 7, 8, 9) Så minst 6 stycken i tråden. Ingen av dessa svarar i sina första inlägg på hur man ska lära mamman eller hur de skulle hantera pikandet. Alltså vad du påstod var frågan och som du klagade på att jag inte skrev i mitt första inlägg i tråden.

Ja du får svara på det jag skriver och jag får svara att du har fel. Jag har hållit topic. även om jag inte svarade som du ville i mitt första inlägg. Det är att hålla topic att börja med att ställa frågor om vad TS skriver och det är inte OT att inte svara på allt i sitt första inlägg. Så du har fel i att jag inte hållit topic.
    Många av de svaren var reaktioner på de som svarat med att prata om TS vikt.
    Och visst får man skriva vad man vill. Men man får också ha med i beräkningen att även andra får göra det. Om man t ex tycker att det är fel sätt att bemöta TS.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-29 15:43:59 följande:

Ja det var det men de svarade inte heller på den frågan som du anser att man ska göra i sitt första inlägg. Nu handlade det om att du påstod att jag inte hållit topic för att jag inte svarade på exakt de frågorna i mitt första inlägg.

Och du har fel. Jag har hållit topic. Jag frågade om saker som TS tar upp, att hon inte vet varför hon gått upp i vikt och vad som skulle vara motiverande. Och för övrigt så är det är faktiskt ett sätt som jag hade hanterat hela situationen, genom att ta itu med vikten och vad som kan motivera till det. Men fortfarande jag måste inte svara på allt som TS skriver i mitt första inlägg utan jag kan ställa frågor som handlar om vad TS tar upp, det är inte att vara OT. Och jag hade heller inte i åtanke att anpassa mig efter vad du anser är rätt sätt att bemöta TS när jag svarar i en tråd. Därför skrev jag som jag gjorde.

Ja,TS skrev att hon hade gått upp litegrann i vikt utan att veta varför. Men hon bad inte om några råd om viktnedgång utan om hur hon ska hantera sin mammas pikar.
    Och du hade kanske hanterat det med att ta itu med vikten,men det är inte så jag tolkar att TS menar att hantera problemet.
    Och vi vet inte ens hur mycket TS har gått upp. Är det bara nå´t enstaka kilo så är det ju inte ens något som hennes mamma behöver pika om.
    Och TS mamma är kanske en sådan som skulle pika om andra saker än vikten också.
    Och då är det kanske bra om TS kan lära sig att hantera det.
    Framförallt när det sker inför andra människor.
Svar på tråden Kommentarer om vikt