Kommentarer om vikt
Självklart är det inte ok att lägga sådana här kommentarer och definitivt inte inför andra.
Gränslöst!
Det är flera i tråden som verkar tycka att "oro" ger någon rätten att bete sig hur som helst...
Jag uppfattar det som att TS är vuxen, medveten om viktuppgången (som dessutom inte verkar vara enorm) och skulle hen vilja ha råd kring vikten så frågar väl hen själv om det...
Att påpeka någons "tillkortakommanden" publikt under högtidsfirande är väldigt oförskämt och gränslöst...
Och dessutom ofta kontraproduktivt och riskerar att förstöra tilliten i relationen...precis som TS själv nämner så föder detta beteende inte motivation till förändring och riskerar att skapa distans istället..
För ärligt, det behövs fingertoppskänsla och mycket trygghet i både relation och situation för att kunna ta upp personliga saker liknande detta som oroar en kring ens närmaste...oavsett vad det handlar om...
Ts, om det är första gången din mamma gjorde på detta sätt så kanske hon bara inte tänkte sig för.
Enklast är ju att samla mod och ringa och säga som det är.
Att du blev ledsen och att du faktiskt redan är medveten om övervikten och att du vill få hantera det på ditt sätt.
Poängtera att detta riskerar att skada er relation om hon gör så igen
Gör hon om det, så behöver du markera.
Tydligt. Inför alla. Äg situationen.
Drt är hon som gör bort sig. Inte du.
-Mamma, detta har vi ju pratat om. Det är gränslöst och elakt att påpeka mina brister inför alla. Skulle du vilja att jag gjorde så här mot dig? Du har ju saker som du skäms över...hur skulle det kännas att jag satte ljuslampa på dem????
Gör det riktigt obekvämt för henne.
Din kropp är din och din mamma får hantera sin oro på egen hand....INTE ditt ansvar....
Ta hand om dig