Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Är det verkligen normalt att äta så mycket?

Tycker att det låter mycket som normalviktig om man äter både lunch och middag med det kaloriinnehållet. Särskilt om man lägger till frukost och flera mellanmål. Jag äter ofta mindre till lunch och en stadigare middag.

• Anonym (Em)
    Anonym (T) skrev 2025-06-21 23:43:36 följande:

Jag är 40 år, kvinna. Rör på mig rätt mycket i vardagen, ammar osv. Jag äter alltid två lagade måltider per dag. Varför skulle det vara konstigt? Vet inte mitt kaloribehov men gissar typ 2500 om dagen. 

Ja, ens kaloribehov beror ju på hur mycket man rör på sig. Ts skriver 1850 så gissar att personen år ganska stillasittande. Då kan man inte äta lika mycket om man vill hålla nollan.
  • Anonym (Em)
    Anonym (S) skrev 2025-06-21 23:12:03 följande:

För att svara TS så tycker jag att 800-900 kcal för vanöig måltid är mycket. Tänker att 500-600 är mer lagom.

Ja, och äter man 900kcal till lunch så äter man inte en fullstor middag eller hoppar över mellanmålen. Helt enkelt för att man inte är lika hungrig.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Nora) skrev 2025-06-21 23:11:58 följande:
    Jag gör som du. Känner ingen som äter två lagade mål om dagen.
    Man brukar känna sig mer mätt om man äter varm lagad mat (ej soppa). Men man behöver ju inte alltid äta en fullstor portion om det är energität mat. Vi äter nästan alltid två lagade mål mat om dagen.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Ola) skrev 2025-06-22 07:53:26 följande:

Om det är rimligt med en så stor portion till middag beror helt på vad du äter i övrigt den dagen. Om du inte gillar stora portioner till middag är det kanske bättre för dig att äta mindre portioner fem gånger om dagen. 

Gissar att det är vad dietisten är ute efter: att ts ska äta lite och ofta. Men behövs ju inte om man håller vikten och inte har problem med hungern eller blodsockret. Mer normalt att kompensera om man ätit lite mer en måltid eller dag.
  • Anonym (Em)
    Anonym (ingen koll) skrev 2025-06-22 09:09:43 följande:
    Nej, dietisten är i nuläget ute efter att TS ska lära sig hur stor en normal portion är med hjälp av att följa recept till punkt och pricka. Det andra kommer senare. 
    Konstigt att dietisten inte bidrar med recept. En portion pizza kan ju vara hela dagsintaget. Förstår inte hur det skulle hjälpa någon.
  • Anonym (Em)
    Anonym (ingen koll) skrev 2025-06-22 09:49:20 följande:
    Det handlar ju om att jag ska lära mig själv och inte få det "serverat".
    Fast vad lär du dig om du äter hela och energitäta portioner två gånger per dag? Är ju recept med normalt antal kalorier för dig som du ska välja då.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Kj) skrev 2025-06-22 13:22:52 följande:
    Alla barnfamiljer äter inte lunch och middag var dag. Enda gångerna vi gjort det har varit arbets/skoldagar och inte lediga dagar. Nu på sommaren äts det endast antingen lunch eller middag beroende på vad man planerat att göra. 
    Har nog aldrig träffat en familj med småbarn som inte äter lunch och middag. Låter som ett recept för att få gnälliga ungar.
  • Anonym (Em)
    Anonym (ingen koll) skrev 2025-06-22 15:14:48 följande:

Här är ett exempel på ett recep för 4 portioner som klockar över 900 kcal per portion:

Lammfärsbiffar:

500 g lammfärs
    1 hackad gul lök
    3 hackade vitlöksklyftor
    1 ägg
    2 dl hackad färsk persilja
    2 msk olivolja
    1/2 dl vatten
    1 tsk svartpeppar
    1 citron, rivet skal
    3 msk smör (till stekning)
    2 tsk salt
    Potatismos:
    1 kg skalad mjölig potatis
    4 dl mjölk
    25 g smör
    nymalen peppar
    1 tsk salt
    Tomatsalsa:
    4 tomater
    1 dl pumpakärnor
    1/2 hackad rödlök
    1/2 dl plockad färsk mynta
    1 msk olivolja
    1 msk pressad citron
    nymalen svartpeppar
    1/2 tsk salt

Jag skulle vilja säga att det borde vara 5 portioner. Har jag helt fel?
    Finns ju de som behöver mer protein och kalorier än du så recept och portionsstorlekar är helt enkelt olika. För dig är den här portionen för stor om du äter samma till middag samt frukost och mellanmål.
  • Anonym (Em)
    EpicF skrev 2025-06-22 15:26:50 följande:
    Gör det till 8 portioner istället, då blir det mindre kalorier. Utifrån det som är ingredienserna borde det inte bli 900 kalorier per person, utan mindre. 

Rimligt med 900 för måltiden med t ex potatis till

• Anonym (Em)
    EpicF skrev 2025-06-22 15:58:23 följande:
    Nej. 
    Jo. 250gram potatis med mjölk och smör per portion i receptet. Och tomatsalsan. Behöver inte kolla kalorier för att se att det är energitätt och stor portion. Långt över något jag äter både lunch och middag dagligen 
  • Anonym (Em)
    Anonym (m) skrev 2025-06-22 16:10:15 följande:
    Nej under, 3495 (enligt kustbevakningen)  delat på 4 = 873.75
    Är ju runt 900kcal då.
  • Anonym (Em)
    Anonym (m) skrev 2025-06-22 16:10:15 följande:
    Sen har nog kustbevakningen dålig koll på kalorier ;)
  • Anonym (Em)
    EpicF skrev 2025-06-22 16:34:41 följande:
    Kustbevakningen? 
  • Anonym (Em)
    Anonym (m) skrev 2025-06-22 16:39:58 följande:
    EpicF skrev 2025-06-22 16:34:41 följande:
    Kustbevakningen? 

Hahaha, kOstbevakningen, telefonen som ändrade ordet
    Haha
  • Anonym (Em)
    EpicF skrev 2025-06-22 16:49:40 följande:
    Ja?
    Hört talas om humor?
Svar på tråden Är det verkligen normalt att äta så mycket?