• Anonym (ingen koll)

Är det verkligen normalt att äta så mycket?

Jag kämpar med maten på olika sätt och har blivit uppmanad av dietist att laga mat efter recept för att lära mig vad en normalstor portion är. Jag har inte fått några recept utan bara fått "i uppdrag" att hitta och laga sånt jag tycker låter gott.

Jag har även fått tillgång till ett program där jag kan skriva i recepten och få näringsvärden osv.

Jag har märk väldigt ofta när jag kopierar recept från tex Ica, Coop, osv så blir portionerna väldigt stora kalorimässigt. 800-900 kalorier per portion. Är det verkligen normalt? Det är ju halva mitt kaloribehov per dag.

OBS att jag inte har anorexia och nojar inte så. Snarare tvärt om isf.

• Svar på tråden Är det verkligen normalt att äta så mycket?
  • Anonym (Nora)

Men du har väl inte 1600 i dagsbehov? Du lär väl ha minst 2000, kanske 2200?

• Anonym (Ellis)

Lite dåligt råd av dietisten där. Portionsstorleken i recept kan variera något enormt. Ibland är det en nätt liten portion som ser vacker ut på tallriken. Ibland är det ett lass som en stor karl kan stå sig på halva dagen.

Men att få knappt halva dagens kaloribehov av middagen tycker jag inte är så konstigt.

• Anonym (ingen koll)
    Anonym (Nora) skrev 2025-06-21 19:51:22 följande:

Men du har väl inte 1600 i dagsbehov? Du lär väl ha minst 2000, kanske 2200?

1850
  • Anonym (ingen koll)
    Anonym (Ellis) skrev 2025-06-21 20:17:59 följande:

Lite dåligt råd av dietisten där. Portionsstorleken i recept kan variera något enormt. Ibland är det en nätt liten portion som ser vacker ut på tallriken. Ibland är det ett lass som en stor karl kan stå sig på halva dagen.

Men att få knappt halva dagens kaloribehov av middagen tycker jag inte är så konstigt.

Jag tycker att det låter jättemycket för en enda måltid om man ska lyckas klämma i sig 3-5, men jag har ju som sagt ingen koll. Men vi snackar alltså helt vanlig vardagsmat som typ hemgjorda köttbullar och potatismos eller lasagne eller nåt.
  • Anonym (m)

Ja men vi äter väl också mer mat än vad som behövs i det här landet

• Anonym (Ellis)
    Anonym (ingen koll) skrev 2025-06-21 20:49:58 följande:
    Jag tycker att det låter jättemycket för en enda måltid om man ska lyckas klämma i sig 3-5, men jag har ju som sagt ingen koll. Men vi snackar alltså helt vanlig vardagsmat som typ hemgjorda köttbullar och potatismos eller lasagne eller nåt.
    Men du äter väl inte middag tre till fem gånger per dag?

Det vanliga är väl att man äter en tallrik gröt, eller annat av motsvarande kalorimängd, till frukost. En lätt lunch och en större middag, alternativt en stadig lunch och något lättare på kvällen. Och så kanske ett mellanmål eller två bestående av frukt, en näve nötter eller en chokladbit (det senare förmodligen inte på dietistens inrådan )
  • Anonym (Em)

Tycker att det låter mycket som normalviktig om man äter både lunch och middag med det kaloriinnehållet. Särskilt om man lägger till frukost och flera mellanmål. Jag äter ofta mindre till lunch och en stadigare middag.

• Anonym (ingen koll)
    Anonym (Ellis) skrev 2025-06-21 21:13:54 följande:
    Men du äter väl inte middag tre till fem gånger per dag?

Det vanliga är väl att man äter en tallrik gröt, eller annat av motsvarande kalorimängd, till frukost. En lätt lunch och en större middag, alternativt en stadig lunch och något lättare på kvällen. Och så kanske ett mellanmål eller två bestående av frukt, en näve nötter eller en chokladbit (det senare förmodligen inte på dietistens inrådan )
    Fast i alla fall lunch och middag äter väl de flesta samma typ av mat i Sverige? Matlåda med en portion från igår är ju supervanligt, vad jag förstått. Då ryker ju andra halvan av kalorierna till lunch, och det blir inget kvar till frukost eller mellanmål. 
  • EpicF
    Anonym (ingen koll) skrev 2025-06-21 19:47:52 följande:
    Är det verkligen normalt att äta så mycket?

Jag kämpar med maten på olika sätt och har blivit uppmanad av dietist att laga mat efter recept för att lära mig vad en normalstor portion är. Jag har inte fått några recept utan bara fått "i uppdrag" att hitta och laga sånt jag tycker låter gott.

Jag har även fått tillgång till ett program där jag kan skriva i recepten och få näringsvärden osv.

Jag har märk väldigt ofta när jag kopierar recept från tex Ica, Coop, osv så blir portionerna väldigt stora kalorimässigt. 800-900 kalorier per portion. Är det verkligen normalt? Det är ju halva mitt kaloribehov per dag.

OBS att jag inte har anorexia och nojar inte så. Snarare tvärt om isf.

Du får väl halvera recepten eller helt enkelt göra det till två portioner. 
  • Tow2Mater

Mat med bas av smör, grädde och ost kommer att ha mycket kalorier. Sedan pasta och mjöl kommer också på god andraplats. Man får variera med annat som har mindre kalorier med t ex baser av tomat, grönsaker och rotsaker. Variera köttet - t ex fet köttfars har mer kalorier än magrare helkött eller fisk/kycklingbröst.

Svar på tråden Är det verkligen normalt att äta så mycket?