• Anonym (ingen koll)

Är det verkligen normalt att äta så mycket?

Jag kämpar med maten på olika sätt och har blivit uppmanad av dietist att laga mat efter recept för att lära mig vad en normalstor portion är. Jag har inte fått några recept utan bara fått "i uppdrag" att hitta och laga sånt jag tycker låter gott.

Jag har även fått tillgång till ett program där jag kan skriva i recepten och få näringsvärden osv.

Jag har märk väldigt ofta när jag kopierar recept från tex Ica, Coop, osv så blir portionerna väldigt stora kalorimässigt. 800-900 kalorier per portion. Är det verkligen normalt? Det är ju halva mitt kaloribehov per dag.

OBS att jag inte har anorexia och nojar inte så. Snarare tvärt om isf.

• Svar på tråden Är det verkligen normalt att äta så mycket?
  • Anonym (Nora)
    Anonym (ingen koll) skrev 2025-06-21 22:27:05 följande:
    Fast i alla fall lunch och middag äter väl de flesta samma typ av mat i Sverige? Matlåda med en portion från igår är ju supervanligt, vad jag förstått. Då ryker ju andra halvan av kalorierna till lunch, och det blir inget kvar till frukost eller mellanmål. 
    Det tror jag verkligen inte. Äter man rejäl lunch som lunchlåda tar man väl något litet till middag. Tror det är ovanligt att äta två lagade måltider om dagen.
  • Anonym (e)
    Anonym (Nora) skrev 2025-06-21 23:03:09 följande:
    Det tror jag verkligen inte. Äter man rejäl lunch som lunchlåda tar man väl något litet till middag. Tror det är ovanligt att äta två lagade måltider om dagen.
    Verkligen inte ovanligt
  • Anonym (S)
    Anonym (Nora) skrev 2025-06-21 23:03:09 följande:
    Det verkar som många äter så. Alltså att det de äter till lunch var samma som de åt till middag dagen innan och då snurrar det på. För min del brukar jag äta något mindre till lunch och mer till middag men upplever nog att det inte är så vanligt.
  • Anonym (Nora)
    Anonym (e) skrev 2025-06-21 23:09:05 följande:
    Verkligen inte ovanligt
    Då tror vi olika.
  • Anonym (e)
    Anonym (Nora) skrev 2025-06-21 23:10:16 följande:
    Då tror vi olika.
    Tror? Jag vet väl vad folk äter omkring mig.
  • Anonym (Ellis)
    Anonym (ingen koll) skrev 2025-06-21 22:27:05 följande:
    Fast i alla fall lunch och middag äter väl de flesta samma typ av mat i Sverige? Matlåda med en portion från igår är ju supervanligt, vad jag förstått. Då ryker ju andra halvan av kalorierna till lunch, och det blir inget kvar till frukost eller mellanmål. 
    Äter de så mycket till både lunch och middag så har de troligen ett högre energibehov än vad du har. Ditt ligger ju rätt lågt.

Om du hellre vill minska middagsportionerna för att kunna äta lite större lunch, så gör det!
  • Anonym (Nora)
    Anonym (S) skrev 2025-06-21 23:09:55 följande:
    Det verkar som många äter så. Alltså att det de äter till lunch var samma som de åt till middag dagen innan och då snurrar det på. För min del brukar jag äta något mindre till lunch och mer till middag men upplever nog att det inte är så vanligt.
    Jag gör som du. Känner ingen som äter två lagade mål om dagen.
  • Anonym (S)

För att svara TS så tycker jag att 800-900 kcal för vanöig måltid är mycket. Tänker att 500-600 är mer lagom.

• Anonym (Nora)
    Anonym (e) skrev 2025-06-21 23:11:21 följande:
    Tror? Jag vet väl vad folk äter omkring mig.
    Ja, tror. Vi vet väl båda bara vad folk runt oss äter.
  • Anonym (ingen koll)
    EpicF skrev 2025-06-21 22:44:11 följande:
    Du får väl halvera recepten eller helt enkelt göra det till två portioner. 
    Kaloriinehållet per portion förändras ju inte för det. 
Svar på tråden Är det verkligen normalt att äta så mycket?