• Anonym (ingen koll)

Är det verkligen normalt att äta så mycket?

Jag kämpar med maten på olika sätt och har blivit uppmanad av dietist att laga mat efter recept för att lära mig vad en normalstor portion är. Jag har inte fått några recept utan bara fått "i uppdrag" att hitta och laga sånt jag tycker låter gott.

Jag har även fått tillgång till ett program där jag kan skriva i recepten och få näringsvärden osv.

Jag har märk väldigt ofta när jag kopierar recept från tex Ica, Coop, osv så blir portionerna väldigt stora kalorimässigt. 800-900 kalorier per portion. Är det verkligen normalt? Det är ju halva mitt kaloribehov per dag.

OBS att jag inte har anorexia och nojar inte så. Snarare tvärt om isf.

• Svar på tråden Är det verkligen normalt att äta så mycket?
  • Anonym (Em)
    Anonym (ingen koll) skrev 2025-06-22 09:49:20 följande:
    Det handlar ju om att jag ska lära mig själv och inte få det "serverat".
    Fast vad lär du dig om du äter hela och energitäta portioner två gånger per dag? Är ju recept med normalt antal kalorier för dig som du ska välja då.
  • Anonym (Ellis)
    Anonym (ingen koll) skrev 2025-06-22 09:09:43 följande:
    Nej, dietisten är i nuläget ute efter att TS ska lära sig hur stor en normal portion är med hjälp av att följa recept till punkt och pricka. Det andra kommer senare. 
    Detta är jättekonstigt. Det finns ju inte en specifik portionsstorlek som är den enda normala utan det varierar rejält, beroende på hur mycket man behöver äta per dag och hur man väljer att fördela den mängden över dagen.

Ditt exempel i trådstarten på 800-900 kcal är normalt, men det är inte det enda normala. 

Du borde nog kontakta dietisten och be om tydligare riktlinjer för vad som är lämpligt just för dig. Eftersom du har ett lägre energibehov än genomsnittet så måste du ju äta portioner som är mindre än genomsnittet.
  • EpicF
    Anonym (ingen koll) skrev 2025-06-22 09:08:34 följande:
    Jag uppfattade inte ditt ursprungliga inlägg som att tanken var att äta en halv portion var. Ursäkta.
    Så vad trodde du innebörden av att dela receptet var? 
  • EpicF
    Anonym (ingen koll) skrev 2025-06-22 09:09:43 följande:
    Nej, dietisten är i nuläget ute efter att TS ska lära sig hur stor en normal portion är med hjälp av att följa recept till punkt och pricka. Det andra kommer senare. 
    Då får hon ge dig recept med normalportioner. 
  • EpicF
    Anonym (ingen koll) skrev 2025-06-22 09:49:20 följande:
    Det handlar ju om att jag ska lära mig själv och inte få det "serverat".
    Om du idag inte vet hur stor en normalportion är så får dietisten visa dig det. Visa recept som innehåller normalstora portioner i förhållande till kalorier. 

Sedan får också tänka på att en normal stor bit pizza kan innehålla mer kalorier än en normal stor pastasallad. 
  • Mrs Moneybags

8-900 kcal/portion är ovanligt mycket. 

normalt äter man väl måltider - frukost, lunch och middag - på ungefär 500 kcal och lägger till ett par mellanmål på kanske 300 kcal. För en vuxen kvinna alltså. 

Men om man skippar mellanmålen och dricker en slät kopp kaffe till frukost kanske. 

• Anonym (Kj)
    Anonym (Ola) skrev 2025-06-22 07:49:08 följande:
    Du känner inga barnfamiljer, låter det som. 
    Alla barnfamiljer äter inte lunch och middag var dag. Enda gångerna vi gjort det har varit arbets/skoldagar och inte lediga dagar. Nu på sommaren äts det endast antingen lunch eller middag beroende på vad man planerat att göra. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Kj) skrev 2025-06-22 13:22:52 följande:
    Alla barnfamiljer äter inte lunch och middag var dag. Enda gångerna vi gjort det har varit arbets/skoldagar och inte lediga dagar. Nu på sommaren äts det endast antingen lunch eller middag beroende på vad man planerat att göra. 
    Har nog aldrig träffat en familj med småbarn som inte äter lunch och middag. Låter som ett recept för att få gnälliga ungar.
  • Anonym (ingen koll)

Här är ett exempel på ett recep för 4 portioner som klockar över 900 kcal per portion:

Lammfärsbiffar:

500 g lammfärs
    1 hackad gul lök
    3 hackade vitlöksklyftor
    1 ägg
    2 dl hackad färsk persilja
    2 msk olivolja
    1/2 dl vatten
    1 tsk svartpeppar
    1 citron, rivet skal
    3 msk smör (till stekning)
    2 tsk salt
    Potatismos:
    1 kg skalad mjölig potatis
    4 dl mjölk
    25 g smör
    nymalen peppar
    1 tsk salt
    Tomatsalsa:
    4 tomater
    1 dl pumpakärnor
    1/2 hackad rödlök
    1/2 dl plockad färsk mynta
    1 msk olivolja
    1 msk pressad citron
    nymalen svartpeppar
    1/2 tsk salt

Jag skulle vilja säga att det borde vara 5 portioner. Har jag helt fel?
  • EpicF
    Anonym (ingen koll) skrev 2025-06-22 15:14:48 följande:

Här är ett exempel på ett recep för 4 portioner som klockar över 900 kcal per portion:

Lammfärsbiffar:

500 g lammfärs
    1 hackad gul lök
    3 hackade vitlöksklyftor
    1 ägg
    2 dl hackad färsk persilja
    2 msk olivolja
    1/2 dl vatten
    1 tsk svartpeppar
    1 citron, rivet skal
    3 msk smör (till stekning)
    2 tsk salt
    Potatismos:
    1 kg skalad mjölig potatis
    4 dl mjölk
    25 g smör
    nymalen peppar
    1 tsk salt
    Tomatsalsa:
    4 tomater
    1 dl pumpakärnor
    1/2 hackad rödlök
    1/2 dl plockad färsk mynta
    1 msk olivolja
    1 msk pressad citron
    nymalen svartpeppar
    1/2 tsk salt

Jag skulle vilja säga att det borde vara 5 portioner. Har jag helt fel?
    Gör det till 8 portioner istället, då blir det mindre kalorier. Utifrån det som är ingredienserna borde det inte bli 900 kalorier per person, utan mindre. 
Svar på tråden Är det verkligen normalt att äta så mycket?