Inlägg från: rebecca25 |Visa alla inlägg
  • rebecca25

Avliva 18åring

Hej
    Nästa/nästnästa vecka ska min 18åriga Nova avlivas då hon har anorexi, utför behov i hela lägenhet, krampar av ljud och har njursvikt stadie 4 (som vet påstår)

hon fick sin diagnos i mars och vet rekommenderade avlivning då hon har stadie 4
    när jag läser på nätet om stadie 4 så passar en enstaka symtom så jag tror inte vet bryr sig så mycket. Mamma sa att vi borde avliva men jag sa att jag vägrar då jag inte anser att det behövs. Så jag har hållit henne vid liv i 3 månader

nu när hon mår dåligt o jag märker det så ska det bokas tid för avlivning nästa vecka. Jag vet inte hur jag känner inför detta. Jag är 27 så hon har varit med mig sen jag var 9.

Stöttande ord skulle uppskattas 😟

• Svar på tråden Avliva 18åring
  • rebecca25
    Anonym (a) skrev 2025-06-22 10:39:54 följande:

Din katt mår riktigt dåligt och du väntar med att avliva som ett tjurigt barn när djuret inte har någon direkt livskvalitet och troligtvis mycket ont. Nej, jag tänker inte gulla med dig, det är hemskt att ta bort djur man älskar men det är hemskt att se dom lida... tycker du inte det? 

Vet rekommenderar inte avlivning i första taget och en sån diagnos ges inte utan grund

1. Det är bara nu hon har visat tecken på att hon mår dåligt
    2. Hon visar inga tecken på smärta och jag är inget ?tjurigt barn? 🤨

Har du inget stöttande att säga så var bara tyst, tack
  • rebecca25
    Anonym (a) skrev 2025-06-22 10:59:30 följande:
    Jag tror snarare att du drog på för höga växlar här och tillskrev mig en hel del som inte stod för att du mår bättre om detta var illvilligt eller... Likaså som att tråden antagligen inte är fullt så allvarligt då liknande återkommer, där djuren mår riktigt dåligt och personen inte avlivar. Mitt inlägg var knappt elakt förutom att jag kunde skippat tjurigt barn, trodde nog att jag tog bort den delen men saksamma. Ett djur som mår så dåligt ska ha första bästa tid hos vet om inte det finns en effektiv behandlingsplan så att måendet förbättras direkt. En veterinär rekommenderar inte avlivning om det inte är för djurets bästa och det var tre månader sedan, en förälder som försökt säga ifrån och ett djur som redan bedömt vara i dåligt skick som inte äter (jätteakut för katter!) och gör av sig överallt... Nej, det är inga höga hästar utan snarare ett snällt inlägg där jag ber TS reflektera. Jag känner djurägare som vaknat upp efteråt och insett att de lät djuret leva för länge. De skuldkänslorna äter upp en efteråt och ett djur har fått leva ovärdigt ett bra tag...
    Det enda hon äter är blötmat, men hon gillar bara det vattniga Och hon älskar liquid snack och kattgodis, så det är inte så att hon avstår helt från mat.
    Jag avstod från avlivning då som jag skrev, att symtomen som togs upp för stadie 4 inte alls är Nova. Exempel att en katt helst gömmer sig och vill inte ha kontakt (tecken på smärta), men det enda hon vill göra är att kela och gosa med en.
    Jag tycker din kommentar var lite väl påhoppande, men förstår ändå hur du tänker. Självklart ska man avliva husdjur som verkligen lider, men såna tecken visar inte Nova.
  • rebecca25
    Anonym (Hm) skrev 2025-06-22 13:18:14 följande:

Jag tror du vet i hjärtat vad som är rätt. Som djurägare har vi ansvar att finnas där och göra det rätta för våra djur hela vägen till slutet. Ibland måste vi hjälpa dom även dit. Att veterinären rekommenderar avlivning är viktigt att ta på allvar, både för djurets bästa, men också för juridiska grunder. Jag har en väninna som blev dömd för djurmisshandel då hon upprepa gånger ignorerade veterinärens rekommendation gällande sin hund. Hunden fick ett extremt ovärdigt slut, hon fick omfattande böter och en dom som ingen djurälskare vill ha. 

Tack för att du nämnde det om din väninna. Jag var inte medveten om att det kunde bli såna konsekvenser? men ska inte dra ut på tiden mer för henne. Tror att det är det bästa även om det gör ont inombords.
Svar på tråden Avliva 18åring