• Anonym (Bossi)

Varför

Framställer man sitt ex som en galen häxa man avskyr men sen visar det sig med tid att man ändå verkar ha en rätt bra relation där man pratar regelbundet? Försöker genuint förstå och gillar inte hela grejen. Varför måste man framställa någon som helt fruktansvärd för att sedan börja ändra sin story?

• Svar på tråden Varför
  • Anonym (b)

Om vi utgår från annan tråd, för att de har barn ihop och behöver hålla en civiliserad ton.

• Anonym (en som vet)

För att en del snackar skit i förebyggande syfte.

För om de då har varit för jävliga själva under relationen och exet skulle få för sig att vilja varna dig för psykfallsbeteende så är du redan mentalt preppad av den gaslightande mannen att "hon den där, hon är ju galen så den kan ju ingen tro på".

Själv hade jag aldrig blivit ihop med en man som lägger tid på att snacka skit om sina ex, det är en riktigt stor rödflagg för mig. Min far gjorde så och han är både våldsam, hotfull och notoriskt otrogen.

• Anonym (Bossi)
    Anonym (en som vet) skrev 2025-06-22 21:36:29 följande:

För att en del snackar skit i förebyggande syfte.

För om de då har varit för jävliga själva under relationen och exet skulle få för sig att vilja varna dig för psykfallsbeteende så är du redan mentalt preppad av den gaslightande mannen att "hon den där, hon är ju galen så den kan ju ingen tro på".

Själv hade jag aldrig blivit ihop med en man som lägger tid på att snacka skit om sina ex, det är en riktigt stor rödflagg för mig. Min far gjorde så och han är både våldsam, hotfull och notoriskt otrogen.

Oj, detta har jag aldrig tänkt på. Tror dock aldrig hon skulle varna mig. Får inte känslan av att hon är den typen av person. 
  • Anonym (Bossi)
    Anonym (b) skrev 2025-06-22 21:33:26 följande:

Om vi utgår från annan tråd, för att de har barn ihop och behöver hålla en civiliserad ton.

Ja absolut, tycker bara det går över gränsen för civiliserad och att det inte går ihop med storyn. Detta verkar ha förändrats senaste tiden. 
  • Anonym (b)
    Anonym (Bossi) skrev 2025-06-22 21:44:25 följande:
    Ja absolut, tycker bara det går över gränsen för civiliserad och att det inte går ihop med storyn. Detta verkar ha förändrats senaste tiden. 
    Minnet av all skit bleknar med tiden.
  • Anonym (Bossi)
    Anonym (b) skrev 2025-06-22 21:45:48 följande:
    Minnet av all skit bleknar med tiden.
    Betyder detta att jag borde känna mig hotad?
  • Anonym (b)
    Anonym (Bossi) skrev 2025-06-22 22:05:15 följande:
    Betyder detta att jag borde känna mig hotad?
    Om någon hotar dig så visst...
  • Anonym (Minna)

Min exman gjorde så när vi skilde oss..jag tog initiativ till skilsmässa och jag var spyless på honom.. han ville inte skiljas..

då ficka jag heta samma sak som hans tidigare ex ... Han hånade, var elak, kallade mig fula saker, trakasserade mig, spydig etc etc etc... Jag var både ful, en otrogen hora,  hade psykiska problem,  osv..

Han gjorde så för att lägga fokus på mig istället för att sanningen om honom skulle komma fram.

Jag lämnade honom för att han drack för mycket,  han tog inte ansar för barnen, kunde inte se sin del i att äktenskap inte fungerar,  inte kunde visa förståelse för att jag var sjukskriven  och att vi också hade socialens ögon på oss pga hans drickande (tagen av polis och satt i fyllecell blir automatiskt en anmälan till soc pga minderåriga barn) 

Alla han pratade med deklarerade han högt och tydligt att jag var var psykiskt sjuk , åt starka mediciner , hade varit otrogen, jag var ute efter hans pengar osv.  Han var minsann oskyldig . 

Åren gick och jag lät bråken självdö helt enkelt medan jag byggde upp nytt liv.  Och bråken minskade och vi kunde sakta enas och mötas som föräldrar och vi kom ut på andra sidan skilsmässan och fick en vänskap . 15 års äktenskap var trots allt värt något.  

Nu dock...hans nya sambo är den som en gång hörde hans hårda ord och anklagelser angående mig och är dessutom svartsjuk delux så hon hatar mig än värre ju mer vänner vi blivit och hon tar varje tillfälle att förstöra för oss genom att snoka i mitt liv , prata skit om mig till den jag dejtar, påstå saker för exet jag aldrig sagt eller gjort. Anklagelser om otrohet på oss båda osv... Allt medan hon smilar in sig hos mig med "åh jag ville bara hjälpa dig ".. när jag ledsen frågar varför hon lagt sig i saker hon inte har något med att göra.  .. men hon hånler bakom ryggen på mig... 

• Lynx123

Finns flera förklaringar t.ex. att det finns kvar känslor, sårat ego, offerkofta eller dåligt samvete. Oavsett så är det extremt respektlöst och en stor varningsflagga.

• Anonym (Bossi)
    Lynx123 skrev 2025-06-23 09:05:47 följande:

Finns flera förklaringar t.ex. att det finns kvar känslor, sårat ego, offerkofta eller dåligt samvete. Oavsett så är det extremt respektlöst och en stor varningsflagga.

Har tänkt det är ett sårat ego men blir mer och mer nervös över att det betyder det finns känslor kvar. 
  • Anonym (Arne)
    Anonym (Bossi) skrev 2025-06-23 09:28:00 följande:
    Har tänkt det är ett sårat ego men blir mer och mer nervös över att det betyder det finns känslor kvar. 
    Det låter som att personen inte är direkt mogen och använder sådana ord när exet inte gör som han vill. Då blir hon per automatik "häxa" vilket är nedsättande ord.

Sedan om det beror på att det finns känslor kvar eller inte låter jag vara osagt. Personen ifråga vill kanske fortfarande bestämma över henne och har svårt för att de har olika åsikter kring saker.  Det du kan kolla är ju personen har gått över gränser och försöker styra exets liv fast de inte är tillsammans längre. I sådana fall ser jag det som en röd flagga. 
  • Lynx123
    Anonym (Bossi) skrev 2025-06-23 09:28:00 följande:
    Det du framförallt bör vara aktsam på är om det kommer fram en obehaglig personlighet i din partner. En rätt typisk grej när det fortfarande finns känslor är att pratet om exet är ständigt återkommande.
  • KimLinnefeldt

För att det gör ont att separera, att man gärna söker skuld eller reagerar negativt på andra sätt. Men så småningom lägger sig skilsmässokrisen och man kan umgås som människor igen, enas kring barnen framför allt.

Och så småningom ser man kanske även sin egen del i skulden över att kärleken tog slut.

• Fjäril kär

Varför måste det finnas känslor kvar? 

Få människor hatar varandra hela livet . Tvärtom så med tiden läker man sitt sårade ego, man växer upp , accepterar skilsmässan och går vidare i livet och i synnerhet när man har barn gemensamt .  

Det tog 4 år för mig och exet att komma ut på andra sidan skilsmässan och hitta en vänskap och en hyfsad relation som föräldrar.  4 år av bråk och bitterhet.  Vill vi ha varandra igen? Så fan heller. Hellre dog jag. 

• Anonym (H)
    Lynx123 skrev 2025-06-23 09:05:47 följande:

Håller med
  • Anonym (exet)
    Anonym (Bossi) skrev 2025-06-22 21:30:56 följande:
    Varför

Framställer man sitt ex som en galen häxa man avskyr men sen visar det sig med tid att man ändå verkar ha en rätt bra relation där man pratar regelbundet? Försöker genuint förstå och gillar inte hela grejen. Varför måste man framställa någon som helt fruktansvärd för att sedan börja ändra sin story?

Många verkar bli svartsjuka om killen inte framställer exet som motbjudande. Eller att killen är rädd att den nya blir svartsjuk om han har nåt gott att säga om exet. 

Sen kan det vara ett sätt att mörka att det finns mer känslor där än man vill låtsas om inför den nya. Eller att man själv betett sig illa i relationen, men skyller det eller mörkar det genom att påstå att det var exet som var helt galen.
Svar på tråden Varför