Inlägg från: Anonym (Lars-Åke Nilsson) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lars-Åke Nilsson)

Får barnen sova i er säng?

Det verkar ha blivit vanligt att föräldrar nattar sina barn ända tills barnen har somnat, och att ha barnen hos sig i föräldrarnas säng. 

Vi nattade barnen i deras egna sängar, och om de kom på natten så gick vi tillbaka med dem och såg till att de var lugna och trygga. Men vi lät dem somna ensamma i sina sängar. Tänkte att de fick öva sig på att känna sig trygga även ensamma, alltså trygga i sig själva.

Ni som låter barnen ligga hos er, tror ni att de skulle ta skada av att somna själva, och ligga i sina egna sängar?

Fördelen med vårt system var att vi fick vuxentid, lättare kunde ha sex, ligga och läsa etc.

Vad tycker du?

• Svar på tråden Får barnen sova i er säng?
  • Anonym (Lars-Åke Nilsson)

Roligt att höra alla varianter, och att alla varianter verkar kunna funka. Min fråga var egentligen om någon tycker att barn tar skada av att sova i sin egen säng, och det har jag inte fått så mycket svar på.

En hel del svar säger att det är så mysigt att ligga nära sina barn. I så fall handlar det kanske mer om förälderns behov än barnets.

Vi vande barnen att sova själva, i vårt fall tog det en vecka att få det att funka. Sen fick vi ha vuxentid resten av natten, vilket vi ville. Särskilt jag.

Våra två barn hade egna rum så småningom, men en period så flyttade de ihop igen, tyckte det var mysigt att sova i samma rum.

När jag fick ett nytt förhållande som kom hennes lille son traskande på nätterna, och man kunde få en fot i njuren på natten när han låg och snurrade mellan oss. Jag bad min nya att hon skulle gå tillbaka med gossen, och hon ställde upp på det - de gånger hon/vi alls vaknade av nattvandraren.

Svar på tråden Får barnen sova i er säng?