Inlägg från: Anonym (sköldmö) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sköldmö)

Kortväxt vuxen man

Anonym (Kortväxt) skrev 2025-06-24 19:35:41 följande:

Har ändå svårt att släppa detta. Jag har inte haft problem med tjejer egentligen. 

Det är alltså en slags fixering, ungefär som dina ätstörningar i tonåren. Det har inget med verkligheten att göra.

Hur vet du att du skulle ha blivit längre? Är du orimligt kort i förhållande till vad som "borde" ha varit din genetiska längd? 

Har du manliga släktingar i olika längd, eller en lång pappa och en kort mamma t ex, är det inte alls säkert att du hade blivit längre. Allt beror på vem eller vilka man brås på.

Är alla dina manliga släktingar längre, men bara några cm längre, är det inte heller säkert att du skulle ha blivit längre än vad du är.

Och att kalla dig kortvuxen när du är 1.74, är ett hån mot alla som verkligen är korta. Du är inte särskilt kort. Det sitter enbart i ditt huvud.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Minst182) skrev 2025-06-24 20:48:33 följande:
    Jo, 1.74 är rätt kort, även om det väl kan ses som en acceptabel längd på män. Vissa män som känner sig korta och har komplex för det kanske borde börja gå i högklackat. ;)
    Min man är 1.77 och jag har aldrig upplevt honom som kort. (Är 1.68 själv).

Men allt är relativt. Men 1.74 är fortfarande inom "normalspannet" som du skriver.

Min syster är 1.67. Hennes särbo är 1.65. HAN är kort, i betydelsen att han är betydligt kortare än genomsnittet för män. Då blir det konstigt när män runt 1.75 gnäller över att de är så korta.
  • Anonym (sköldmö)

I TS fall verkar fixeringen också handla om att han tror att han skulle ha blivit längre. Att hans bantning fuckade upp hans längd. Men det är inte alls säkert, särskilt inte om det var övergående. Bara långvarig svält eller en uppväxt med näringsbrist, brukar leda till att man aldrig når sin genetiska vuxenlängd. 

Det är inte ovanligt med ojämna tillväxtspurter i tonåren.
    Våra barns kusin växte 12 cm (!) på ett år när han var 13 - 14. Sen dess har han bara växt några cm per år. Ingen bantning. Mycket träning, men inte extremt. Han är 17 nu och har troligen snart nått sin fulla längd, är ungefär lika lång som sin pappa. (Runt 1.85)

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Kortväxt) skrev 2025-06-26 20:46:28 följande:

Kan ju inte göra något. Men klart att hård bantning och lågt underskott borde hämna utvecklingen. 

Känner mig kort, men ganska lång bland många kvinnor. Jobbiga tankar som fortfarande sitter kvar att man skulle ha varit mer normal.

Är man inte "normal" om man är 1.74?

Sen uttrycker du dig motsägelsefullt. Först skriver du att du känner dig kort, sen skriver du att du känner dig ganska lång bland många kvinnor. Vilket inte är så konstigt, då du är längre än de flesta kvinnor. Medellängden för kvinnor i Sverige ligger på 167 cm bland etniska svenskor, lägre för invandrarkvinnor. Det betyder naturligtvis att en del är längre, även längre än du. Men också att en hel del är kortare än 1.67, ibland betydligt kortare.

Du har en förvrängd kroppsuppfattning och verkar ha hängt upp dig på att du borde ha blivit längre. Men det vet du inte. Det är inte alls säkert att 9-10 månaders hård bantning har någon avgörande betydelse. Absolut inte så stor betydelse att du skulle ha blivit mycket längre, såvida du inte led av näringsbrist före och efter också.

Mer avgörande är hur långa dina genetiska släktingar är. Och inte bara dina föräldrar, eller bara män.

Min man blev aldrig lika lång som sin pappa. Han är 1.77, hans pappa är (var) 1.80. Hans mamma är ca 1.65, så hon är inte så lång. De har både kortare och längre personer i släkten.
Svar på tråden Kortväxt vuxen man