Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Ni med feta barn..

Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 14:03:11 följande:
    Ja en unga som pantar burkar och köper godis själv är ju svårare men jag ser detta med att det serveras läsk till varje måltid hos barn som inte är tillräckligt stora att gå till affären själv. Det är ju ett aktivt val föräldrarna gör med att köpa hem litervis med cola zero varje vecka.. köper att vissa barn har lättare att gå upp i vikt pga genetik men borde man inte som förälder vara extra noga då att inte ge dom ett konstant sockersug? Lite som att man är försiktig med att introducera alkohol i för tidig ålder om man vet att det finns alkoholism i släkten?
    Du måste ha det busy om du kan vara hemna hos så många av dina vänner såpass ofta att du känner dig tvärsäker kring vad som serveras VARJE måltid.. 

Mitt råd är att koncentrera dig på dina egna barn och de val som du och medförälder gör...
    Kanske finns det saker som dina vänner anser att du gör som är galet...
    Vänner som dömer och har behov att ställa sig på höga hästar är inte den äkta sorten...
    Vilken sort väljer du att vara
  • Anonym (S)
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 17:16:14 följande:

Busy och busy, det här är reflektioner jag samlat på mej under många år och där några av föräldrarna är nära vänner med min fru. Dom tar tillochmed med egen läsk när vi bjuder på mat för att försäkra sig om att kunna dricka det. Även om vi äter mitt i veckorna och inte firar nåt. 

Såklart koncentrerar jag mig på mina egna barn och vi gör säkert många fel också men jag vet iaf att om mina barn började bli feta eller spenderar all vaken tid framför en skräm skulle jag agera då jag anser att man berövar dom barndomen bara för jag själv inte bryr mig tillräckligt. 

ang. vänner som dömer. Det var ju därför jag skapade den här tråden för att just inte döma mina vänner utan ventilera här och få förståelse, kanske har jag missat nåt? Dom är inte tillräckligt nära vänner för att jag ska säga nåt, hade det t.ex. varit barnens kusiner hade jag nog frågat om jag kan hjälpa till med något. 

Dömer gör du ju, spelar ju ingen roll att du inte uttalar dig direkt till dem...
    Läser man dina inlägg så osar det av högdragenhet i formuleringar och ordval...

Och nä du fokuserar inte på dina barn om du ständigt noterar vad dina vänner äter och dricker i korrelation till vad barnen väger.
    Du gör uppenbart jämförelser och rynkar på näsan kring vännernas val och slår dig för bröstet hur myckeg

Kanske gör vännerna lika kring något annat...exempelvis i hur du pratar med dina barn, hur du beter dig överlägset och att kommer dina barn kommer att få psykiska problem. De slår sig för bröstet om hur mycket tryggare deras barn är
    (Obs bara ett exempel-vet inget egentilgen om det)

Det jag menar är att man lätt har sig själv som referensram och utgår från sin situation...
    Men alla har olika förutsättningar som man varken vet något om eller kan förstå förrän man själv haft dem...

Sä därför är det bästa är att inte jämföra utan tänka att alla nog gör så gott det kan och köra på i sitt liv...
  • Anonym (S)
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 20:08:36 följande:
    Så du menar att bara för jag reflekterar över att vissa barn väger dubbelt så mycket som mina är jag en dålig förälder? Ja det är garanterat andra som nån gång pratat skit om mig konstigt vore det annars då alla människor pratar om andra. Men hur relevant är det i diskussione? nu tar jag upp ett ämne som klassas av vissa som en epedemi. Visst jag kanske ?rynkar på näsan? men jag slår mig knappast för bröstet. Jag vet att uppfostra barn inte är en dans på rosor men jag är så pass stark att jag inte serverar läsk till varje måltid eller forts göda dom om jag ser att dom börjar bli tjocka. 
    Nja nu skrev jag väl ändå inte att du var en dålig förälder?
    Men du verkar ha ett behov att framhäva dig själv och se ner på andra istället för att fokusera på ditt egna föräldraskap.
    Vad får du ut av det? 

Om du är genuint intresserad av orsakerna och lösningarna till den ökande fetman i samhället finns det ju mycket du kan göra som inte inbegriper svartvita och dömande åsikter om andras föräldraskap.

Människor gör val utifrån vad som känns mest vettigt och logiskt i stunden och utifrån de förutsättningar, kunskaper och perspektiv som de råkar ha. Ibland kan även dessa val handla om pest eller kolera.
    En vän har ett barn med selektiv ätstörning. Hennes son äter endast pommes och chicken-nuggets. Självklart inte bra ur många perspektiv men för många blir det ett självklart val mot alternativet att barnet inte äter något och hamnar på sjukhus med tvångsmatning. (Och ja det har gått så långt).
    En annan vän växte upp i ett väldigt spartanskt och fattigt hem där det aldrig fanns något extra och i slutet av månaden ofta helt saknades mat. Hon fick sällan njuta eller fira under sin uppväxt. Detta vill hon inte att hennes barn ska behöva uppleva och kylskåpet är fyllt till bredden av allt...

Inte förrän du har haft exakt  någon annans förutsättningar och bakgrund kan du egentligen börja säga något om hur du skulle ha agerat...
    Att kalla dig själv "stark" blir ett märkligt epitet i sammanhanget och förstärker bilden av dig som en dömande människa.
    På vilket sätt är du "stark" för att du väljer bort läsk till dina barn?
    Du gör ett val som du tänker är det mest vettiga...precis som mina vänner gör med sina barn.
    Ingen av er är starkare eller svagare än den andre...
    Ni gör så gott ni kan utifrån de förutsättningar som ni har
  • Anonym (S)
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-26 10:13:26 följande:
    Starkt och ansvarsfullt att ta hjälp utifrån. Och tack för att du delade med dig. Så mindre portioner och mer rörelse blev lösningen? 
    Om du läser ordentligt så var det inte så enkelt att bara ge mindre portioner och rörelse.
    Det var ju en mängd faktorer som samverkade.

Det jag läser är att bemötande blir väldigt viktigt, både hur, när och från vem
    Att skuldbelägga föräldrar verkar ge motsatt effekt och göra att de motsätter sig hjälp. (Som det ju är med allt förändringsarbete)
    I detta aktuella fall så verkar det ha gett effekt att en kunnig utomstående på djupet gav informationen till sonen...föräldrarnas "tjat" bet inte.

Det är ett enormt stigma att ha ett barn där maten inte fungerar, oavsett åt vilket håll och jag tror precis som i det inlägget att vård ocv skolhälsovård behöver bli mycket skickligare i sitt bemötande för att nå de föräldrar som behöver hjälp
  • Anonym (S)
    Anonym (Mm) skrev 2025-06-26 13:50:54 följande:
    Ja, någon kan ju bli kränkt om man pratar om hur det är. Vården behöver inte bli bättre på att gå omvägar verbalt för att möta föräldrar som inte klarar av sin föräldraroll. 

Sjukt att det alltid är myndigheter, skola och andra som ska lyfta sig och ta mer ansvar. Vad hände med att vanligt folk skärper till sig?
    Om vi ska ha förebyggande och främjande instanser i syfte att fånga upp de som inte klarar "tillskärpning" på egen hand så är det väl viktigt att de använder metoder som fungerar eller?
Svar på tråden Ni med feta barn..