Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 20:08:36 följande:
Så du menar att bara för jag reflekterar över att vissa barn väger dubbelt så mycket som mina är jag en dålig förälder? Ja det är garanterat andra som nån gång pratat skit om mig konstigt vore det annars då alla människor pratar om andra. Men hur relevant är det i diskussione? nu tar jag upp ett ämne som klassas av vissa som en epedemi. Visst jag kanske ?rynkar på näsan? men jag slår mig knappast för bröstet. Jag vet att uppfostra barn inte är en dans på rosor men jag är så pass stark att jag inte serverar läsk till varje måltid eller forts göda dom om jag ser att dom börjar bli tjocka.
Nja nu skrev jag väl ändå inte att du var en dålig förälder?
Men du verkar ha ett behov att framhäva dig själv och se ner på andra istället för att fokusera på ditt egna föräldraskap.
Vad får du ut av det?
Om du är genuint intresserad av orsakerna och lösningarna till den ökande fetman i samhället finns det ju mycket du kan göra som inte inbegriper svartvita och dömande åsikter om andras föräldraskap.
Människor gör val utifrån vad som känns mest vettigt och logiskt i stunden och utifrån de förutsättningar, kunskaper och perspektiv som de råkar ha. Ibland kan även dessa val handla om pest eller kolera.
En vän har ett barn med selektiv ätstörning. Hennes son äter endast pommes och chicken-nuggets. Självklart inte bra ur många perspektiv men för många blir det ett självklart val mot alternativet att barnet inte äter något och hamnar på sjukhus med tvångsmatning. (Och ja det har gått så långt).
En annan vän växte upp i ett väldigt spartanskt och fattigt hem där det aldrig fanns något extra och i slutet av månaden ofta helt saknades mat. Hon fick sällan njuta eller fira under sin uppväxt. Detta vill hon inte att hennes barn ska behöva uppleva och kylskåpet är fyllt till bredden av allt...
Inte förrän du har haft exakt någon annans förutsättningar och bakgrund kan du egentligen börja säga något om hur du skulle ha agerat...
Att kalla dig själv "stark" blir ett märkligt epitet i sammanhanget och förstärker bilden av dig som en dömande människa.
På vilket sätt är du "stark" för att du väljer bort läsk till dina barn?
Du gör ett val som du tänker är det mest vettiga...precis som mina vänner gör med sina barn.
Ingen av er är starkare eller svagare än den andre...
Ni gör så gott ni kan utifrån de förutsättningar som ni har