• Anonym (Förbrylld)

Ni med feta barn..

Vill med denna tråd inte mobba eller fatshamea er men jag är genuint intresserad hur ni tänker kring detta. Jag har både släkt på min frus sida med feta barn och jag ser även vissa kompisar till mina egna 7-13år som är rejält överviktiga. Jag förstår att genetik kan vara en del av problemet men av det jag ser när vi umgås med dessa familjer är ett extremt onödigt intag av onyttigheter och mängder av portioner. Har även noterat att man verkar klassa cola zero som vatten och köper hem sjuka mängder läsk varje vecka. 

I min värld är att ha barn lite som en hund. Får den motion och en reglerad kost blir den inte fet. 

Varför väljer ni att göra era barn feta? Är det för att ni är sockerberoende själva och inte utövar nån sport och är för lat för att ge era barn en chans till att inte bli mobbad/ kunna gå och springa normalt eller beror det på något annat? 
    Ni kan ju inte enbart skylla på genetik, då forskningen visar på annat och det blivit ett samhällsproblem.

• Svar på tråden Ni med feta barn..
  • Anonym (Förbrylld)

PS. Anledningen att jag frågar är för att jag kan ju gärna inte fråga mina vänner rakt ut då det skulle bli sura miner förmodligen. Men ibland tänker jag att det är barnmisshandel. Vi snackar rejäl övervikt dvs.

• Tow2Mater

Gillar bacon och grädde, och grönsaker smakar skit. Vi föredrar bilen och har inga cyklar. Eftersom proteser hindrar oss att gå, så... nåt mer du vill veta?

• Anonym

Jag tror det är något underliggande problem, att man helt enkelt inte fixar allt som man borde med livet och barnen. Det är ett symptom på att man inte klarar av allt. Jag tror inte man väljer, nu ska mina barn bli tjocka. 

Det är helt klart att man äter fel och ger barnen fel mat om barnen är tjocka.

• Jesper f

Nu har jag inga barn själv, men jag tror det är viktig tatt man försöker titta på situationen över totalen - jag tror absolut inte att detta är något föräldrar "väljer", utan mer en konstekvens av negativa spiraler av olika art som lett dit. Och säkerligen också en välvilja att ge sitt barn det den vill ha, men som tagit sig galen struktur. Och det är garanterat jättesvårt att bryta. Lika lite som fetman kommit över en natt. lika lite tar det en natt att bryta dessa spiraler.

Vad jag försöker säga, jag tror inte att det finns en lösning som passar för alla, därför att orsakerna är komplett individuella. Helt garanterat har många föräldrar FÖRSÖKT med allt möjligt, men ändå trillar man tillbaka i samma negativa spiraler - och det är där man skulle behöva gå in med stödet, mer än att halvmoraliskt står och hyttar finger åt vad familjen minsan ska äta eller inte. Det tror jag ändå att de flesta människor har en övergripande uppfattning om. 

Många barn saknar säkerligen både vänner och sammanhang, kanske tom mobbning på skolan osv. Det är givetvis inte alls roligt att vara den som skiljer sig från sina skolkamrater - oavsett om det är övervikt, hudfärg, ev handikapp, glasögon, hörapparat osv. Det där missar skolan totalt, och många barn vill sannolikt inte prata om det, för att de tror att de "skyddar" föräldrar som förstärkt den negativa spiralen.

Ämnet som jag ser det utifrån - har en bror som har ett barn med just aktuella problemet - det är en komplex situation som om det ska lyckas vändas, då måste det stödjas från fler håll än bara hemifrån om man ska förbättra situationen.

Att det är fara för deras framtida hälsa är nog varje förälder till ett överviktigt barn väl medveten om. Men jag betvivlar att även om tid, energi, ork och pengar finns för att ändra på allting hemifrån - att det räcker. Det måste till mer från samhället också. Att ge barnet ett sammanhang, möjlighet att skaffa vänner, skapa goda spiraler som leder till bättre hälsa på sikt.

• Anonym (Förbrylld)
    Tow2Mater skrev 2025-06-25 13:02:52 följande:

Gillar bacon och grädde, och grönsaker smakar skit. Vi föredrar bilen och har inga cyklar. Eftersom proteser hindrar oss att gå, så... nåt mer du vill veta?

Som sagt. Jag får inte ut något av att peka finger eller vara en bully. Undrar genuint varför man gör så mot det man älskar mest i hela världen? 

Man blir ju inte fet av att skippa grönsaker. Bacon och grädde har min familj i maten varje vecka också. 

Har ni fastnat i ett sockerberoende? kämpar ni med psykisk ohälsa? har ni inte råd att betala medlemsavgiften för att barnens fotbollsträningar?

• Anonym (Förbrylld)
    Jesper f skrev 2025-06-25 13:15:12 följande:

Nu har jag inga barn själv, men jag tror det är viktig tatt man försöker titta på situationen över totalen - jag tror absolut inte att detta är något föräldrar "väljer", utan mer en konstekvens av negativa spiraler av olika art som lett dit. Och säkerligen också en välvilja att ge sitt barn det den vill ha, men som tagit sig galen struktur. Och det är garanterat jättesvårt att bryta. Lika lite som fetman kommit över en natt. lika lite tar det en natt att bryta dessa spiraler.

Vad jag försöker säga, jag tror inte att det finns en lösning som passar för alla, därför att orsakerna är komplett individuella. Helt garanterat har många föräldrar FÖRSÖKT med allt möjligt, men ändå trillar man tillbaka i samma negativa spiraler - och det är där man skulle behöva gå in med stödet, mer än att halvmoraliskt står och hyttar finger åt vad familjen minsan ska äta eller inte. Det tror jag ändå att de flesta människor har en övergripande uppfattning om. 

Många barn saknar säkerligen både vänner och sammanhang, kanske tom mobbning på skolan osv. Det är givetvis inte alls roligt att vara den som skiljer sig från sina skolkamrater - oavsett om det är övervikt, hudfärg, ev handikapp, glasögon, hörapparat osv. Det där missar skolan totalt, och många barn vill sannolikt inte prata om det, för att de tror att de "skyddar" föräldrar som förstärkt den negativa spiralen.

Ämnet som jag ser det utifrån - har en bror som har ett barn med just aktuella problemet - det är en komplex situation som om det ska lyckas vändas, då måste det stödjas från fler håll än bara hemifrån om man ska förbättra situationen.

Att det är fara för deras framtida hälsa är nog varje förälder till ett överviktigt barn väl medveten om. Men jag betvivlar att även om tid, energi, ork och pengar finns för att ändra på allting hemifrån - att det räcker. Det måste till mer från samhället också. Att ge barnet ett sammanhang, möjlighet att skaffa vänner, skapa goda spiraler som leder till bättre hälsa på sikt.

Kloka ord. Och jag tror absolut att vissa familjer behöver mer stöd än andra från skolan och andra instanser men många av de familjer jag ser på nära håll i min stad med överviktiga barn är helt vanliga familjer med bra jobb och absolut inga socialfall så jag gissar på att det är nån form av lathet/sockerberoende som tagit över här. Människan är ju patetisk svag när det kommer till beroende och prio på kortsiktig belöning. Vissa snusar, röker, spelar, sexmissbruk, knarkar osv. Och tänker att det är skräpmaten som tagit över här?
  • Fjäril kär

Jag hittar inte statistiken just nu men det finns tydliga kopplingar mellan stress , dåliga kunskaper i matlagning och fetma. 
    Vi lagar allt mindre riktig mat numera i det allt mer stressade samhället och väljer halv/helfabrilat i det mesta och har man redan bristande kunskaper I matlagning, matvanor och mathållning blir det inte bättre av att man har fullspäckat liv med heltidsjobb, övertid och aktiviteter.  Då blir det lätt överdrivet med portioner , snask och onyttig mat. 
    Man förmår inte helt enkelt. 

Min yngsta son som är 17 har endast haft 10 lektioner hemkunskap genom hela grundskolan... det säger en del om hur kunskaperna i matlagning ser ut bland dom som verkligen skulle behöva det..  

• Jemp
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 13:17:08 följande:

Som sagt. Jag får inte ut något av att peka finger eller vara en bully. Undrar genuint varför man gör så mot det man älskar mest i hela världen? 

Man blir ju inte fet av att skippa grönsaker. Bacon och grädde har min familj i maten varje vecka också. 

Har ni fastnat i ett sockerberoende? kämpar ni med psykisk ohälsa? har ni inte råd att betala medlemsavgiften för att barnens fotbollsträningar?

Du får inte ut nåt av det, men ändå skriver du ett extremt ignorant inlägg?
  • Anonym (Förbrylld)
    Fjäril kär skrev 2025-06-25 13:41:32 följande:

Jag hittar inte statistiken just nu men det finns tydliga kopplingar mellan stress , dåliga kunskaper i matlagning och fetma. 
    Vi lagar allt mindre riktig mat numera i det allt mer stressade samhället och väljer halv/helfabrilat i det mesta och har man redan bristande kunskaper I matlagning, matvanor och mathållning blir det inte bättre av att man har fullspäckat liv med heltidsjobb, övertid och aktiviteter.  Då blir det lätt överdrivet med portioner , snask och onyttig mat. 

Min yngsta son som är 17 har endast haft 10 lektioner hemkunskap genom hela grundskolan... det säger en del om hur kunskaperna i matlagning ser ut bland dom som verkligen skulle behöva det..  

Det finns garanterat ett samband. Men jag tror att en unge som rör på sig kan äta vilken mat som helst utan att bli fet. Pizza och makaroner vecka in och vecka ut. Det är mängden och inaktiv livstil på det stora hela? Och lightläsk som lurar systemet i kroppen..
  • Mayjel
    Fjäril kär skrev 2025-06-25 13:41:32 följande:

Det finns bra färdigmat har jag märkt. Vissa märken, ex. Tareq Taylors, brukar ha bra råvaror. Finns många färdiga sallader och sånt också. Dressingen kan skippas om man vill undvika socker. 

Hemköp brukar också göra sina maträtter från grunden i sin egen varmmatsbuffé. Blir en bra lösning för mig ibland när jag är trött och inte har lust att tillreda något själv. 
Svar på tråden Ni med feta barn..