• Anonym

Ni med feta barn..

Jag tror det är något underliggande problem, att man helt enkelt inte fixar allt som man borde med livet och barnen. Det är ett symptom på att man inte klarar av allt. Jag tror inte man väljer, nu ska mina barn bli tjocka. 

Det är helt klart att man äter fel och ger barnen fel mat om barnen är tjocka.

• Anonym
    Anonym (Mm) skrev 2025-06-25 17:12:20 följande:
    Precis så är det. Feta människor tror att dom är duktiga när dom dricker sockerfri läsk. Man ser det hela tiden.
    Och det tror inte smala eller normalviktiga personer att de är duktiga när de köper sockerfri läsk då? Hade de inte känt sig duktiga av det hade de såklart köpt läsken med socker i istället.
    Tror det är väldigt få som uppskattar smaken av sötningsmedel mer än sockrad läsk. 
    Hade aspartamläsken haft massor med kalorier och den sockrade inga så tror jag inte att en enda hade köpt aspartamläsken.
    Är övertygad om att en 33 cl vanlig läsk om dagen är betydligt nyttigare än att dricka 1 liter aspartamläsk dagligen.
  • Anonym
    Anonym (Barndom) skrev 2025-06-26 20:59:28 följande:
    Vad menar du med ordet nyttigt? Lightläsk är mycket bättre när det kommer till risk att drabbas av diabetes, fetma mm. På viket sätt skulle sockerläsk vara hälsosammare?
    Okej, varken sockerläsk eller aspartamläsk är nyttigt. Menar att jag tror att en liten läsk är mycket bättre för kroppen varje dag än vad tre gånger så mycket lightläsk är. Sötningsmedel är inte så oskyldigt som man kan tro.
  • Anonym
    Mayjel skrev 2025-06-26 23:26:10 följande:
    Inte Stevia heller då? Har hört att det är nyttigare än aspartam åtminstone.

När jag är läsksugen så brukar jag blanda ner 1-2 matskedar saftkoncentrat med Stevia i en flaska  Loka eller Ramlösa. Dessa mineralvatten är ju redan smaksatta med diverse frukter fast utan någon sötma i då. Blir som riktig läsk nästan. 
    Stevia är ju ett naturligt sötningsmedel och ska vara bra mycket bättre än många kemiskt framtagna sötningsmedel. 

Det var ett bra tips!
    Även om just jag personligen inte gillar läsk, gillar bäst juice, äppelmust eller stilla vatten.
  • Anonym
    Anonym (Barndom) skrev 2025-06-26 23:15:32 följande:
    Nej, nyttigast är vatten. Men har man problem med vikten så är sockret mest onyttigt. Orkar man inte göra så stora förändringar så är det bra att börja med att byta socker mot sötningsmedel.
    Självklart, men nu var det ju lightläsk kontra vanlig läsk.

Visst kan det vara bra att byta socker mot sötningsmedel. Om man är väldigt överviktig och vill göra små förändringar.
    Hade jag behövt gå ner i vikt hade jag skurit ner på portioner och fett istället innan jag hade valt bort sockret.

Tror att många idag är lite väl rädda för socker. Visst är det inte bra i stora mängder men lite är ofarligt. På 90-talet var det fett som var farligt. Senare bantade en del med strikt lchf och hyllade fett men blev till och med rädda för sockret i frukt.
    Den här överdrivna sockerskräcken kommer gå över en aning och ersättas av någon större födoskräck. Helt säkert.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2025-06-26 20:55:49 följande:
    Det är en vanesak. Du kanske inte gillar den de tre första gångerna, men sedan kan du föredra den före den med socker.
    Ja, jag har hört att det finns vissa sötningsmedel som verkar lite beroendeframkallande.
  • Anonym
    Anonym (Barndom) skrev 2025-06-27 01:00:20 följande:
    Det är en mycket större ansträngning att minska portioner och fett än att välja cola zero. Inte minst om man lider av fetma eller har en ätstörning i grunden. 

Ja, visst är socker mycket i ropet men jag tror ändå på den hypotesen. Äter man på ett sätt som håller blodsockret så stabilt som möjligt så minskar hungerskänslorna. 
    Ja om man tycker väldigt mycket om läsk och vill fortsätta dricka det så är det nog lättare att bara byta sort. Personligen hade jag aldrig bytt ut ett glas körsbärssaft mot lightläsk istället. Så för mig hade det varit enklare att dra in på andra saker. Behåller hellre det söta och väljer mindre portioner av mat om jag hade behövt minska i vikt.

Ett stabilt blodsocker är bra och det har ju även forskning kommit fram till, så det tror jag också. Känsligheten för lågt blodsocker varierar ändå stort. Jag kan vara utan mat hyfsat länge utan besvär. Andra jag känner blir irriterade och okoncentrerade om de behöver skjuta upp en måltid 1-2 timmar. 
    Vissa säger att de känner av för mycket socker också medan jag aldrig reagerat på det.
    Däremot så tror jag att den här överdrivna och orimliga sockerrädslan vissa har, som att vara rädd för frukt eller en efterätt någon gång ibland, kommer att ersättas av något nytt snart.
  • Anonym
    Anonym (Men) skrev 2025-07-01 13:01:17 följande:
    Haha! vi köpte den på Göteborgs central. Den var väldigt god! 

Min son är 13, så inget småbarn han heller. Är inte intresserad av godis längre. 
    Tror du att bara yngre barn är intresserade av godis?
Svar på tråden Ni med feta barn..