Anonym (Barndom) skrev 2025-06-27 01:00:20 följande:
Det är en mycket större ansträngning att minska portioner och fett än att välja cola zero. Inte minst om man lider av fetma eller har en ätstörning i grunden.
Ja, visst är socker mycket i ropet men jag tror ändå på den hypotesen. Äter man på ett sätt som håller blodsockret så stabilt som möjligt så minskar hungerskänslorna.
Ja om man tycker väldigt mycket om läsk och vill fortsätta dricka det så är det nog lättare att bara byta sort. Personligen hade jag aldrig bytt ut ett glas körsbärssaft mot lightläsk istället. Så för mig hade det varit enklare att dra in på andra saker. Behåller hellre det söta och väljer mindre portioner av mat om jag hade behövt minska i vikt.
Ett stabilt blodsocker är bra och det har ju även forskning kommit fram till, så det tror jag också. Känsligheten för lågt blodsocker varierar ändå stort. Jag kan vara utan mat hyfsat länge utan besvär. Andra jag känner blir irriterade och okoncentrerade om de behöver skjuta upp en måltid 1-2 timmar.
Vissa säger att de känner av för mycket socker också medan jag aldrig reagerat på det.
Däremot så tror jag att den här överdrivna och orimliga sockerrädslan vissa har, som att vara rädd för frukt eller en efterätt någon gång ibland, kommer att ersättas av något nytt snart.