Inlägg från: Anonym (Soul) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soul)

Ni med feta barn..

Jodå  , enda syftet med tråden är att fatshamea och framhäva dig själv som föredöme. Trodde du att du lurade någon?

• Anonym (Soul)
    Anonym (Mm) skrev 2025-06-28 09:36:51 följande:
    Fast det är väl ansvarslöst att låta sitt barn bli överviktig med allt vad det innebär?
    Inbillar du dig verkligen på allvar att enda sättet att ta sig an problemet är en fatshameande tråd av en  vktigpetter på Familjeliv?
  • Anonym (Soul)
    Anonym (Mm) skrev 2025-06-28 09:57:31 följande:
    Vi tar oss inte an problem på Familjeliv, vi diskuterar problem. Att göra något praktiskt är att ta sig an problemet.
    Så fatshaming är nödvändigt för att "diskutera" problemet menar du?
    Anonym (Mm) skrev 2025-06-28 10:13:37 följande:
    Det var Soul som inte förstod att det är ett stort samhällsproblem.
    Så om man inte farshamear förstår man inte att det är ett samhällsproblem alltså? Det en ABSOLUT och helt nödvändig förutsättning att farshamea?
  • Anonym (Soul)
    Anonym (Mm) skrev 2025-06-28 10:33:32 följande:
    Vi tar till oss saker på olika sätt. Det du anser vara fatshaming kan jag tolka som ett underlag för att diskutera ett problem.

Ge gärna ett exempel på något som du tolkar som fatshaming i tråden.
    Ja, du har givetvis rätt i att man tolkar saker olika. Men du bör faktiskt ta dig en funderande på om en tråd med attityden som förmedlas av ts är en effektiv metod ens som underlag för diskussion. 
    Och givetvis ska du inte heller dra slutsatsen att man inte förstår samhällsproblemet om man reagerar på skuldbeläggande och fatshaming.

Och om du seriöst verkligen inte hittat något som du tycker är fatshaming i tråden,, har du ett här:
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-28 10:31:20 följande:

Jag tycker det är svårt att fatshamea anonyma personer ville jag göra det så hade jag väl letat upp nån överviktig person och gjort det. Men får inte ut nåt av det. Går inte igång på mobbing. Snarare därför jag belyser ämnet för jag tycker synd om barnen. Att en vuxen väljer att skit i sin kropp bryr jag mig mindre om. Faktum är att bland det roligaste klippen på youtube är när feta amerikaner ramlar eller fastnar. 

Hur man kan utsätta sitt oskyldiga barn för skiten däremot har jag bara så svårt att först och därför startade jag tråden. Jag får ju inga medaljer för att jag är ett föredöme anonymt så din tes faller även där. 

Men vi säger såhär. Du och din partner ska få erat första barn, på BB innan ni åker hem får ni kryssa i en lista på vad ni vill ska hända med barnet. JA och NEJ frågor. 

några av frågorna lyder: ?Vill du att ditt barn ska kunna röra sig normalt?? ?Vill du att ditt barn ska leva ett hälsosamt liv nu och även i vuxen ålder?? ? Vill du att ditt barn ska undvika att bli mobbad?? ?Vill du ge ditt barn bästa tänkbara förutsättningar för att må bra psykiskt och ha en bra blodsockernivå ??

Svarar man JA el NEJ på frågorna? 

Vettiga människor slutar röka och dricka alkohol vid graviditet. Men när barnet kommer ut ska man misshandla det? 

Kan jag hjälpa ett enda barn vars föräldrer läser den här tråden och får ett wake up call ser jag det som en vinst. Även om jag fattar att det är höga odds på det. 

Fast det bästa är nog att du läser om hela tråden med andra ögon.
    .
  • Anonym (Soul)
    Anonym (Luke) skrev 2025-06-28 10:35:25 följande:
    Fat-sjama är ett så patetiskt ord.

Att vara överviktig är dåligt. Det är inget man ska hylla med.
    Så om man reagerar på fatshaming,  eller om du föredrar skuldbeläggande, så tror du att man tycker det är BRA att vara överviktig?
  • Anonym (Soul)
    Anonym (Luke) skrev 2025-06-28 10:54:50 följande:
    Nej, men att man inte får påtala det genom att använda exempel.
    FÅR man inte ? Verkligen?
    Kan exempel endast förmedlas genom fatshaming/ skuldbeläggande alltså?
    Och kommenteras detta betyder det således att man tycker att det är BRA att vara överviktig? 
  • Anonym (Soul)
    Anonym (Luke) skrev 2025-06-28 11:03:07 följande:
    Nu pratar vi runt varandra. 

Du får ge ett exempel på fatshaming som du tycker är olämpligt. Ge helst exempel på sådant som du tycker är precis över gränsen för det olämpliga.
    Läs mina tidigare inlägg om du vill ha exempel.
    Tycker du att fatshaming är lämpligt överhuvudtaget alltså?
  • Anonym (Soul)
    Anonym (Luke) skrev 2025-06-28 11:10:49 följande:
    Du ger faktiskt inga exempel tidigare heller. Du skriver att TS fatshamrar. Något jag inte ser. Du säger att tråden fatshamar. Något jag inte ser.

Kan du ge ett konkret exempel?
    Jo, jag ger exempel. Att du inte håller med innebär inte att exempel inte getts.
    Men visst, om du inte anser fatshaming och skuldbeläggande förekommer i tråden är det upp till dig.
    Tycker i och för sig att det är märkligt att inte anse att kalla folk lata är skuldbeläggande, men visst.
    Är det inte bättre att stå för att man vill spy lite galla? 
    (Det gäller givetvis inte bara dig.)
  • Anonym (Soul)
    Anonym (Barndom) skrev 2025-06-28 11:19:32 följande:
    Är ett samhällsproblem att människor har blivit så lättkränkta. Det är inte mobbning att påtala att fetma kommer med stora hälsorisker. 
    Hur man uttrycker sig och i vilket sammanhang är av stor betydelse, tycker du inte?
  • Anonym (Soul)
    Anonym (Luke) skrev 2025-06-28 11:33:13 följande:
    Ok, som jag tolkar dig anser du att det är fatshaming att skriva vad som orsakar övervikt och påtala att överviktiga kan gå ner i vikt.

Ja, den typen av s.k. fatshaming tycker jag är helt i sin ordning. Det är så det ska vara 
    Allvarligt?? Är du inte normalbegåvad?
  • Anonym (Soul)
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-28 11:29:17 följande:

Jag är medveten om att jag inte lindar in det, men jag bara förmedlat min verklighetsbild. Förstår att alla inte har samma. Men om vi bortser från det..

Jag är genuint intresserad av vad du tror är anledningen till att fetma dubblerats bland svenska barn de senaste åren?

AnledningEN? I ental?Det tror jag inte alls att du är särskilt intresserad av, faktiskt.
    Det är bara en variant av försvar för att jag skrivit att du gör exakt det, fatshamear, trots att du i trådstarten skrivit att du inte är ute efter det.
    Inbillar du dig att jag har en helt annan teori om orsaken än att bla. kost och motion har med saken att göra?
    Sedan var mitt syfte är att anmärka på fatshaming och skuldbeläggande. Det tänker jag i tråden hålla mig till.
Svar på tråden Ni med feta barn..