Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Ni med feta barn..

lövet2 skrev 2025-06-29 18:09:15 följande:

Jag tror att det ofta rör sig om brist på kunskap hos föräldrarna. De tror att alla barn känner när de blir mätta, t ex, men det finns barn som inte gör det. Så länge de gillar maten, så fortsätter de att äta. De mycket överviktiga barn vi har haft på skolan, har alla ätit 5-6 gånger så mycket mat som sina kompisar. Föräldrarna säger att de inte vill neka sina barn en portion till, när barnet säger att det inte är mätt. När vikten skenar, så drar man in på godis och fika men fortsätter servera mat i samma mängd som för en fullvuxen kroppsarbetande karl.

Folk lagar kanske för god mat idag? Och anpassar maten till vad barnen gillar varje dag, istället för att laga kåldolmar och salt sill eller benig strömming som barnen knappt smakade av förr, utoan nöjde sig med en hårdbrödmacka.
  • Tow2Mater
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-29 18:11:53 följande:

Jag ställde frågan till Chat GPT:  

Läsk, juice, energidryck, vitt bröd, frukostflingor, snabbmat, färdigmat  allt detta är skräp som överstimulerar belöningssystemet och förstör mättnadskänslan.

Din Chat robot har fel. Färdigmat och snabbmat finns i alla varianter. En burito med kött,grillade paprikor, svarta bönor, majs, salsa, guaccamole etc är naturligtvis bättre, och helt bra (!) ur alla aspekter än en friterad äppelpaj eller friterade fejkköttsbitar. Och tusen ggr bättre än en hemmalagad pastasås med grädde och korv. Men det verkar ju inte chatbotar veta något om.
  • Tow2Mater
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-29 18:28:16 följande:
    Kompis! Av hela den texten är det var du tar med dej? 😅

Tycker du kan börja med att läsa den sista raden ist. Gärna flera gånger. 
    Hatar dessa chat bot texter som vissa av er här gillar att spamma trådar med. Jag läste inte längre än till första irriterandefelet jag såg. varför skulle jag läsa vidare i den textmassan som helt klart baserar sig på de normala flosklerna och ignoranta generaliseringarna om ämnet.
  • Tow2Mater
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-29 19:19:25 följande:
    Varför? Ja, för att dina barn ska slippa vara feta förstås.
    De är hellre feta för de hatar chatbotar lika mycket som jag gör.
  • Tow2Mater
    Anonym (Men) skrev 2025-06-29 21:43:20 följande:

Bara av nyfikenhet - varför lät du ditt barn äta en sån enorm godispåse? 800 kcal är ju nästan halva dagsbehovet och detta i form av socker?! 

Han körde och köpte godis åt mig, på min begäran. Menar du att jag skulle förbjudit honom att köpa godis åt sig själv samtidigt? Han sportar dessutom så hans dagsbehov av kalorier ligget nog ganska långt över ca 2000, som jag gissar du syftar på som dagsbehov.
  • Tow2Mater

^ Det var tragiskt nog inga enorma påsar, bara vanliga färdigpackade haribo godispåsar, typ persikoringar. kalorierna springer iväg med godis. Det var inte ens choklad som kan vara än värre 😀

• Tow2Mater
    Anonym (Men) skrev 2025-06-30 13:14:49 följande:
    Förlåt, jag missförstod. När du skrev "pojke" tänkte jag mig en sjuåring, inte en vuxen person med körkort. Glad
    :) Skulle inte kalla en 16-åring vuxen, men iallafall ingen 7-åring.
  • Tow2Mater
    Anonym (Men) skrev 2025-06-30 14:29:47 följande:

Förresten satt jag på tåget mellan Göteborg och Stockholm häromdagen och det var ovanligt många barn i vår vagn. Jag kan säg att av ca 10 barn var det endast 2 som åt något som kan kallas mat. Det ena barnet var mitt eget barn, som åt en cesarsallad och det andra barnet åt en macka. Övriga barn åt ingenting annat än sött på hela resan. Godis, MER, kakor, chips. Inte en enda matbit, trots att tåget gick mellan ca 16-19 på eftermiddagen. 

Och det var inga små portioner heller. Hela godispåsar till småttingar. 

En anekdot, men ändå. Man kan inte låta bli att höja på ögonbrynen. 

Packar du med dig cesarsallad när ni reser? det höjer jag  på ögonbrynen åt.
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 19:25:56 följande:
    Caesarsallad är väl nyttigt och gott?
    Har ju inget protein, mest bara salladsblad med dressing och lite torrt bröd. Vet inte om jag kallar det nyttigt eller 'balanserat'. Men mest för att jag har aldrig tidigare hört om någon som packar med sig det i matsäck för en resa.
  • Tow2Mater
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-30 20:12:10 följande:
    Förstår att du aldrig ätit en sallad i ditt liv med tanke på hur du tidigare resonerat och är där med inte så insatt i recepten, men en caesarsallad innehåller kyckling FYI.
    Eh nej det gor den inte.
  • Tow2Mater
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-30 21:07:29 följande:

Ni tjockisar hänger upp er på fel saker. Hela den här tråden genomsyras av det. 

Hur var det nu med 'Vill med denna tråd inte mobba'....
  • Tow2Mater
    Anonym (Men) skrev 2025-07-01 13:01:17 följande:
    Haha! vi köpte den på Göteborgs central. Den var väldigt god! 

Min son är 13, så inget småbarn han heller. Är inte intresserad av godis längre. 
    Fint ni hade tid med det. Ofta kan olika byten göra att man inte har tid att handla något, utan måste ha allt ätbart med sig.
  • Tow2Mater
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-07-01 20:49:48 följande:
    Helt rätt och då är det som gäller: Snickers (nötterna är mättande), pringles(bra förpackning för resor)och cola zero(vatten är för boomers, det är sen gammal). 10 av varje men helst mer. 
    Vet inte vad du vill säga? De som inte åt mat mellan 16-19 på eftermiddagen åt förmodligen innan, eller efter. Har man med sig ätbart måste det vara något som håller att transportera under en längre tid, så ceasarsallad går förmodligen bort.
  • Tow2Mater
    Anonym (Vill) skrev 2025-07-01 23:49:12 följande:
    Med resa till och från stationer och ställtid handlar det om  ca kl.15-20, villet är lång tid för ett barn. Lätt att ta med sig en rejäl smörgås, ägg, frulkt eller dyligt. 
    Ja. Eller så håller man sig bra till 20 med lite kakor och godis under en spännande resa. Kanske omgivningen borde lära sig att inte döma vad barn rumtomkring dem äter på resa, som kanske sker ett par ggr per år.

ägg och frukt fungerar dessutom inte på alla resor. Det beror på var man kommer ifrån. Det kan vara förbjudet att ta in i landet, även en liten mängd avsedd att ätas under resan.
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-02 12:59:30 följande:
    Men faktum är att barn mer och mer lider av fetma, så kosten som helhet kan inte vara bra i de svenska familjerna.
    Kanske inte, tycker det diskuterats i tråden. Men om man äter några kakor under en resa istället för ett ägg eller en ceasarsalld gör nog varken från eller till. Kanske man borde välja en cykelsemester istället för attbefinna sig på stationen också? Att kan ju diskuteras (dömas) om man vill.
  • Tow2Mater
    Anonym (Vill) skrev 2025-07-02 21:40:19 följande:
    Tågresan varade från 16-19. Med resa till och från stationen och tidsmarginaler handlade det om ca kl. 15-20. Någon gång under den tiden borde ett barn få något bättre att äta än godis, som dagens sista mål mat. 

Det utesluter inte resgodis, men de flesta familjerna verkade ju skippa mat helt och hållet. 

Konstiga matvanor som inte fanns tidigare. En viktuppgång i befolkningen som sakta krypit på sedan 1980-talet. 
    Vem är du som bestämmer när andra äter dagens sista mål mat? Varfor kan det inte intas t ex kl 19.30 - 20 när man kommit fram? Eller t o m på slutstationen, om man inte har bråttom till sista transporten?
Svar på tråden Ni med feta barn..