Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Här lär vi oss att stava rätt

Jag får väl vara lite sådan och bekänna mina egna svårigheter med stavningen....

Åtminstone - stavar jag automatiskt som åtminstonde
    Förrän - vill jag gärna ha till förrän(n)s
    Bröllop - måste jag alltid kolla stavningen på (även nu) så det inte blir brölopp

Sedan ser jag ofta diverse variationer av depression - deprison, deppression, deppreson, mfl 

Sen stör jag mig på folk som stavar symptom utan P, även om det anses korret idag, och ännu mer stör jag mig på folk som pratar om "symtomer". Pluralet av symptom är symptom. Basta! (i know, i know...) Här på FL har jag dock endast sett detta av en viss norska...

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Aniiee
    Anonym (Frida) skrev 2025-06-26 20:22:37 följande:
    Vad är tillochfråntrådar, det har jag aldrig hört? 😃
    Vild gissning: telefontrådar. Viket iofs, hur många barn under 18 har ens hört talas om telefontrådar? 
  • Aniiee
    Anonym (Yepp!) skrev 2025-06-28 14:50:38 följande:

När jag råkar sladda på knapparna och stavar fel så "röd-streckas" ordet.
    Alltså ser man att det är något knas och kan rätta till det.
    Alltså har jag lite svårt att förstå hur så många felstavningar kan passera.
    Tittar inte folk igenom vad de skrivit innan de skickar?

När jag skriver på svenska och stavar hur rätt eller fel som helst blir allt som inte överlappar med engelska "rödstreckat", så jag ser inte automatiskt om något är fel. 
  • Aniiee
    Anonym (Mio) skrev 2025-07-05 18:34:52 följande:
    "Rice än shine", läste jag för inte så länge sedan. 
    Typisk sk eggcorn. Kul, men inte riktigt samma sak som en felstavning. De som skriver så tror helt enkelt ofta att det faktiskt heter "rice" and shine. Precis som många tror att det heter "doggy dog world", "feeble position", "free reign" och, ja, "eggcorn". 
Svar på tråden Här lär vi oss att stava rätt