Här lär vi oss att stava rätt
Här lär vi oss att stava.
Vilka ord ser du ofta felstavade? Bidra till kunskap genom att lära ut den rätta stavningen.
Jag börjar med ordet
Förrän
Här lär vi oss att stava.
Vilka ord ser du ofta felstavade? Bidra till kunskap genom att lära ut den rätta stavningen.
Jag börjar med ordet
Förrän
Diskussion
egentligen
våldtäkt
skilsmässa
Hyffsat - hyfsat
Medecin - medicin
Jag gillar dem - jag gillar de/dom
Hyffsat - hyfsat
Medecin - medicin
Jag gillar dem - jag gillar de/dom
Har inte med stavning att göra men - sär skrivning är så störigt! Ibland funderar man på hur folk inte själva kan se hur fel det blir.
Många har även svårt med hon/han och honom/henne.
Jag blir så trött på han.
Jag fick vänta på hon
Hur svårt kan det vara? Det ska vara honom och henne!
Syftningsfel - just nu går en reklam på tv om en hamburgare från en känd kedja.
Man beskriver burgaren och nämner att den "består av svenska råvaror som vi dessutom sänkt priset på"
I mina öron innebär det att sänkt priset på råvarorna, inte priset på burgaren.
Urs - Usch
imon - i morgon
Vars - Vart
De som inte vet skillnad på risk och chans. Visserligen inte stavfel, men ack så irriterande.
Jag får väl vara lite sådan och bekänna mina egna svårigheter med stavningen....
Åtminstone - stavar jag automatiskt som åtminstonde
Förrän - vill jag gärna ha till förrän(n)s
Bröllop - måste jag alltid kolla stavningen på (även nu) så det inte blir brölopp
Sedan ser jag ofta diverse variationer av depression - deprison, deppression, deppreson, mfl
Sen stör jag mig på folk som stavar symptom utan P, även om det anses korret idag, och ännu mer stör jag mig på folk som pratar om "symtomer". Pluralet av symptom är symptom. Basta! (i know, i know...) Här på FL har jag dock endast sett detta av en viss norska...
Jag lärde mig bara härrom veckan att det kan heta både framledes och framdeles! Fick dubbelkolla igen för det ser så fel ut.
Förrän toppar listan över ord jag oftast ser felstavade.
Fluor ser jag oftare felstavat än rättstavat.