• Anonym (Sandra)

Uppsägning

Hej

Jag undrar om det finns någon kunnig person, som skulle kunna hjälpa mig med en sak.

Min sambo blev uppsagd från sin arbetsplats efter att ha arbetat inom det företaget i över 3 år. Den 15 maj fick han beskedet att han inte längre fick stanna kvar p.g.a arbetsbrist.

Det märkliga med detta är att det finns annan personal som har blivit anställda inom det företaget kortare tid och dom får stanna kvar.

Är det verkligen okej att avskeda personal som har jobbat längre och med samma arbetsuppgifter och behålla personer som har blivit anställa nyligen.

Kan man dra detta ärende till Arbetsdomstolen eller liknande.

Vore Tacksam för svar {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Uppsägning
  • Anonym (Ellen)

I varje omställning har arbetsgivare rätt att undanta x antal personer från uppsägning. 
    Det finns massor att läsa online om det här och facket kan säkert också förklara närmare om din sambo är medlem.
    Facklig part brukar i högsta grad vara involverad för att säkerställa så att lagar  och kollektivavtal följs och så att allt går rätt till. Så det ska inte vara någon nyhet för dem. 

Hur många anställda får jag undanta från turordningen? - Företagarna

• Anonym (Facket)

1. Har de kollektivavtal? I så fall kan turordning regleras där. De kan då t.ex. ha regler för turordningskrets.

2. Utan kollektivavtal gäller LAS rakt av.  Då är det "sist in, först ut" som gäller.  Men arbetsgivaren får undanta tre personer.

Kontakta fackförbundet. För han är väl medlem? Annars får han granska allt själv och om något är fel stämma arbetsgivaren själv.

• Anonym (J)

Vad har han för anställningsform?
    Vad säger hans fack?

• Anonym (kvalitet)
    Anonym (Sandra) skrev 2025-06-25 14:55:16 följande:
    Uppsägning

Hej

Jag undrar om det finns någon kunnig person, som skulle kunna hjälpa mig med en sak.

Min sambo blev uppsagd från sin arbetsplats efter att ha arbetat inom det företaget i över 3 år. Den 15 maj fick han beskedet att han inte längre fick stanna kvar p.g.a arbetsbrist.

Det märkliga med detta är att det finns annan personal som har blivit anställda inom det företaget kortare tid och dom får stanna kvar.

Är det verkligen okej att avskeda personal som har jobbat längre och med samma arbetsuppgifter och behålla personer som har blivit anställa nyligen.

Kan man dra detta ärende till Arbetsdomstolen eller liknande.

Vore Tacksam för svar {#emotions_dlg.flower}

Dels så finns det ju undantag att göra vid uppsägningar. Man kan behålla och nyanställa personer med viss kompetens. Din sambo kan ha brister i sitt arbete eller i sin person som gör att han är en av dem som fick gå, medan någon annan som inte har dessa brister får vara kvar. Företaget behöver ju ha anställda som fungerar och bidrar med det som krävs.

Tråkigt för honom, men sånt är ju livet. 

Och frågan är ju om man vill vara kvar där man inte är önskvärd?
Svar på tråden Uppsägning