• Anonym (Hjälp)

Alkoholproblem?

Jag har varit nykterist i hela mitt liv av olika anledningar och vet inte vad som är normala mängder att dricka. Om en person säger sig dricka upp en flaska vin (själv) på fredagskvällen, och en hel flaska på lördagen, men annars inte dricker något, är det stora mängder? Jag vet inte om jag ska dra öronen åt mig eller om det är helt normal konsumtion för folk som inte är helnykterister. 

• Svar på tråden Alkoholproblem?
  • Anonym (Kvinna ....)

Det är väldigt olika för olika personer. Men jag skulle aldrig se det som någon med alkoholproblem.  Kan själv dricka en flaska vin ibland, inte varje fredag/lördag  kanske. En flaska är inte nån överdriven konsumtion för min del, normalt och blir inte full utan lite salongsberusad av det.

• Tow2Mater

Det drack man ju som tonåring på förfesten. Om det intas av en vuxen under en kväll inget konstigt.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Kvinna ....) skrev 2025-06-26 22:08:17 följande:

Det är väldigt olika för olika personer. Men jag skulle aldrig se det som någon med alkoholproblem.  Kan själv dricka en flaska vin ibland, inte varje fredag/lördag  kanske. En flaska är inte nån överdriven konsumtion för min del, normalt och blir inte full utan lite salongsberusad av det.

Är det sant? Jag trodde att om man drack en hel flaska vin själv blev man rejält full. men ok då vet jag! 
  • Anonym

Skulle säga att det är jättemycket att dricka en hel flaska själv.
    Jag skulle bli extremt berusad

• Anonym (k)

Skulle definitivt sätta igång mina varningsklockor. Enstaka festtillfällen ok men att varje helg dricka en flaska per kväll är inte normalt. 

• Anonym (Jaja)

Kan bara instämma att dricka en flaska vin varje fredag och lördag få mina skulle få mig att undra om personen ifråga har ett missbruk.

• Fjäril kär

Om det görs varje helg är det stor röd flagga 

Om personen hittar på olika sätt att försvara sitt drickande som normalt och jämför med alla andra eller "jag dricker inte mer än andra " så är det ännu större röd flagga  

Om människan påstår sig bli endast salongsberusad (Vad fan ÄR det ens?) Fast den är uppenbart full , är rejält bakfull och måste ha flaska 2 som "återställare" är det riktigt mycket flaggor... 

Majoriteten av människor blir väldigt full/berusad  på en flaska vin . Jag skulle bli halvt medvetslös av att hälla i mig den mängden.  

Människor som knappt blir påverkad (ja en minoritet) har oftast högre tröskel och är i regel van att dricka mycket mer än så för att bli märkbart full och då snackar vi riktigt riskbeteende ... observera dock att det inte innebär att människan på något sätt är nykter.. vid en blåskontroll är det oftast dessa som blåser typ 2.8 och kör bil knappt vinglig men totalt omdömeslöst .. 

• Anonym (Hjälp)

Ok nu är det alltså två helt skilda typer av svar här

• Anonym (Hmm)

Har sedan 20 14 druckit minst en halva whiskey  per kväll. Sedan ett gäng år tillbaka ett helrör per kväll med start vid 14. 
    Inser att det verkligen inte är bra, känner biverkningar men - hur fan slutar man?
    Är envis som synden vilket är både bra och dåligt i detta fallet, men är insätlld på att lösa detta själv..

• Anonym (Em)

Att dricka en hel flaska i sin ensamhet låter lite mycket, tycker jag. Lite varningsflagg att man behöver så mycket alkohol när man umgås med sig själv en kväll.

Svar på tråden Alkoholproblem?