Inlägg från: Anonym (Samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samma)

Underhåll från spelmissbrukare

Bor barnen med dig på heltid? Får du underhåll från honom eller från FK?

Jag har sedan min separation sen haft barnen på heltid. Han betalar det han måste till FK, men inte EN krona mer. Jag står för precis allt och tar alla läkarbesök, utvecklingssamtal osv. Om jag skulle vilja ha högre underhåll behöver jag gå via tingsrätten och stämma på högre belopp, men då krävs att han har en högre inkomst.... vilket han inte har. Inte ditt ex heller låter det som. 

Nån skrev att det går att få högre underhåll om barnen har diagnoser, nej det kan man inte (om man inte går via tingsrätten). Däremot kan man ansöka om om omvårdnadsbidrag från FK om man har merarbete på grund av barnens diagnoser. 

Så den krassa verkligheten är att du kommer att få stå för allt som inte underhållet täcker, om ni inte kommer överens om annat. 

• Anonym (Samma)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-06-28 21:15:09 följande:

Hej, ja de bor hos mig heltid. Jag får underhållsbidrag från fk samt ett omvårdnadsbidrwg för ena barnen. 

jag älskar mina barn och känner mig lycklig som har dem så mkt. Men så sjukt att han betalar 3400kr i månaden och inget mer. 

Håller med dig, det är så sjukt att det är det enda de behöver stå för. Men jag har försökt att släppa det. Jag får ha mina barn på heltid och de har också förstått vilken självisk idiot han är. Så jag är ju vinnaren av oss två. 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Klara) skrev 2025-06-28 21:41:27 följande:

Det allra sjukaste är att han inte tar hand om sina barn. Men jag håller också med dig om att underhållet är alldeles för lågt. 

Hur länge sedan var det ni fastställde underhållet? Man ska väl öka det med jämna mellanrum (både pga inflation och ökade kostnader med åldern)? 

Hon får underhållsstöd från FK. Det fastställs inget belopp då, utan det är barnets ålder som avgör. 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Klara) skrev 2025-06-29 07:54:44 följande:
    Är du säker? Det står i TS att han betalar. 
    Hon har skrivit det i ett av sina inlägg. 
Svar på tråden Underhåll från spelmissbrukare