Inlägg från: Anonym (Vård och omsorg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vård och omsorg)

Språkkraven måste höjas!

Som arbetsskadad under rehabilitering, med dålig hälsa och ekonomi samt en gammal dement mamma på ett äldreboende så har jag under många år haft omfattande kontakter med personal inom vård och omsorg.

Väldigt många av dessa har inte svenska som modersmål och har bristande kunskaper i svenska, allt från lindriga till grava brister.
    De blir allt fler med invandring.

När jag googlar på detta visar det sig att språkkraven inte har ändrats till en lägre nivå, men de är otydliga och man gör alldeles för mycket undantag. Man får t.o.m. bidrag för att anställa dessa som inte ens borde ha jobbet, med syftet att de genom arbetet ska bli bättre på svenska.
    Tanken är god, men det är de som behöver vård och omsorg samt deras anhöriga som får lida för det och det är ansvarslöst av svenska myndigheter.

Det måste bli en skärpning på detta område.
    Leder det till större arbetslöshet bland invandrade så måste det lösas genom att ge bättre studiemöjligheter och stimulans för att läsa svenska, istället för att stimulera den raka motsatsen, som icke förvånande också ger motsatt effekt än den önskade.

• Svar på tråden Språkkraven måste höjas!
    Lynx123 skrev 2025-06-28 16:00:41 följande:

Är själv evigt tacksam för dessa människor - utan dem hade vi knappt klarat vården. Ett bra incentiv för att förbättra språkkunskaperna skulle kanske vara att kunna erbjuda dem bättre villkor och löner. Många går på knäna idag, så det behövs.

På vilket sätt skulle bättre villkor och löner bättra på språkkunskaperna?
    Tecum skrev 2025-06-28 16:36:07 följande:
    Men det är i så fall inget skäl att ta in personal som inte kan göra sig förstådda!!! Då ska man kräva bättre språkundervisning innan de får jobbet. Jag menar, är det läkarbrist tar du ändå inte in personer som inte har rätt kompetens! Att inte kunna göra sig förstådd innebär också en klar risk för patienten.
    Jodå, även på läkarnivå förekommer det personal med stora språkbrister.
    Lynx123 skrev 2025-06-28 16:39:52 följande:
    Som ett bra incitament, menade jag. 
    Så om det inte gav önskat resultat att de fick ett jobb de inte har kompetens för så ska högre lön och bättre villkor ge det resultatet?

Jag tror precis tvärt om, om de med bristande språk ändå får får jobb så försvinner incitamentet för att studera språket. Samma med tolkhjälp.
    Martins07 skrev 2025-06-28 18:04:04 följande:

Ni som kan flytande svenska vill inte jobba där. Vad ska man göra? Du borde vara tacksam istället för att klaga på invandrare som inte kan språket. 
    Det finns en stor del som försöker. Tänk om man skickar alla invandrare tillbaks där de kommer ifrån. Vet du vad som ska hända?
    Samhället kommer dröja och vissa hållet och påverka alla. 
    Det finns för få folk i Sverige. Det behövs folk överallt. Man kan inte utvecklas själv. 

Berörda och ansvariga myndigheter gör det till mitt problem, som de egentligen själva äger. Det tar enormt mycket tid och energi för mig som anhörig, så varför skulle jag vara tacksam?

Frågor om lösningar eller vad som händer utan invandrare får du ställa till de som äger problemet. Jag ska i vilket fall som helst inte behöva ta det.

Men jag gissar på att behovet av vård- och omsorgsresurser ökar oproportionerligt med invandring, så där är inte lösningen.

Konsekvenserna av mer strikta språkkrav och att man slutar ge stöd för anställning av folk med bristande kompetens vore att invandrade får incitament att studera och lära sig svenska ordentligt och att de sökande med rätt/tillräcklig kompetens får jobbet istället för tvärt om, eftersom det i dagsläget finns sådana sökande som nu inte får jobbet p.g.a. de ekonomiska stöden till arbetsgivarna.

Anonym (Vård) skrev 2025-06-28 19:43:45 följande:
    Som sagt, det finns inte tillräckligt med svenska sökande, så att det skulle göra någon skillnad.
    Det är rent löjligt att försöka hävda något annat.
    Du menar att inga invandrade har tillräcklig kompetens (inkl språkkunskaper)?
    Då är läget långt mer allvarligt än jag först trodde. 
    Dock är kompetensbrist alltid en utbildningsfråga och inget annat.

Det är märkligt... under pandemin var man stenhårda med kravet på vaccination för vård- och omsorgspersonal. Anti-vaxxare fick gå. Men när det gäller språk kan man inte ställa krav....

Anonym (Vård) skrev 2025-06-28 20:23:06 följande:
    Hur fick du ihop den tolkningen?
    Du svarade att det inte fanns tillräckligt många svenska sökande på mitt inlägg där jag skrev att man främst borde anställa de som har rätt kompetens (inkl språk) istället för att subventionera anställning av de som inte har tillräcklig kompetens.
    Den meningen antyder att bara svenskar har tillräckligt bra svenska medan 100 % av invandrade har otillräcklig svenska. Hur tänkte du där?
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-28 20:31:58 följande:

Fortfarande har väl ingen i tråden ifrågasatt övrig kompetens - bara språket. eller?

Det finns inlägg här som beskriver en bristande kompetens även på andra områden än språket.
    Lynx123 skrev 2025-06-28 23:05:19 följande:
    Du kan väl ändå inte jämföra en person med dåliga språkkunskaper med en som medvetet väljer att utsätta andra för en potentiellt dödlig smitta?
    Visst kan jag det. Språkbrist inom vården innebär också risker som potentiellt kan vara dödliga och det är ett medvetet val.
    Anonym (P) skrev 2025-06-29 14:28:10 följande:

"problemet" är ju att få som talar god svenska vill arbeta inom vård, och främst omsorg/äldreomsorg. Med goda eller mycket goda språkkunskaper kan du utbilda dig eller kvalificera din utbildning från hemlandet och få en bättre arbetsmiljö. Där klämmer skon; många tidigare engagerade och duktiga orkar inte längre med schema och belastningen.

Efter tio år inom just omsorgen är jag på väg bort. Jag tyckte verkligen om mitt jobb, och har en högre utbildning inom det pedagogiska fältet. Men att utbilda mig öppnade också andra ögon i takt med att jag får sämre och sämre schema, mer att göra och grupper där kommunikationen brister både pga språk och engagemang. Att som grädde på moset ta samtal med missnöjda anhöriga och förstå precis varför kritiken kommer ifrån gör mig tokig. I slutändan är det omsorgstagare som kommer i kläm, och jag har sett så mycket dysfunktionella verksamheter att jag har magsår.

Nej, det är inte där skon klämmer. De bristande språkkunskaperna ska inte skyfflas in under någon matta utan det är där man ska sätta in åtgärderna.
Svar på tråden Språkkraven måste höjas!