Louice12 skrev 2025-06-28 18:26:53 följande:
Jag vet att det blev problem med länken, så därför skrev jag dit källan.
Om man skriver av en artikel så måste man alltid ange källan, eller skicka med en länk om innehållet. Och det handlade om att äldreomsorgen är underkänd i 141 kommuner.
Då tar vi det ännu en gång: Sverige fungerade alldeles utmärkt innan vi fick nästan två miljoner nya medborgare. Jag har jobbat inom både äldreomsorgen och sjukvården, alla tjänster var tillsatta och allt rullade på.
Men sedan fick vi nästan två miljoner nya medborgare, vilket förstås gjorde att det behövs fler busschaufförer och personal inom äldreomsorg och sjukvård.
Många verkar tro att invandrare inte blir gamla, att de bara är arbetskraft. Men tro det eller ej, de blir också gamla och behöver vård! Svenskar, som har jobbat heltid hela livet med trötta söndervärkta kroppar, får ta hand om invandrare som varken har lärt sig svenska eller någonsin har haft ett jobb. 20% av dem som har kommit hit är nu pensionärer, och får pension även om de aldrig har arbetat och betalat skatt.
Om både en svensk och en invandrare söker en tjänst så får invandraren förtur eftersom lönen delvis betalas av Försäkringskassan. Det är alltså billigare att anställa den personen. Så den som är svensk, och har bättre utbildning och arbetslivserfarenhet, får då INTE tjänsten.
Det är då de gamla som är de stora förlorarna med personal som knappast kan svenska, och har sämre utbildning.
Vad detta har inneburit för de gamla kan du läsa i artikeln om att "äldreomsorgen är underkänd i 141 kommuner".
Hänger du med?
Det är du som inte hänger med. Det är fortfarande så att det saknas tillräckligt med svenska sökande.
Bortse inte från det.