Inlägg från: Lynx123 |Visa alla inlägg
  • Lynx123

Språkkraven måste höjas!

Är själv evigt tacksam för dessa människor - utan dem hade vi knappt klarat vården. Ett bra incentiv för att förbättra språkkunskaperna skulle kanske vara att kunna erbjuda dem bättre villkor och löner. Många går på knäna idag, så det behövs.

• Lynx123
    Anonym (Vård och omsorg) skrev 2025-06-28 16:06:04 följande:
    På vilket sätt skulle bättre villkor och löner bättra på språkkunskaperna?
    Som ett bra incitament, menade jag. 
  • Lynx123
    Anonym (Vård och omsorg) skrev 2025-06-28 17:05:56 följande:
    Så om det inte gav önskat resultat att de fick ett jobb de inte har kompetens för så ska högre lön och bättre villkor ge det resultatet?

Jag tror precis tvärt om, om de med bristande språk ändå får får jobb så försvinner incitamentet för att studera språket. Samma med tolkhjälp.
    Nej, jag menar att de som redan har arbete skulle kunna få förbättrade villkor om de fick större språkfärdigheter. På många arbetsplatser kan man ju få stiga på karriärsstegen om man skaffar sig nya kompetenser.
  • Lynx123
    Anonym (Vård och omsorg) skrev 2025-06-28 20:08:50 följande:

Det är märkligt... under pandemin var man stenhårda med kravet på vaccination för vård- och omsorgspersonal. Anti-vaxxare fick gå. Men när det gäller språk kan man inte ställa krav....

Du kan väl ändå inte jämföra en person med dåliga språkkunskaper med en som medvetet väljer att utsätta andra för en potentiellt dödlig smitta?
Svar på tråden Språkkraven måste höjas!