Inlägg från: Anonym (Hemskt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hemskt)

Språkkraven måste höjas!

Ja detta är ett stort problem, däremot erbjuder man inte vettig svenska utbildning. Dessa personer behöver mer än bara klassrumsundervisning på ett traditionellt sätt. Tänk att erbjuda personer som ska jobba med människor en annan typ av skräddarsydd utbildning, det handlar om att förstå väldigt många komplexa saker när det kommer till äldre. Jag var nyligen på sjukhuset och en undersköterska kom in i mitt rum och jag beskrev en känsla på ett visst sätt typ att det är som stjärnor i taket säger vi. Hon kunde förstå vad det kunde betyda, jag förstod inte vad det betydde. Undersköterskan kallade på hjälp och hade hon inte kommit precis då och hon tolkade det jag sa på ett visst sätt så hade jag dött. Jag kände mig likadant som innan men det var just att jag uttryckte stjärnorna i taket som gjorde att det blev väldigt akut. 

Så det handlar om att förstå nyanserna i ett språk. Men då måste man ju förstå vad stjärnor och ett tak är för något. Hur lär man sig vissa saker utan att läsa böcker t ex. Vissa ord har vi ju i svenskan som vi typ enbart lär oss genom att läsa, det finns ju inget naturligt sammanhang vissa ord kommer upp så ofta. 

• Anonym (Hemskt)
    Martins07 skrev 2025-06-28 18:04:04 följande:

Ni som kan flytande svenska vill inte jobba där. Vad ska man göra? Du borde vara tacksam istället för att klaga på invandrare som inte kan språket. 
    Det finns en stor del som försöker. Tänk om man skickar alla invandrare tillbaks där de kommer ifrån. Vet du vad som ska hända?
    Samhället kommer dröja och vissa hållet och påverka alla. 
    Det finns för få folk i Sverige. Det behövs folk överallt. Man kan inte utvecklas själv. 

Det är inte så vi ska kasta ut invandrare eller bara vara tacksamma när man inte kan få fungerande vård till följd av stora språkförbistringar.

Detta handlar ju om hur man lägger upp undervisningen.
    Man kan ju faktiskt skapa utbildningar som blir mer naturliga och inte bara är i ett klassrum, men inte heller är på en arbetsplats det första man gör. 

Vi säger att en person vill arbeta som lärare eller barnskötare inom förskolan. Då kan man tänka att man har undervisning genom att vara i ett kök med sina svenska som andraspråks elever och bakar, man lagar måltider tillsammans och äter med sina elever.. vad heter allt i köket, använder man kniv och gaffel Och hur dukar man. 

Man har renodlade kurser i bild och måleri, att spela instrument och sång, man är ute i naturen varenda dag under en av kurserna och lär sig träden, naturen och lär sig om sin stad och omgivning.

Vill jag ha detta för att det är så bra att kunna olika träd, att man ska lära sig laga mat? Nja det är inte huvudsyftet. Syftet skulle vara att lära sig ett språk naturligt och få ett ordförråd för det mest vardagliga.

Jag har även träffat personal inom barnomsorgen som inte förstått att man ska äta mat med kniv och gaffel, personen hade aldrig sett något sådant tidigare. Det kan vara bra att få kunskaper om naturliga föremål som just kan finnas i ett barns miljö. Som snuttefilt, snutten (som många barn säger om snuttefilten), napp, blöja. Det är bra att få ett naturligt språk. Samma sak när man jobbar med barn i förskolan är det ju bra att kunna säga krita, vattenfärger och pensel. Och när lär man sig dessa ord? 

Vi ger ju inga förutsättningar för att dessa personer ska lära sig, det är problemet 

• Anonym (Hemskt)

Det är väl bara att man vid anställning av ny personal sätter dessa på EN hel termins heltidsutbildning. 8 timmar fysiskt på plats med lön. Samhället tjänar på detta oavsett om dom fortsätter att jobba just där. Det ska vara en varierad utbildning med praktiska inslag innan man ens sätter sin fot inom äldreomsorgen. Dom kan få göra rollspel också där dom får låtsas ta han om en sjuk person. Vad kan den personen tänkas säga och jobba med begrepp. 

Man kanske t o m kan ha en övningsarbetsplats för äldre där pensionärer kan komma och ha fritidsgård med personal som arrangerar aktiviteter för dom några timmar i veckan för att möta riktiga människor och bemöta dessa. 

Självklart ska dom få vanlig lön för detta. Jag tycker absolut inte diskussionen ska handla om att smutskasta personer som inte kan språket. Sverige är däremot oerhört kassa på att lära nysvenskar språket. 

• Anonym (Hemskt)
    Tow2Mater skrev 2025-06-28 20:35:30 följande:
    Det kan ju vara del av SFIn från dag ett.
    Vi har ingen bra SFI i Sverige och det handlar inte om att lärarna är dåliga 
Svar på tråden Språkkraven måste höjas!