Språkkraven måste höjas!
Ja detta är ett stort problem, däremot erbjuder man inte vettig svenska utbildning. Dessa personer behöver mer än bara klassrumsundervisning på ett traditionellt sätt. Tänk att erbjuda personer som ska jobba med människor en annan typ av skräddarsydd utbildning, det handlar om att förstå väldigt många komplexa saker när det kommer till äldre. Jag var nyligen på sjukhuset och en undersköterska kom in i mitt rum och jag beskrev en känsla på ett visst sätt typ att det är som stjärnor i taket säger vi. Hon kunde förstå vad det kunde betyda, jag förstod inte vad det betydde. Undersköterskan kallade på hjälp och hade hon inte kommit precis då och hon tolkade det jag sa på ett visst sätt så hade jag dött. Jag kände mig likadant som innan men det var just att jag uttryckte stjärnorna i taket som gjorde att det blev väldigt akut.
Så det handlar om att förstå nyanserna i ett språk. Men då måste man ju förstå vad stjärnor och ett tak är för något. Hur lär man sig vissa saker utan att läsa böcker t ex. Vissa ord har vi ju i svenskan som vi typ enbart lär oss genom att läsa, det finns ju inget naturligt sammanhang vissa ord kommer upp så ofta.