Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Språkkraven måste höjas!

Språket är verkligen ett problem inom vården. Nu är min morsa 85 och kanske inte 100 med och hör nog lite taskigt också.
    Blir ju inte lättare när ingen personal på VC pratar ordentlig svenska.
    Det har varit så många missförstånd som lett till missade recept och provsvar och även till felaktig medicinering.
    Det är verkligen inte patientsäkerhet i mina ögon.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Vård) skrev 2025-06-28 19:43:45 följande:
    Som sagt, det finns inte tillräckligt med svenska sökande, så att det skulle göra någon skillnad.
    Det är rent löjligt att försöka hävda något annat.
    Ok, om det nu inte finns tillräckligt många svenska sökande - se då till att de som söker klarar språket. oavsett ursprung. Ska du jobba i Sverige så ska du klara svenska.
    Är det så svårt att ställa krav? Vad är problemet?
    Jag är etnisk svensk, har sökt jobb i 2,5 år men faller på ålder, vissa typer av erfarenheter och utbildning. Där ställs det alltså krav. 
    Varför kan man då inte ställa krav på att vårdpersonal ska klara språket?
    Verkar grundläggande kan jag tycka.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Vård och omsorg) skrev 2025-06-28 20:06:19 följande:
    Du menar att inga invandrade har tillräcklig kompetens (inkl språkkunskaper)?
    Då är läget långt mer allvarligt än jag först trodde. 
    Dock är kompetensbrist alltid en utbildningsfråga och inget annat.
    Vad jag vet har ingen i tråden ifrågasatt yrkeskapaciteten, bara språkkunskaperna.
    Dock - har du inte språket så hjälper det ju inte vilken utbildning du har i yrket om du inte kan kommunicera med dina patienter så att de förstår och känner sig trygga.
    En annan sida av myntet är att många som inte kan svenska kan råka illa ut på jobbet. Kanske de skadar sig eller behöver akut hjälp och kan inte göra sig förstådda och be om hjälp.
    Inte alls ovanligt i t.ex städbranschen.
    Vem vill vara ansvarig arbetsgivare i det fallet?
  • Anonym (Hmm)

Fortfarande har väl ingen i tråden ifrågasatt övrig kompetens - bara språket. eller?

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Fd usk) skrev 2025-06-29 14:26:34 följande:

Jag och många med mig och lämnat vården, ett jobb som vi fullkomligt älskade, för vi orkar inte ta hand om både patienter/brukare och kollegor!! Man måste dubbelkolla precis allt, man kan inte delegera någonting, man kan inte lita på att kollegor gör sitt jobb för de fattar inte!!!!! De förstår inte de enklaste direktiven! De fån-ler, säger "Jaja" och drar iväg! Jag kan inte ta ansvar för precis allt och alla på min arbetsplats! "Utan invandrare gör ingen jobbet!". Det är precis tvärtom! Utan invandrare kommer fler åter söka sig till jobbet och det blir en fungerande arbetsplats igen, där alla samarbetar och drar sitt strå till stacken, utan att man dessutom har ansvar som babysitter åt folk som inte ens förstår skillnaden på en febertermometer och ett par trosor, som inte kan höger och vänster och som inte förstår skillnaden mellan diabetes och inte diabetes!

Ok, jag var ju blåögd nog att tro att det skulle finnas kompetenskrav för att ö.h.t kunna bli anställd även om man är språksvag. 
    Man undrar verkligen var du jobbat, vilken arbetsgivare som tillåter den nivån.
Svar på tråden Språkkraven måste höjas!