Inlägg från: Anonym (P) |Visa alla inlägg
  • Anonym (P)

Språkkraven måste höjas!

"problemet" är ju att få som talar god svenska vill arbeta inom vård, och främst omsorg/äldreomsorg. Med goda eller mycket goda språkkunskaper kan du utbilda dig eller kvalificera din utbildning från hemlandet och få en bättre arbetsmiljö. Där klämmer skon; många tidigare engagerade och duktiga orkar inte längre med schema och belastningen.

Efter tio år inom just omsorgen är jag på väg bort. Jag tyckte verkligen om mitt jobb, och har en högre utbildning inom det pedagogiska fältet. Men att utbilda mig öppnade också andra ögon i takt med att jag får sämre och sämre schema, mer att göra och grupper där kommunikationen brister både pga språk och engagemang. Att som grädde på moset ta samtal med missnöjda anhöriga och förstå precis varför kritiken kommer ifrån gör mig tokig. I slutändan är det omsorgstagare som kommer i kläm, och jag har sett så mycket dysfunktionella verksamheter att jag har magsår.

• Anonym (P)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-29 14:40:17 följande:

Anställ svenskar istället för invandrare ? 

Massor av svenskar som söker får inte jobben för de går till dem som får olika bidrag. För att de är nyanlända invandrare som står långt ifrån arbetsmarknaden. 

Offra inte våra gamla för att ge nyanlända jobb de inte har kompetens för.

Vi kommer alla att bli gamla, kom ihåg det. 

Och vi alla vill nog hålla tills vi blir gamla. Citerade du fel? Eller hur ska jag tolka ditt svar? Som att jag ska hålla mig kvar för annars offrar jag "våra gamla" när jag känner att arbetsgivaren/mitt uppdrag blir alltmer omöjligt? 

Ordet du söker är "budget" och "politiska beslut". Samt att sanningen är att få svenskar faktiskt söker jobb inom omsorgen, snarare än att projektanställda invandrare har gräddfil. Socialstyrelsen har vissa krav på utförare och anställdas kompetens också.
     Har man språket kan man göra annat, ha en sundare arbetsmiljö och hålla tills pensionen. 

(Jobbar inte inom just äldreomsorgen, så jag offrar inga gamla med att värna om mig själv)
  • Anonym (P)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-29 17:19:51 följande:

Det var ingen kritik mot dig.
    Absolut inte.
    Felaktig citering om det uppfattas så. 

Jag menar att många inte bryr sig om hur dåligt det är i äldreomsorgen för de bryr sig inte om de äldre. 

Du skall ju inte behöva offra dig för att man tar dåliga beslut.

Jag vet inte hur det skall kunna bli bättre, För ingen verkar ta de äldres situation på allvar .  Det verkar som att vi har ett förakt mot äldre i Sverige.

Helt enig. Jag upplever en stark försämring inom LSS, och det är inte i närheten av hur illa äldreomsorgen är (ännu). Mina åldrande föräldrar är en stress för jag vill inte sätta dom på boende (vet ju hur det kan vara på ett LSS-boende med dåligt bemötande, oengagerad personal, personalbrist, slarv....). Vår personaltäthet är högre än äldreomsorgen ändå, och så även budgeten (ännu). Mycket personal har passerat som själva borde bo på boende. Rekryteringssvårigheterna märks.
Svar på tråden Språkkraven måste höjas!