Inlägg från: Anonym (Hasse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hasse)

Klassfråga att ha barn

Det är väl jättebra om folk börjar reflektera över vilka förutsättningar man har när man sätter barn till världen.

Som det varit nu så skaffar många barn, för att sedan klaga över att man inte får tillräckligt med bidrag för att hantera sin situation.

Dom som klarar sig bra i samhället har skaffat få barn och dom socioekonomiskt utsatta föräldrarna har skaffat fler. Vore det inte bättre om det var tvärtom?

• Anonym (Hasse)
    Anonym (Mm) skrev 2025-06-29 21:47:28 följande:
    Så elakt och verklighetsfrånvänt påstående.
    Elakt kanske, men inte verklighetsfrånvänt. Intelligens är absolut en viktig faktor till hur man tar sig fram i samhället och gynnas ekonomiskt.
  • Anonym (Hasse)
    Anonym (Ppppp) skrev 2025-06-30 11:39:42 följande:

Jag är kvinnlig låginkomsttagare, vilket är larv om vi jämför med hela världen, men okej i Sverige räknas jag som det.
    Jag har valt bort barn, bla på grund av det men inte enbart.

Hade mitt liv sett annorlunda ut, främst ekonomiskt så hade jag gärna haft barn. 

Har en ensamstående arbetskamrat vars son är en riktig talang inom fotboll som han älskar och spelar med andra barn varje dag utan ledarskap. Han får välja innebandy som aktivitet istället. Redan som små barn krävs mycket föräldraengagemang, kostnader och att föräldrar har körkort inom fotbollen. Tråkigt.
    Har också märkt att många låginkomsttagare ofta bara skaffar ett barn. Inte konstigt att födslar sjunker!

Vad ska dom göra då, skaffa flera barn och bli beroende av bidrag?
  • Anonym (Hasse)
    Anonym (Ppppp) skrev 2025-06-30 12:53:13 följande:
    Det var ett konstaterande och inte ett kritiserande. 
    Jo, men enligt mig är det bra.
Svar på tråden Klassfråga att ha barn