• Anonym (TS)

Klassfråga att ha barn

Har det inte blivit en klassfråga idag att få barn? 

Maten har blivit dyrare, boenden har blivit dyrare och hur enkelt är det då att i en rimlig ålder bli gravid? 

Pratar vi storstäder så är det ju svårt att ens få en 2a i ett hyfsat område för under 3 miljoner. 

Köper man ett boende i ett mer socialt utsatt område så kan priset vara lägre. Men ofta har dessa bostadsområden högre månadsavgift. 

Påverkar detta människors val till att ha barn? 

• Svar på tråden Klassfråga att ha barn
  • Anonym (Rags to riches)

Är man fattig är det väl bra om man tänker sig för innan man får barn?

Jag är min mors enda barn och hade hon skaffat ett till med min styvfar hade jag växt upp ännu fattigare, så det är jag mycket tacksam för att hon inte gjorde. Som det var hade jag knappt rest alls vid 20, fick aldrig göra vissa aktiviteter, fick sällan välja kläder eller annat- det var rea på H&M som gällde. Gick man på restaurang så var det en pizzeria. Ett glas mjölk fick man till maten, sen var det resten vatten.

Video var inget vi hade, vi ärvde släktens gamla TV-apparater och så hyrde man en moviebox för att se VHS-film, någon gång i kvartalet. Hos mormor och morfar var det fortfarande svartvit TV in på 80-talet. För man köpte inte nytt då om det gamla fortfarande fungerade. Det måste kännas otroligt för unga idag att höra det.

Jag och min man har en helt annan situation och vi har valt att skaffa bara ett barn. Dels för planetens skull men också för att det barnet har chans att bli första generationen ekonomiskt oberoende, mycket tack vare 40-talisternas trogna sparande och investerande i husköp.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (TS) skrev 2025-06-29 10:16:35 följande:
    Klassfråga att ha barn

Har det inte blivit en klassfråga idag att få barn? 

Maten har blivit dyrare, boenden har blivit dyrare och hur enkelt är det då att i en rimlig ålder bli gravid? 

Pratar vi storstäder så är det ju svårt att ens få en 2a i ett hyfsat område för under 3 miljoner. 

Köper man ett boende i ett mer socialt utsatt område så kan priset vara lägre. Men ofta har dessa bostadsområden högre månadsavgift. 

Påverkar detta människors val till att ha barn? 

Gissar att det kommer att bli tre grupper framöver som vågar skaffa barn.
    1. De som har det väldigt bra ställt i större städer, med pengar i familjen och bra utbildning,kontakter och bra jobb.
    2. De som bor på landsbygden eller mindre orter, där det finns billiga bostäder. En hantverkare och en undersköterska kan där lätt köpa en villa vid 25 år och bilda familj. 

3.Invandrarfamiljer. 

Den stora massan svenska unga par vågar nog inte skaffa barn, därför faller födelsetalen nu kraftigt 

• Anonym (TS)
    Anonym (Rags to riches) skrev 2025-06-29 10:40:35 följande:

Är man fattig är det väl bra om man tänker sig för innan man får barn?

Jag är min mors enda barn och hade hon skaffat ett till med min styvfar hade jag växt upp ännu fattigare, så det är jag mycket tacksam för att hon inte gjorde. Som det var hade jag knappt rest alls vid 20, fick aldrig göra vissa aktiviteter, fick sällan välja kläder eller annat- det var rea på H&M som gällde. Gick man på restaurang så var det en pizzeria. Ett glas mjölk fick man till maten, sen var det resten vatten.

Video var inget vi hade, vi ärvde släktens gamla TV-apparater och så hyrde man en moviebox för att se VHS-film, någon gång i kvartalet. Hos mormor och morfar var det fortfarande svartvit TV in på 80-talet. För man köpte inte nytt då om det gamla fortfarande fungerade. Det måste kännas otroligt för unga idag att höra det.

Jag och min man har en helt annan situation och vi har valt att skaffa bara ett barn. Dels för planetens skull men också för att det barnet har chans att bli första generationen ekonomiskt oberoende, mycket tack vare 40-talisternas trogna sparande och investerande i husköp.

Fattig?? Så om man inte har råd med ett boende för 6 miljoner när man är typ 30 så är man fattig? 

Jag serverar inte mitt barn mjölk mer än som lyx, det handlar inte om ekonomi utan att det är onödigt, om du dessutom säger dig värna om miljön är mjölk inte det bästa att konsumera heller. 

• LisaOSt99

Jag hoppas verkligen att det blir en klassfråga. Titta bara på vilka stolpskott det är som förökar sig mest, de med låg socioekonomisk status. Finns en stark korrelation mellan att vara fattig och låg IQ. 

• Postman

Tror inte det blir en klassfråga. Däremot kommer unga få göra val. Bo kvar i svindyra storstäder eller flytta till billigare mindre städer. 

• Anonym (X)
    LisaOSt99 skrev 2025-06-29 11:03:40 följande:

Jag hoppas verkligen att det blir en klassfråga. Titta bara på vilka stolpskott det är som förökar sig mest, de med låg socioekonomisk status. Finns en stark korrelation mellan att vara fattig och låg IQ. 

Stämmer inte, det är de med höga inkomster som skaffar fler barn. 

Personer med hög inkomst har generellt fler barn. Mönstret är särskilt tydligt för män och har blivit starkare över tid: ju högre inkomst, desto fler barn. Men efter fyra barn vänder det.

I tidigare studier har man tittat på inkomst under en viss tidpunkt i livet. I denna studie har forskaren i stället undersökt hur mycket man tjänat under hela livet genom att analysera inkomstdata över fyrtio år för varje årskull. För män födda 1940 och framåt ses en tydlig koppling mellan hög inkomst och fler barn.

? De allra rikaste männen har flest barn och mönstret har blivit starkare över tid. Så ju högre inkomst, desto fler barn. Man ser i ökande grad att de män som har väldigt låg inkomst idag oftare inte har några barn alls, säger Martin Kolk, forskare i demografi vid Stockholms universitet och författare till studien.

Efter fyra barn vänder det

? Det är inte så att de rikaste har jättemånga barn, men de har oftare två, tre eller fyra barn jämfört med dem som har lägre inkomster, säger Martin Kolk.

• Meddelande borttaget
  • TvillingmammaVästgöte

Väldigt nedlåtande skrivet. 
    Det finns bra människor som har låg IQ. 
    Människovärdet mäts inte i IQ.
  • Anonym (aaaa)

Går det bra med detta nya nick? Just nu låter du lite mildare än vanligt
Svar på tråden Klassfråga att ha barn