Inlägg från: Anonym (W) |Visa alla inlägg
  • Anonym (W)

Klassfråga att ha barn

Det har kanske delvis blivit en klassfråga. De som har det gott ställt kan ha många barn utan att behöva göra avkall på något. De som har det riktigt dåligt ställt tenderar också att skaffa många barn.

Det är alla som är i mitten som avstår eller har färre barn. 

Hur som helst har naturen sin gång och barn blir gjorda - både under goda och dåliga omständigheter. Det är för att naturen behöver mångfalden och variationen av gener. Kvinnor kommer alltid bli gravida, även när det inte passar perfekt. 

• Anonym (W)
    Anonym (J) skrev 2025-06-30 08:58:12 följande:

Alltså, människan har fått barn under krig och svält och i betydligt farligare samhällen än vad vi har nu. Så jag tror verkligen inte att ts har rätt. Jag tror bara att kvinnor numera agerar mer som män och värderar sina intressen och sin frihet högre än att uppoffra sig för familjelivet. 

Kvinnors liv har genomgått en extremt stor omställning de senaste 100 åren. Från hemmafruar till yrkesarbetande (självklart har det alltid funnits kvinnor som har arbetat för andra). 

Det kräver ingen Einstein att se att det fortfarande är kvinnor som tar hand om 90% av hushållsarbetet och barnuppfostran. Enkel matematik då att avstå från barn. 

Det är en klassfråga eftersom rika kvinnor som har råd att köpa hjälp med ditten och datten skaffar många barn, samt fattiga kvinnor som är arbetslösa och därmed har större ork för hemarbetet.

En kvinna med akademisk utbildning som förväntas jobba 40 timmar i veckan och lägga ner lika mycket tid på barn och hem har helt enkelt ingen ork. Sorry! 
  • Anonym (W)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 14:31:55 följande:

Jag tycker vi skulle ha arbetstidsförkortning för föräldrar , sextimmars arbetsdag med full lön för föräldrar, upp till yngsta barnet är åtta år. Då kanske vi får fler barn.
    Finansierat av staten.
    Nu pratar man om allmän arbetstidsförkortning men det är ju onödigt dyrt. Räcker om småbarnsföräldrar får möjlighet att jobba mindre. 

Sverige har ju ett av de bästa systemen för barnfamiljer i världen och ändå föds det färre barn här än på andra ställen, så jag är inte säker på att just dessa åtgärder skulle förändra något.

Jag tänker t ex på Frankrike som ligger i födelsetoppen i Europa som jämförelse. Där behöver man inte springa benen av sig för att hämta och lämna på bestämda tider, barn får helt enkelt inte hämtas före 17.00 för då anses man inte vara i behov av sin förskoleplats.

Kvinnor i Frankrike lägger ca 2 timmar per dag på aktivt föräldraskap, medan kvinnor i Sverige lägger över 4 timmar per dag. Annars anses man vara en dålig mor.

www.dn.se/kultur/johanna-franden-svenskorna-ar-pa-gransen-till-mammanbrott/

Svar på tråden Klassfråga att ha barn