Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Klassfråga att ha barn

Nu har jag iofs två barn. Men jag tror att kvinnor inte vill ha barn främst eftersom livet med barn inte lockar. Det är trevligare att vara helt fri och göra annat helt enkelt. 

• Anonym (J)

Alltså, människan har fått barn under krig och svält och i betydligt farligare samhällen än vad vi har nu. Så jag tror verkligen inte att ts har rätt. Jag tror bara att kvinnor numera agerar mer som män och värderar sina intressen och sin frihet högre än att uppoffra sig för familjelivet. 

• Anonym (J)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 10:39:52 följande:

Det duger inte idag att uppfostra barn som man gjorde på nittiotalet med ärvda kläder och enkel fotbollsträning. 
    Då ses man som fattig. 

Det tror jag är problemet.

Om vi skall ändra på detta måste vi ändra värderingarna i samhället, så att man ser barn som rikedom , istället för dyra kläder, semesterresor, makeup och skönhetsoperationer. 

Jag är så kallat fattig. Högutbildad men jobbar deltid frivilligt. Har fått två barn på egen hand frivilligt. Är lycklig och mina barn är välfungerande. Jag ser mig själv som rik och struntar fullständigt om någon stämplar mig som något annat. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Frivilligt) skrev 2025-06-30 11:58:59 följande:
    Alltså det här är så konstigt för mig. Varför pratar ni om kvinnor som att dom är saker och inte människor som gör egna val. Detta är kvinnofientlighet. Jag har frivilligt valt att avstå barn.

Jag är dessutom låginkomsttagare och arbetar som städare. Ett arbete jag trivs med. Jag ser mig inte själv som barnlös. Tycker det är viktigt att förstå att det även finns vi med lägre inkomster, som faktiskt avstår barn frivilligt. Det har aldrig varit min dröm. Och det har jag vetat i 15 år. Hade det varit det. Hade jag nog siktat på det för länge sedan.

Säger du samma sak om män som avstår barn? Att dom är egoistiska med. Försök inte lägga skuld på kvinnor och anklaga dom för något vi har full rätt till. Att bestämma över MITT eget liv.

Tycker det talar mer om dig som person och din kvinnosyn. Äcklad är det jag känner.
    På vilket sätt talar jag nedvärderande om kvinnor? Tvärtom, just eftersom kvinnor idag kan välja (det kunde de inte förut) föds färre barn. Eftersom kvinnor idag i västvärlden ses som människor. Förr var det inte så, kvinnors främsta uppgift var att föda barn. 
  • Anonym (J)

Fattar inte hur den här tråden kom att handla om barn med npf-diagnoser? De flesta barn har ju inga diagnoser. Eller tänker ni att folk avstår från barn pga risken att få ett barn med npf-diagnos? 

• Anonym (J)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-01 13:16:48 följande:
    Man behöver väga in risken för sjukdom, skada och diagnoser när man väljer att skaffa barn. Har man inte den tiden och utrymmet så bör man fundera på om man är en lämplig förälder.

Men som svar på din fråga så är det naturligt att diskussioner förgrenar sig. 
    Jag vet inte om jag håller med dig. Visst, om man har en klart stor risk att få barn med hemska diagnoser och symtom behöver man tänka sig för och kanske prata med någon läkare innan? Men de allra flesta människor i västvärlden skulle jag våga påstå övertänker och har katastroftankar i vad som kan hända om man skaffar barn. Det är inte så blodigt. Bara du är en vettig människa med vettiga värderingar så löser sig det mesta för ditt barn. Barnet behöver kärlek och vägledning, inte nödvändigtvis bo i dyra villor och åka utomlands två gånger per år. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-01 13:29:18 följande:
    Nej, övertänkande och katastroftankar är väl att ta i. Men man behöver ta med i beräkningen vad ett föräldraskap kan innebära. Är det t ex väldigt, väldigt viktigt att t ex jobba heltid så är man kanske inte i rätt fas i livet. 
    Jag jobbade heltid när min äldsta var 1 år gammal. Mina föräldrar hjälpte mig mycket med hämtning och lämning. De tog hand om honom mycket under ett par år då jag saknade fast inkomst. Min son är stabil och känns lycklig och har dessutom en nära relation till mina föräldrar. Allt i livet behöver absolut inte vara ordnat innan man får barn. 
  • Anonym (J)
    Anonym (de) skrev 2025-07-01 13:48:42 följande:
    Jag diskuterar inte NPF-diagnoser, utan skolan. Att vi har skapat en undermålig skola, som kräver att barn ges NPF-diagnoser för att klara av skolan.

Det skulle kunna få människor att avstå barn. Om man monterar ned allt i samhället som barn behöver, då blir det svårt att ha barn och svårt att vara barn i samhället. 
    Men varför får folk så många barn i Afrika då? Är skolorna bättre där? 
  • Anonym (J)
    Anonym (de) skrev 2025-07-01 14:42:39 följande:
    Afrika är ju inte jämförbart på särskilt många punkter. Inte minst den allmänna synen eller tillgängligheten till barnbegränsning i form av preventivmedel, abort eller kontroll över sitt sexliv. 

I Sverige är många människor/kvinnor upplysta och styr sina egna liv. Samt att synen på barn är att det är en lyx eller ett en arbetsinsats som man kan unna sig eller välja bort. 
    Precis. Kvinnor är helt enkelt inte så sugna på att få barn när de får bestämma själva över sina liv.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ppppp) skrev 2025-07-02 04:34:15 följande:
    Fast det stämmer ju inte. De flesta kvinnor har barn.
    Ja, fast de flesta får inte ens två barn. Och att säga att man inte vill ha barn som kvinna är idag inget konstigt eller onormalt. 

Har som sagt själv två barn. Men många av mina vänner är frivilligt barnlösa. Jag är 40 år och kompisarna jämngamla så gissningsvis blir det inga barn och de kommer inte att tänka om. De flesta frivilligt barnlösa jag känner pratar absolut inte om att de skulle tänka sig att få barn om skolorna blev bättre. De vill inte ha barn eftersom de hellre vill resa, kunna vara spontana och nörda in sig i sina intressen. De är inte intresserade av att binda upp sig och ha ansvar för barn hur mycket än samhället skulle underlätta detta.
Svar på tråden Klassfråga att ha barn