Inlägg från: Anonym (Kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna)

Klassfråga att ha barn

Anonym (Hm) skrev 2025-06-29 12:40:06 följande:
    Intressant att du antar att många högskolepoäng = högt IQ. Det är ett rätt korkat antagande som inte stämmer.
    Det är fakta att många högskolepoäng korrelerar med hög iq! Det betyder inte alltid men generellt så är det så. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-29 10:16:35 följande:
    Klassfråga att ha barn

Har det inte blivit en klassfråga idag att få barn? 

Maten har blivit dyrare, boenden har blivit dyrare och hur enkelt är det då att i en rimlig ålder bli gravid? 

Pratar vi storstäder så är det ju svårt att ens få en 2a i ett hyfsat område för under 3 miljoner. 

Köper man ett boende i ett mer socialt utsatt område så kan priset vara lägre. Men ofta har dessa bostadsområden högre månadsavgift. 

Påverkar detta människors val till att ha barn? 

Skulle också säga att medelklassen hindras av allt självförverkligande. Det är så mycket som ska vara uppnått innan barn kommer på tal (karriär, optimalt boende, resande osv) att föräkdraskap kryper längre och längre upp i åldrarna. Väntar man till 40 finns det risk att det är försent. Lägre klasser får i regel barn tidigare, ibland oplanerat.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Hasse) skrev 2025-06-29 13:08:07 följande:

Det är väl jättebra om folk börjar reflektera över vilka förutsättningar man har när man sätter barn till världen.

Som det varit nu så skaffar många barn, för att sedan klaga över att man inte får tillräckligt med bidrag för att hantera sin situation.

Dom som klarar sig bra i samhället har skaffat få barn och dom socioekonomiskt utsatta föräldrarna har skaffat fler. Vore det inte bättre om det var tvärtom?

Med tanke på Sveriges demografiska problem så skulle alla klasser behöva skaffa fler barn. Om vi inte ska ha mer invandring vill säga. Det kommer alltid att vara så att fattiga skaffar fler barn än rika, generellt. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-29 13:29:28 följande:
    Och att fixa en hyresrätt i rimlig ålder är ju typ omöjligt i Sthlm om du inte har kontakter. Min kompis dotter blev erbjuden en hyresrätt i typ motsvarande norrtälje. 30 kvadrat för ett första hands kontrakt på 9 tusen i månaden? Har många småbarnsfamiljer kan bo på 30 kvadrat? 60 kvadrat är ju inget konstigt att betala runt 18 tusen för då. Detta är alltså dom hyrorna som unga personer erbjuds. Dom som bott länge i sina hyresrätter kan ju ha extremt fördelaktiga hyror på typ 120 kvadrat för 4 tusen i månaden. 
    Man måste ju inte bo kvar i Sthlm. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-29 13:45:30 följande:
    Sen när räknas Norrtälje till Sthlm? 
    Man behöver inte välja Norrtälje heller.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-29 14:08:18 följande:
    Nej men det är inte så lätt att få bostad i dom större städerna oavsett. Om du vill utbilda dig, berätta gärna vilka platser i Sverige man läser på universitetet eller ens gymnasiet. I vissa kommuner finns det inte ens gymnasium. Blir ju svårt att då få en utbildning utan att flytta. 
    Finns massor av svenska städer med en lättare bostadsmarknad. Gymnasium kan man välja nära orter som nästan skänker bort hus och där billiga hyresrätter står tomma. Finns även städer med högskolor och universitet som har gott om studentlägenheter och rimligare priser för bostadsrätter. Det du beskriver är ett storstadsproblem och inte ett Sverige-problem. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Lägre klass) skrev 2025-06-29 15:11:28 följande:
    Sen det ligger i Region Stockholm.
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-29 13:36:59 följande:
    Man måste ju inte bo kvar i Sthlm. 

Och då kommer frågan om allt det andra. Var finns jobben, och vad är det för jobb? Vad för kostnader tillkommer vs fösvinner? Hur blir hälsan att flytta ifrån sitt sociala, och kanske medicinska, nätverk? 

Det är lätt att säga att man bara kan flytta, men verkligheten är nog lite mer komplex än så.
    Tycker mest att folk gnäller fastän de frivilligt väljer att bo i en storstad. För människor som är födda i glesbygd så är det väldigt vanligt att flytta. Borde inte vara mycket svårare för en person som är född i (eller nära) en storstad. 

Vill man ändå bo kvar så får man helt enkelt rätta munnen efter matsäcken. Jag bodde med en kompis i en liten vindsvåning utan dusch när jag pluggade. Har man inte ekonomin får man räkna med att bo trångt även med barn om man vill bo på en populär plats.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Lägre klass) skrev 2025-06-29 17:11:48 följande:
    Jag tycker också att det är väldigt mycket gnäll. Från er "duktiga" som föddes när boende var billigt, som inte verkar kunna se ungas perspektiv. Du gav ju inga alls svar på mina funderingar, vilket jag mest tolkar som att du inte har några. Dessutom, "människor som är födda i glesbygd flyttar", eh, ja,. HIT. Till storstäderna. Som du anser att vi som är född i ska flytta ifrån? Hör du inte hur det låter?

Det finns en snubbe på youtube som gör korta klipp, förvisso fokuserade på USA, men det är sant i Sverige också, om de ekonomiska skillnaderna att vara ung idag mot att vara ung på 60-70-80, till och med 90- och 00-talen, och hur äldre klagar på att unga klagar.
    Har inte skrivit något om en tid när boende var billigt.

De flesta flyttar inte till storstad utan till någon av alla normalstora städer som finns. Precis samma städer som jag menar att storstadsbor kan välja.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Vinst längre fram) skrev 2025-06-29 17:30:40 följande:

Att bara rika och bidragsberoende har råd respektive "råd" att ha barn idag verkar kanske underligt idag, men det blir en vinst längre fram att de som befinner sig mitt emellan blir färre.

Hur menar du?
  • Anonym (Kvinna)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 10:57:01 följande:
    Förr var det så men inte idag.
    Idag är det låginkomsttagare som får färre barn. 

Höginkomsttagare får fler barn - Stockholms universitet
    Du misstolkar nog informationen. Män som är höginkomsttagare har barn med flera olika kvinnor. Gruppen håginkomsttagare har inte fler barn än låginkomsttagare, tvärtom. Behövs ingen forskning för att se det då mönstret är så tydligt.
Svar på tråden Klassfråga att ha barn