Inlägg från: Anonym (Kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna)

Klassfråga att ha barn

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 11:08:15 följande:
    För kvinnor har mönstret förändrats kraftigt så att det över tid mer liknar männens. Resultatet visar att bland kvinnor födda på 40- och 50-talen har de med lägre inkomst flest barn. Sedan vänder utvecklingen ? bland kvinnorna som är födda senare är det de med högre inkomst som har fler barn, även om de med de allra högsta inkomsterna inte har flest barn. Män och kvinnor med fem eller fler barn har lägre inkomst än personer med två eller tre barn, men högre inkomst än de barnlösa.

Höginkomsttagare får fler barn - Stockholms universitet
    De dom har flest barn har alltså lägre inkomst/
  • Anonym (Kvinna)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 11:17:21 följande:
    men högre inkomst än de barnlösa.  
    De barnlösa har nog ofta orsaker som sjukdom, psykisk ohälsa mm (därav fattigdom) så de bör ses som en egen grupp.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 12:05:44 följande:
    Men det kanske inte ska vara ett mål att upprätthålla befolkningen?
    Annars brakar våra system ihop. Vill du sänka levnadsstandarden i Sverige? 
  • Anonym (Kvinna)
    Jesper f skrev 2025-06-30 12:11:47 följande:
    För Sveriges del är det nog inget större problem med all invandring vi har, allt från asyl till arbetskrafts invandring, även om det är den senare vi skulle behöva fokusera mer på. Men det väger upp mot barnfödandet.
    Anonym (Frivilligt) skrev 2025-06-30 11:58:59 följande:
    Alltså det här är så konstigt för mig. Varför pratar ni om kvinnor som att dom är saker och inte människor som gör egna val. Detta är kvinnofientlighet. Jag har frivilligt valt att avstå barn.

Jag är dessutom låginkomsttagare och arbetar som städare. Ett arbete jag trivs med. Jag ser mig inte själv som barnlös. Tycker det är viktigt att förstå att det även finns vi med lägre inkomster, som faktiskt avstår barn frivilligt. Det har aldrig varit min dröm. Och det har jag vetat i 15 år. Hade det varit det. Hade jag nog siktat på det för länge sedan.

Säger du samma sak om män som avstår barn? Att dom är egoistiska med. Försök inte lägga skuld på kvinnor och anklaga dom för något vi har full rätt till. Att bestämma över MITT eget liv.

Tycker det talar mer om dig som person och din kvinnosyn. Äcklad är det jag känner.

Tycker du har en klok inställning. Jag har också valt bort barn, men i mitt fall pga sjuklighet snarare än något annat - men det är en annan femma. Men visst finns vi som väljer bort barn - av olika orsaker. Och nej, vi är inte egoistiska, snarare tvärtom. Vi TÄNKER före på hur förutsättningar och verklighet skulle fungera, inte att efter en blöt natt upptäcka "hoppsan", vilket jag knappast tror i längden är till barnets fördel. Desto mer förberedd och planerad/strukturerad man är, desto bättre går det sannolikt i längden.
    Med den bristande integrationen idag så är inte invandring ett vettigt alternativ. Vill vi behålla lönenivån och välfärden behövs dessutom nettoinkomstagare, inte arbetskraftsinvandring till låglöneyrken.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 12:21:00 följande:
    Om befolkningen minskar så får man anpassa systemen efter det. Levnadsstandarden? Den är redan ganska ansträngd, vilket säkert påverkar viljan att ha barn, för dem som planerar och funderar över sin framtida ekonomi. 
    Vem ska försörja och ta hand om våra äldre om vi inte motarbetar en sned befolkningspyramid? 

För de som jobbar så är levnadsstandarden bra. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 12:30:22 följande:
    Tror inte att man kan tvinga nån att skaffa barn för att de ska försörja de äldre. 

Systemen som gör det attraktivt och rimligt att ha barn och känna att man har råd med barn är redan nedmonterade. Och många av systemen för barnen är så dåliga att man inte vill utsätta barn för det.

Samt att många i barnafödande ålder är så pressade i sitt arbetsliv, med tillfälliga jobb och osäker arbetsmarknad att man inte känner att man har tid och ork eller råd med barn.

Många kommer ändå att skaffa barn, i synnerhet låginkomsttagare som låter impulserna styra. Men de som tänker ett varv till, och som ser barnen som viktiga individer som ska ha en rimlig uppväxt, kommer inte att skaffa en massa barn bara för att säkra försörjningen för framtiden. De kommer att vilja att barnen har ett bra liv från start, och så ser det inte ut så i dagsläget. 
    Man kan föra en politik som gynnar barnfamiljer. Barnbidrag till alla har vi redan. Vi kan också släppa politisk feminism och möjliggöra att fler kan bli hemmaföräldrar under småbarnsåren. Etc.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 12:33:15 följande:
    Fast det är ju ändå invandrare och låginkomsttagare som vårdar de äldre som du påpekar kommer att stå utan våd om barnafödandet minskar. 

De äldre får lämnas därhän och leva med systemen i nedrustning, precis som barnen och vi andra. 

Systemet med invandring till vård och omsorg har fungerat väldigt dåligt, särskilt vad gäller kunskaperna i svenska. Jag tycker därför inte att det är en bra idé att lösa den arbetskraftsbristen med invandring. Sedan har vi alla problem som bristande integration eller assimilering för med sig. Sverige har redan det vi gör för att komma till rätta med invandringen som har varit.

Vi behöver inte se nedrustning om vi satsar på ökat barnafödande idag. Men det måste göras nu och inte om några år.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 15:14:00 följande:
    Men kvinnorna kanske inte vill tillbaka till hemmet och föda barn. De vill kanske annat med livet. 
    Alla kvinnor vill och tycker inte lika. Självklart finns det kvinnor som vill vara hemma mer med sina barn, i synnerhet när de är små!
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 15:35:19 följande:
    Svenskarna vill ju inte jobba i äldreomsorgen, eller andra lågstatusjobb. Att jobba blir ju en del av integrationen, så varför inte?
    Inte som äldreomsorgen ser ut idag nej, men om status och möjlighet att göra ett bra arbete höjdes så skulle intresset hos svenskar växa. Ökad personaltäthet är nog det viktigaste. 

Tycker att det är helt fel att använda vård och omsorg för integration! Man ska kunna språk mm innan man bör kvalificera sig till dessa yrken.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 15:36:12 följande:
    Nä, men många verkar vilja annat än att vara hemma och föda barn. Och väljer bort det i dagens läge. Inte heller vill de jobba i äldreomsorgen. 
    Beror mycket på attityd och ideologi i Sverige. 
Svar på tråden Klassfråga att ha barn