• Anonym (Städoman)

Pojkvän städar inte

Jag och min kille har varit tillsammans i drygt 2,5 år. Vi bor inte tillsammans men bor nära varandra och träffas regelbundet. Jag har påtalat flera gånger att han behöver städa för sin egen skull och om jag ska komma på besök. Kommer aldrig oanmäld till honom även om jag får det. Var där igår och det såg ut som en svinstia. Orkar inte påminna honom och han blir ledsen när jag tar upp det med honom. Får ofta till svar: "Är du ihop med mig eller min lägenhet?". Kan inte sköta mina toalettbehov hos honom för att hans lägenhet ser ut som skit. Hur får jag honom till att städa utan att han ska bli ledsen/kränkt? 

Dumpa är inte ett alternativ då han är en bra person och vi har det bra ihop annars. Han behandlar mig schysst annars men städningen är tydligen ett jobbigt ämne för honom av någon anledning. Vill inte känna mig som hans mamma eller assistent och påminna honom om städningen stup i kvarten. 

• Svar på tråden Pojkvän städar inte
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Städoman) skrev 2025-06-29 14:08:21 följande:

Får ofta till svar: "Är du ihop med mig eller min lägenhet?".  

Det ärliga svaret där är väl att lägenhetens skick visar upp en del av den han är: en person som inte kan/vill hålla rent i sitt hem. Och sånt är inte oväsentligt.

Hur tänker han sig att det ska funka om ni bor ihop i framtiden? Tänker han att det blir ditt jobb att ta hand om hans skit?
  • Anonym (Kleo)

Jag hade det väldigt stökigt som ung. Kök o toa var alltid rent men det låg prylar överallt i lägheten i övrigt. Min pojkvän sa åt mig att han inte tänkte komma om jag inte plockade undan. 

• Anonym (Kl)

Min pojkvän var samma. När vi var påväg att flytta ihop sa jag att jag kommer att packa mina väskor och lämna direkt om jag måste börja plocka efter honom. Sånt är oacceptabelt för mig. Det har gått helt ok, men när jag har fått plocka efter honom för mycket så betalar jag inte lika mycket i hyra till honom. Om din kille inte skärper sig så tycker jag att du allvarligt bör överväga att göra slut, eller acceptera att vara din killes husa för resten av ditt liv.

• Tow2Mater

Ge honom i present ett par månaders städservice som kommer en gång varannan vecka. Kanske han gillar det och sedan fortsätter anlita dem själv.

• Anonym (Fredrik)

Jag tänker mest på hur det blir om/när ni flyttar ihop. Antingen får du nog acceptera att du kommer att få sköta all städning på egen hand eller bli så less på honom att relationen tar slut. Har han för mycke prylar som gör att städningen blir hopplöst jobbig eller bryr han sig bara inte?

• Anonym (s)

Frågan är varför? Depression, utmattning, problem med att planera och utföra? Eller lat. Det finns appar av olika slag att använda. För honom, inte att du ska ta över städningen men att stötta kortvarigt till bättre rutiner är inte elakt utan mer nödvändigt. Just att du inte kan utföra toalettbehov hos honom visar att det gått för långt...

• Anonym (Rune Wallenberg)

Klaga inte på att han har det ostädat. Tjata inte om att han ska städa. Då blir du hans j**la morsa. Berätta bara för honom hur det påverkar dig att det ser ut som det gör hos honom, att du känner motvilja mot att gå på toaletten och annat. Att du känner motstånd mot att alls komma hem till honom. 

Om han inte bryr sig ändå, så föreslå att ni i fortsättningen inte träffas hemma hos honom.

• Anonym

Tycker det är en varningsflagg att man inte håller toan städad när man bjuder hem gäster. Så illa att gästen inte ens vill använda toan.
    I synnerhet när man bjuder hem sin flickvän, som man borde vilja visa sin bästa sida

• Anonym (Hm)
    Anonym skrev 2025-06-29 18:18:18 följande:

Tycker det är en varningsflagg att man inte håller toan städad när man bjuder hem gäster. Så illa att gästen inte ens vill använda toan.
    I synnerhet när man bjuder hem sin flickvän, som man borde vilja visa sin bästa sida

Håller med
Svar på tråden Pojkvän städar inte