• Anonym (Städoman)

Pojkvän städar inte

Jag och min kille har varit tillsammans i drygt 2,5 år. Vi bor inte tillsammans men bor nära varandra och träffas regelbundet. Jag har påtalat flera gånger att han behöver städa för sin egen skull och om jag ska komma på besök. Kommer aldrig oanmäld till honom även om jag får det. Var där igår och det såg ut som en svinstia. Orkar inte påminna honom och han blir ledsen när jag tar upp det med honom. Får ofta till svar: "Är du ihop med mig eller min lägenhet?". Kan inte sköta mina toalettbehov hos honom för att hans lägenhet ser ut som skit. Hur får jag honom till att städa utan att han ska bli ledsen/kränkt? 

Dumpa är inte ett alternativ då han är en bra person och vi har det bra ihop annars. Han behandlar mig schysst annars men städningen är tydligen ett jobbigt ämne för honom av någon anledning. Vill inte känna mig som hans mamma eller assistent och påminna honom om städningen stup i kvarten. 

• Svar på tråden Pojkvän städar inte
  • Raggartjejen
    Anonym (Kleo) skrev 2025-06-29 14:24:54 följande:

Jag hade det väldigt stökigt som ung. Kök o toa var alltid rent men det låg prylar överallt i lägheten i övrigt. Min pojkvän sa åt mig att han inte tänkte komma om jag inte plockade undan. 

Skillnad på stökigt och skitigt.
  • Raggartjejen
    Anonym skrev 2025-06-29 18:18:18 följande:

Tycker det är en varningsflagg att man inte håller toan städad när man bjuder hem gäster. Så illa att gästen inte ens vill använda toan.
    I synnerhet när man bjuder hem sin flickvän, som man borde vilja visa sin bästa sida

Men TS är ju ingen gäst; hon är flickvän
  • Meddelande borttaget
  • Ikaros12
    Anonym (Rune Wallenberg) skrev 2025-06-29 15:22:34 följande:

Klaga inte på att han har det ostädat. Tjata inte om att han ska städa. Då blir du hans j**la morsa. Berätta bara för honom hur det påverkar dig att det ser ut som det gör hos honom, att du känner motvilja mot att gå på toaletten och annat. Att du känner motstånd mot att alls komma hem till honom. 

Om han inte bryr sig ändå, så föreslå att ni i fortsättningen inte träffas hemma hos honom.

Jag tycker att det här är jättebra och något fler borde tänka på i relationer.

Det blir lättare om du har grundsynen att han själv får bestämma hur han vill ha det hemma och när han har dig eller andra gäster hemma. Samtidigt som dina behov av att ha snyggt och fräscht där du är eller där du går på toaletten. Ju bättre du blir på att ha det förhållningssättet, desto enklare blir det att vara tydlig med hur du vill ha det, utan att trycka ner honom. Han behöver definitivt anpassa sig till dig om han ska ha en fin framtid med dig, men det behöver han själv komma fram till och välja att göra något åt. Eventuellt kanske du behöver förstå honom och möta honom utifrån hans behov, men då behöver ni lära er att kommunicera med varandra utan att förminska varandra. Gå aldrig med på förändringar i livet som du inte klarar av att leva med.

Ändrar han sig inte så ska du verkligen veta att det blir sju resor värre att ha eventuella barn tillsammans, för er båda. Se till att lösa detta snart. Just såna här saker är faktiskt parterapi jättebra för. Det är mycket bättre att gå dit innan ni är arga på varandra och då det fortfarande finns kärlek. Ibland är det även behövligt att lämna någon man älskar.

• Dexter dot com

Han får ju naturligtvis ha det hur skitigt som helst hemma hos sig men får då vara beredd på att du inte hälsar på hos honom och aldrig tänker bli sambo. Personligen hade jag tyckt det är respektlöst att inte hålla rent när man ska få besök. Vad är orsaken till att han inte tar tag i städningen och hellre lever i smuts?

• Anonym (Kalle)

Ser du en framtid med honom? Om ni flyttar ihop och senare kanske bildar familj så vet du vad du har att vänta. Han kan vara en fin person men uselt relationsmaterial för det.

• Anonym (Anonym)

Bodde ihop med en kille ett tag som inte lyfte ett finger när han flyttade in hos mig.
    Kände mig som hans mamma. Han slängde grejor överallt och jag fick gå med dammsugaren efter honom stup i kvarten. Jag ville att han skulle rengöra WC b.la och då började han att duscha på gymmet och undvika att gå på den istället så att den mest var min.

Det var inte hållbart och tog slut.  

• Anonym (Kleo)
    Raggartjejen skrev 2025-06-29 18:33:09 följande:
    Nej, inte när det kommer till TS fråga hur det kan hanteras av besökare. Min pojkvän sa ifrån att han inte ville komma om jag inte stäadade. Så kan TS också göra. 
  • Anonym (K)
    Raggartjejen skrev 2025-06-29 18:33:09 följande:
    Håller med. Och för mig är det stor skillnad på att ha det tillfälligt stökigt, t ex om jag håller på med en renovering som sträcker sig över några dagar.

Vill alltid ha köket och badrummet rent, sen kan det finnas lite gräs på golvet eftersom vi är mkt ute på sommaren och det dras in.
  • Jimmy75

Disclaimer! Har inte läst någon av de andra kommentarerna, så det är möjligt att det redan är sagt.

Eftersom du är tydlig med att det inte är ett alternativ att göra slut med honom så kommenterar jag inte relationens vara eller icke vara.

Av någon anledning blir ju städningen inte av hemma hos din pojkvän. Det kan ha flera olika förklaringar. På sikt kan de nog vara bra att försöka komma till botten med eftersom det påverkar er relation. Uppenbarligen har han iallafall just nu inte förmågan att själv ta tag i det, så kanske ni kan göra det tillsammans så att det inte känns så oöverstigligt för honom. Finns gott om människor som vill ha ordning och städat men helt enkelt inte vet hur man gör och därför aldrig kommer igång. Du har ju vad det verkar redan provat flera gånger med att göra dina förväntningar på honom tydliga, vilket än så länge bara tycks ha lett till misslyckande från hans sida...högst troligt skapande av skam och ytterligare negativa tankar och känslor som hämmar honom ytterligare.

• Anonym (Städoman)

Jag har låtit en kompis sova här ett tag då det tagit slut med hans tjej. 

Berättade det för min kille igår och han blev rasande och sa att han skulle göra slut. Försöker vända det genom att säga "hur hade du känt om en tjej sov i min soffa?". 

Känner att detta är en varningsflagga. Men vet inte hur jag ska göra slut med honom. Försökt prata med hans mamma men hon vill inte lägga sig i. Senast vi bråkade så kallade han mig för diverse saker (bland annat könsord). Känner att jag inte orkar mer. Men vet inte hur/vart jag ska träffa en vettig man därute. Som vill gifta sig och vill ha barn i framtiden. Jag är flyttbar om det visar sig att en ny kille är the perfect guy. 

• Anonym (Städoman)

Ska även tillägga att jag ibland pratar i telefon med en manlig vän i telefon. Han bor i USA. Är bara friendly. Min kille är sur så fort jag pratar med en annan kille oavsett om det är en familjemedlem eller en vän.

• Jimmy75

Det vände fort från Dumpa är inte ett alternativ då han är en bra person och vi har det bra ihop annars. Han behandlar mig schysst annars
    Göra slut är inte så svårt - Du meddelar honom att du inte vill att ni ska träffas mer.

• Ikaros12

Om du försöker att prata med honom och genuint lyssnar på honom.  samtidigt som du är ärlig med vad som är viktigt för dig utan att förminska honom, så har du gjort det du kan i relationen. Är han inte intresserad av ditt perspektiv så har du faktiskt inget ansvar i att göra slut på en schysst sätt tycker jag. Det krävs kommunikationsförmåga från båda håll för att kunna avsluta en relation. Om den ena inte förstår det, så får den andra avsluta precis som den behagar och ska göra det utan dåligt samvete. Jag önskar jag förstod det tidigare i livet. Jag har kämpat i en relation som var jättesvår att avsluta, eftersom jag ville prata om det, vilket jag aldrig fick möjlighet att göra. För dig som vill hitta någon att få barn med, är det faktiskt viktigare att utgå från dig själv i det här läget. Åren går!

jag vet det är jättesvår, men det kan bli så mycket bättre för dig. Lycka till!

• Anonym
    Anonym (Städoman) skrev 2025-06-30 12:22:10 följande:

Jag har låtit en kompis sova här ett tag då det tagit slut med hans tjej. 

Berättade det för min kille igår och han blev rasande och sa att han skulle göra slut. Försöker vända det genom att säga "hur hade du känt om en tjej sov i min soffa?". 

Känner att detta är en varningsflagga. Men vet inte hur jag ska göra slut med honom. Försökt prata med hans mamma men hon vill inte lägga sig i. Senast vi bråkade så kallade han mig för diverse saker (bland annat könsord). Känner att jag inte orkar mer. Men vet inte hur/vart jag ska träffa en vettig man därute. Som vill gifta sig och vill ha barn i framtiden. Jag är flyttbar om det visar sig att en ny kille är the perfect guy. 

Nej, självklart vänder man sig inte till mamman.

Säg bara att du inte vill träffas mer. Krångla inte till det
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Städoman) skrev 2025-06-30 12:23:11 följande:

Ska även tillägga att jag ibland pratar i telefon med en manlig vän i telefon. Han bor i USA. Är bara friendly. Min kille är sur så fort jag pratar med en annan kille oavsett om det är en familjemedlem eller en vän.

En familjemedlem också? Det är ju mer än märkligt. 
  • Anonym (Kleo)

Du vände dig till hans mamma? Så gör man inte vid ett gräl med pojkvännen. 

Men det han gör är ännu mindre ok. Bara hör av dig och säg att det är slut. 

• Plupp73

Jag gifte mig med en just sådan pojkvän. När vi fick barn blev det värre, efter tre barn, sömnlösa nätter, amning, fanns absolut ingen energi att städa. Inte heller attraktion kvar. Det var som att leva i ett träsk av smutsighet och stök, och det tog aldrig slut

Det var grunden till vår skilsmässa för 15 år sedan. Idag lever jag med en "ny" sambo och behöver nästan aldrig grundstäda, eftersom det liksom inte blir stökigt. Alla plockar undan efter sig själva, så man behöver bara dammsuga, torka av, städa toa och badrum emellanåt i stort sett.

Det gör att det är skönt att vara hemma, vilket det inte var på den tiden.

Mitt ex har det lika stökigt som tidigare. Så de ändrar sig inte.

• Agda90
    Anonym (Städoman) skrev 2025-06-29 14:08:21 följande:
    Pojkvän städar inte

Jag och min kille har varit tillsammans i drygt 2,5 år. Vi bor inte tillsammans men bor nära varandra och träffas regelbundet. Jag har påtalat flera gånger att han behöver städa för sin egen skull och om jag ska komma på besök. Kommer aldrig oanmäld till honom även om jag får det. Var där igår och det såg ut som en svinstia. Orkar inte påminna honom och han blir ledsen när jag tar upp det med honom. Får ofta till svar: "Är du ihop med mig eller min lägenhet?". Kan inte sköta mina toalettbehov hos honom för att hans lägenhet ser ut som skit. Hur får jag honom till att städa utan att han ska bli ledsen/kränkt? 

Dumpa är inte ett alternativ då han är en bra person och vi har det bra ihop annars. Han behandlar mig schysst annars men städningen är tydligen ett jobbigt ämne för honom av någon anledning. Vill inte känna mig som hans mamma eller assistent och påminna honom om städningen stup i kvarten. 

Eftersom han inte tänker lyfta på arslet och städa har du följande val:
    Städa åt honom
    Dumpa honom
    Gilla läget
Svar på tråden Pojkvän städar inte