• Ikaros12

Pojkvän städar inte

Anonym (Rune Wallenberg) skrev 2025-06-29 15:22:34 följande:

Klaga inte på att han har det ostädat. Tjata inte om att han ska städa. Då blir du hans j**la morsa. Berätta bara för honom hur det påverkar dig att det ser ut som det gör hos honom, att du känner motvilja mot att gå på toaletten och annat. Att du känner motstånd mot att alls komma hem till honom. 

Om han inte bryr sig ändå, så föreslå att ni i fortsättningen inte träffas hemma hos honom.

Jag tycker att det här är jättebra och något fler borde tänka på i relationer.

Det blir lättare om du har grundsynen att han själv får bestämma hur han vill ha det hemma och när han har dig eller andra gäster hemma. Samtidigt som dina behov av att ha snyggt och fräscht där du är eller där du går på toaletten. Ju bättre du blir på att ha det förhållningssättet, desto enklare blir det att vara tydlig med hur du vill ha det, utan att trycka ner honom. Han behöver definitivt anpassa sig till dig om han ska ha en fin framtid med dig, men det behöver han själv komma fram till och välja att göra något åt. Eventuellt kanske du behöver förstå honom och möta honom utifrån hans behov, men då behöver ni lära er att kommunicera med varandra utan att förminska varandra. Gå aldrig med på förändringar i livet som du inte klarar av att leva med.

Ändrar han sig inte så ska du verkligen veta att det blir sju resor värre att ha eventuella barn tillsammans, för er båda. Se till att lösa detta snart. Just såna här saker är faktiskt parterapi jättebra för. Det är mycket bättre att gå dit innan ni är arga på varandra och då det fortfarande finns kärlek. Ibland är det även behövligt att lämna någon man älskar.

• Ikaros12

Om du försöker att prata med honom och genuint lyssnar på honom.  samtidigt som du är ärlig med vad som är viktigt för dig utan att förminska honom, så har du gjort det du kan i relationen. Är han inte intresserad av ditt perspektiv så har du faktiskt inget ansvar i att göra slut på en schysst sätt tycker jag. Det krävs kommunikationsförmåga från båda håll för att kunna avsluta en relation. Om den ena inte förstår det, så får den andra avsluta precis som den behagar och ska göra det utan dåligt samvete. Jag önskar jag förstod det tidigare i livet. Jag har kämpat i en relation som var jättesvår att avsluta, eftersom jag ville prata om det, vilket jag aldrig fick möjlighet att göra. För dig som vill hitta någon att få barn med, är det faktiskt viktigare att utgå från dig själv i det här läget. Åren går!

jag vet det är jättesvår, men det kan bli så mycket bättre för dig. Lycka till!

Svar på tråden Pojkvän städar inte