-
Min sambo har en add diagnos och under utredningen framkom även autistiska drag. Att han har svårt med socialt samspel, mentalisering osv. Detta påverkar vårat förhållande mycket då han har svårt att se mig, förstå mina behov osv. Är även likadant med barnen. Även hans add avseende svårt med att komma ihåg saker, svårt att starta igång och genomföra sysslor hemma, svårt med planering och struktur t ex påverkar vår relation och familjelivet.Jag har försökt få honom att ta hjälp av habiliteringen, men han vill inte. Han tänker att det är mig det är fel på. Han tycker inte att hans problem är så stora och tycker att jag överdriver och är för känslig. Han vill att en utomstående ska påtala för honom att hans svårigheter är tillräckligt problematiska för att han ska ta emot stöd. Jag vet inte hur man ska få honom till insikt?När jag uttrycker att jag mår dåligt över hur jag känner att jag blir behandlad t ex genom att han förminskar mina känslor, förminskar mig och alltid skyller alla problem på mig tycker han att jag överdriver, är överdriver känslig och att jag avviker mot alla andra i världen. Jag har uttryckt en önskan om att han skulle ta emot stöd, få gå en kurs t ex i andra människors (de utan autistiska drag och add) behov. Samt att han skulle få hjälp med struktur och rutiner. Men han vill inte. Hur ska man få honom att förstå när han saknar förmågan att förstå andras situation och känslor? -
Svar på tråden Min sambo vill inte ta emot stöd för sina diagnoser
-
Meddelande borttaget -
Meddelande borttaget -
Hur många olika trådar om samma sak ska du starta?
Det är inte okej att du svartmåla personer med NPF.
Vi blir redan tillräckligt diskriminerade.
Trolla om något annat är du snäll. -
En utomstående har redan talat om det för honom - psykologen som genomförde utredningen. Man får inte en diagnos om man inte har så pass stora problem att det skapar en funktionsnedsättning
-
I dagens läge kan man mycket väl få det. Det finns vinstdrivande företag som spottar ur sig diagnoser på löpande band. Och kriterierna för diagnos är så vida att väldigt många kan passa in i dem.Jimmy75 skrev 2025-07-01 08:49:32 följande:En utomstående har redan talat om det för honom - psykologen som genomförde utredningen. Man får inte en diagnos om man inte har så pass stora problem att det skapar en funktionsnedsättning
-
Finns naturligtvis bättre och sämre aktörer även på den marknaden eftersom vård sedan länge har blivit gjort till en marknad och konkurrensutsatt verksamhet, men erfarenheten för egen del, som befinner mig på en plats där jag inte sällan får "städa upp skiten" är upplevelsen att det inte sällan underdiagnosticeras, eller rättare sagt alldeles för strikt tolkas helt enligt diagnosmanualer och statistiska cut-off gränser på bekostnad av den kliniska bedömningen (vilket såklart är mer tidskrävande).Anonym (stöd) skrev 2025-07-01 09:22:53 följande:I dagens läge kan man mycket väl få det. Det finns vinstdrivande företag som spottar ur sig diagnoser på löpande band. Och kriterierna för diagnos är så vida att väldigt många kan passa in i dem. -
Fast jag kanske snarare ska säga "man ska inte få en diagnos om det inte finns en betydande funktionsnedsättning som ställer till det i vardagen". Jag kan inte säga emot det faktum att det inte alltid funkar som det borde.Anonym (stöd) skrev 2025-07-01 09:22:53 följande:I dagens läge kan man mycket väl få det. Det finns vinstdrivande företag som spottar ur sig diagnoser på löpande band. Och kriterierna för diagnos är så vida att väldigt många kan passa in i dem. -
Hur det borde vara och hur det faktiskt är, är ju tyvärr inte alltid samma sak.Jimmy75 skrev 2025-07-01 10:00:06 följande:Fast jag kanske snarare ska säga "man ska inte få en diagnos om det inte finns en betydande funktionsnedsättning som ställer till det i vardagen". Jag kan inte säga emot det faktum att det inte alltid funkar som det borde.
TS man låter ju rejält funktionsnedsatt, i alla fall ur TS synvinkel. Men det kan ju också vara så att han bara är en skithög till mansbebis som lever gott på att TS gör allt och han dessutom kan vara otrevlig och okänslig mot henne och barnen. Och bekvämt att kunna skylla det på en diagnos som fritar en allt eget ansvar.
Det tråkiga är väl att TS ändå valde att leva med honom och låta honom bli pappa till barnen. Nu är det ju som det är, hon lever med en man som är ganska värdelös, och barnen har en pappa som är ganska värdelös. -
Ja, det sker säkert både under- och överdiagnosticering. Vilket ju är ett tydligt tecken på att diagnosen inte är särskilt träffsäker. Diagnoser inom NPF passar ju in på många, och hur väl den passar kan även variera över tid.Jimmy75 skrev 2025-07-01 09:57:08 följande:Finns naturligtvis bättre och sämre aktörer även på den marknaden eftersom vård sedan länge har blivit gjort till en marknad och konkurrensutsatt verksamhet, men erfarenheten för egen del, som befinner mig på en plats där jag inte sällan får "städa upp skiten" är upplevelsen att det inte sällan underdiagnosticeras, eller rättare sagt alldeles för strikt tolkas helt enligt diagnosmanualer och statistiska cut-off gränser på bekostnad av den kliniska bedömningen (vilket såklart är mer tidskrävande).
En återgång till mer noggrann och bred klinisk bedömning vore såklart det bästa, men det kostar väl för mycket. En förändring av samhället så att fler människor kan klara av sin tillvaro utan läkemedel vore kanske ännu bättre, men också ännu dyrare. -
Anonym (stöd) skrev 2025-07-01 10:20:30 följande:Ja, det sker säkert både under- och överdiagnosticering. Vilket ju är ett tydligt tecken på att diagnosen inte är särskilt träffsäker. Diagnoser inom NPF passar ju in på många, och hur väl den passar kan även variera över tid.
En återgång till mer noggrann och bred klinisk bedömning vore såklart det bästa, men det kostar väl för mycket. En förändring av samhället så att fler människor kan klara av sin tillvaro utan läkemedel vore kanske ännu bättre, men också ännu dyrare.Jag är absolut med dig på den sista punkten men jag är inte säker på att det ens är möjligt helt ärligt. Dagens samhälle ställer krav på människor som vi inte är rustade för att hantera så framgångsrikt och då menar jag inte bara de kraven som är uttalade "Jag förväntar mig att du...."
Det finns massvis med krav genom att bara vistas och delta i olika sammanhang.