• Anonym (T)

HPV virus

Hur många här har HPV virus och hur har det påverkat er? 

Jag har fått veta att jag fått hpv virus och vet inte hur jag ska hantera det :(

• Svar på tråden HPV virus
  • Anonym (T)
    Anonym (Mm) skrev 2025-07-02 04:53:11 följande:
    Jag äter mycket blåbär (1 dl/dag), äter höga doser av metylfolat (5000 mcg/dag), höga doser av d-vitamin (10.000 ie/dag), zink, b12 osv.. äter bra mat, försöker stresshantera och sova ordentligt. 

Just metylfolat är BEVISAD att hjälpa kroppen hantera cellförändringar och HPV. Men den måste tas i höga doser, mellan 5000-10.000 mcg per dag. 

Jag ska ta ett HPV test om några veckor. Får se då hur man ligger till.

Vad har du för problem då? Jag hade/har inga symtom alls.

HPV är något du alltid kommer ha nu när du väl har fått det eftersom det är ett virus. Och virus försvinner inte, dom blir latenta. Dvs att dom ligger och väntar på rätt tillfälle att attackera din kropp, vilket är när immunförsvaret är lågt.

Hormonella preventivmedel kan faktiskt också öka mottagligheten för hpv. Så sånt har jag slutat med också.
    Får jag fråga förresten hur ett HPV test tas? (Förlåt för dum fråga) men ingen har sagt att man kan ta prov för det. Jag fick reda på HPV via ett vävnadsprov. 

Tack också för väldigt informativt svar om kost och vitaminer! 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (T) skrev 2025-07-02 07:52:42 följande:
    Mina besvär sitter mest i underlivet, jag har platta kondylom. Sen har jag aldrig blivit så här lätt sjuk sedan jag fick hpv, vanliga fall blev jag kanske sjuk 2-3gr per år men nu har jag varit sjuk 6-8gr senaste året. Har också aldrig haft problem med svampinfektioner i mitt liv, men det har jag också fått problem sedan jag fick hpv. 
    Okej.. ja det låter onekligen som att du har lågt immunförsvar. Jag blir sjuk en gång vartannat år ungefär. 

Med tanke på dina problem kan det vara så att du har candida och/eller sibo. Det finns nämligen en stark koppling mellan HPV, magens hälsa och immunförsvaret, samt ph-balansen i underlivet. Candida är ju en svamp och trivs i miljöer som underlivet. Och överväxt av candida kan med andra ord skapa problem där samtidigt som den försämrar immunförsvaret. 
    Samma sak med sibo. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (T) skrev 2025-07-02 09:23:28 följande:
    Får jag fråga förresten hur ett HPV test tas? (Förlåt för dum fråga) men ingen har sagt att man kan ta prov för det. Jag fick reda på HPV via ett vävnadsprov. 

Tack också för väldigt informativt svar om kost och vitaminer! 
    Man stoppar in en tops och vevar runt. Kan göras hemma eller på klinik.

När dom gör det på klinik så analyserar dom även cellerna från toppsningen så att dom kan se hur allvarliga cellförändringarna är (om man ens har några)

Gör du testet hemma får du bara svar på om du har en pågående HPV infektion eller ej, inte om du har cellförändringar. 

Värt att veta är att: Ingen pågående HPV infektion= inga cellförändringar. Men har man påvisad HPV infektion är det dock viktigt att få bukt med det så att man inte går med det för länge då det kan utvecklas till cancer om obehandlad. Det tar dock i normala fall MÅNGA år för att den allvarligaste graden av cellförändringar ska utvecklas till cancer, men har man ett väldigt nedsatt immunförsvar kan den processen gå snabbare. 
  • Anonym (Mm)
    KimLinnefeldt skrev 2025-07-02 09:37:47 följande:

Hjälper det inte att ta HPV-vaccin?

Nej det är inte ett 100% skydd.
    Dessutom kan man få hpv på andra sätt än via sex. 
    Och ska vaccinet vara något sånär pålitligt ska man inte ha haft något intimt umgänge med någon alls innan det tas. 

Dock är HPV bara farligt för dom med mycket nedsatt immunförsvar. För resten är det helt onödigt med vaccin. 
  • Anonym (Bertie)

Dock är HPV bara farligt för dom med mycket nedsatt immunförsvar. För resten är det helt onödigt med vaccin. 

En dag kan sådan vilseledande desinformation vara straffbar. Skämmes. 

• Grigoija

Hej, jag har gjort tre koniseringar och en större operation. Den första koniseringen gjordes 2014. Då kapslade viruset in sig och återkom 2019. Efter det fick jag göra två till och till slut operera bort min livmoder och mina äggledare. Det är olika virus. Det jag hade är det allvarligaste man kan ha. Jag har haft andra med. Dom har läkt ut av sig själv. Nu har jag även sen ett par år tillbaka ett medium kasst, om man nu kan säga så. Jag har vänner som fått cancer och opererat sig. Det har gått bra för dom. men hört om andra som det gått dåligt för. Det har inget med ditt immunförsvar att göra om viruset du får tillhör någon av de dåliga. Det enda som vet är att vaccin hjälper och att nikotin är dåligt för virusen. De jag känt som fått cancer nyttjade dock inte nikotin. Låt vården göra sitt jobb. Precis som andra vårtvirus minimerar du risken/spridningen om du eliminerar själva förändringen. Jag är i övrigt en hälsosam person som äter bra och tränar. Så skippa idéer om blåbär osv. Det tar många år för virus att utvecklas till cancer så bara för att någon tror att dom botar det med blåbär nu så kommer det nog inte lösa saken på sikt. Så glad för den vård jag fått! Även fött barn nummer två trots koniseringar. Jag hoppas blåbärsätaren har koll på att denna inte har någon av de två allvarligaste formerna Av virus, 84% som inte gör ingrepp får cancer av detta. Det kommer gå bra för dig om du redan nu tar emot den vård som erbjuds! Gör det! 

• Anonym (Mm)
    Anonym (Bertie) skrev 2025-07-02 15:18:07 följande:

En dag kan sådan vilseledande desinformation vara straffbar. Skämmes. 

Var är dina argument för att det skulle vara desinformation?
  • Anonym (Mm)
    Grigoija skrev 2025-07-02 23:26:48 följande:

Hej, jag har gjort tre koniseringar och en större operation. Den första koniseringen gjordes 2014. Då kapslade viruset in sig och återkom 2019. Efter det fick jag göra två till och till slut operera bort min livmoder och mina äggledare. Det är olika virus. Det jag hade är det allvarligaste man kan ha. Jag har haft andra med. Dom har läkt ut av sig själv. Nu har jag även sen ett par år tillbaka ett medium kasst, om man nu kan säga så. Jag har vänner som fått cancer och opererat sig. Det har gått bra för dom. men hört om andra som det gått dåligt för. Det har inget med ditt immunförsvar att göra om viruset du får tillhör någon av de dåliga. Det enda som vet är att vaccin hjälper och att nikotin är dåligt för virusen. De jag känt som fått cancer nyttjade dock inte nikotin. Låt vården göra sitt jobb. Precis som andra vårtvirus minimerar du risken/spridningen om du eliminerar själva förändringen. Jag är i övrigt en hälsosam person som äter bra och tränar. Så skippa idéer om blåbär osv. Det tar många år för virus att utvecklas till cancer så bara för att någon tror att dom botar det med blåbär nu så kommer det nog inte lösa saken på sikt. Så glad för den vård jag fått! Även fött barn nummer två trots koniseringar. Jag hoppas blåbärsätaren har koll på att denna inte har någon av de två allvarligaste formerna Av virus, 84% som inte gör ingrepp får cancer av detta. Det kommer gå bra för dig om du redan nu tar emot den vård som erbjuds! Gör det! 

Jag har också den allvarligaste formen av hpv, dvs den typen som orsakar cellförändringar. Men jag tänker inte låta vården amputera bort mina kroppsdelar såvida jag inte har cancer! 

Läste du inte hela mitt inlägg? Blåbär är bara en liten del av allt jag gör för att stärka immunförsvaret.

Hur kan du påstå att det inte har med immunförsvaret att göra när denna typ av cancer orsakas av ett virus? 

Och dom där siffrorna du slänger dig med är väldigt vilseledande. Dom allra flesta läker nämligen ut infektionen av sig själv. Dock propagerar vården hårt för att få skalpellen att framstå som den enda lösningen på problemet. Hur kan du förespråka det när den metoden gick så dåligt för dig? Koniseringarna du gjorde fungerade ju uppenbarligen inte.

Sen när "behandlar" vi en virusinfektion genom att skära bort den?? 
  • Anonym (T)
    Grigoija skrev 2025-07-02 23:26:48 följande:

Tack för att du berättar. Du har verkligen gått igenom mycket och uppskattar att du delar med dig. Är glad att höra att allt gick bra för dig. Hur mår du idag? 

Saken är att jag fick provsvar om hpv virus, platta kondylom och sedan har vården lämnat mig helt med detta. Har inte fått någon information, fått komma in för cellprov eller någonting. Läkaren ringde mig och berättade provsvaret och sa att det läker inom 2 år och sa inget mer. Jag har försökt få hjälp hos flera mottagningar men alla läkare/gynekologer säger samma. Så jag får ingen stöd eller hjälp från vården alls i detta.
Svar på tråden HPV virus