• Anonym (Anonym)

Otrogen eller?

Jag och min fru har varit ihop i över 11 år och vi har ett barn tillsammans. Jag misstänker att hon kan ha varit otrogen med sin chef. 

Chefen är separerad och har egna barn.

De delar kontor sedan 2019. Det är ett hus på 2 våningar. Vad jag förstår så sitter hon och chefen i princip ensamma på övervåningen. Det finns även ett mindre konferensrum på den våningen. Resten sitter på våningen under. 

Det har varit en del afterworks och några kryssningar genom åren. Inget konstigt med det, men första gången jag fick en lite oskön känsla var när frun och hennes kollegor för några år sen åkte hem till chefens föräldrars sommarstuga och var där 2 dagar.

Jag misstänkte inget då och var inte svartsjuk heller. Det är först nu senaste månaderna som jag har börjat misstänka något efter en händelse. 

Frun hade en aw på jobbet och jag ringde för att berätta en sak. Jag hör att hon är mycket andfådd när hon svarar. Hon säger att hon var tvungen att springa uppför trappen och ändra i schemat på datorn då någon anställd ringt in sig sjuk för nästa dag. Jag hör inte ett ljud i bakgrunden förutom henne och flåsandet. Hon nämner även att hennes chef är där och att hon druckit 2 glas vin. 

När hon kommer hem senare den kvällen så berättar hon att hon börjat planera för en fest på jobbet i slutet av sommaren och frågade om det skulle vara ok att sova över med en av hennes kvinnliga kollegor. Det finns tydligen ett hus man kan låna för övernattning där.

Hon har en ganska bra bit att åka till jobbet så det kan vara förståeligt.

Några dagar efter denna aw så började jag fundera på den här händelsen men också en annan grej som hände 2 veckor innan. 

Vi var med vårat barn på ett köpcentrum (mall of scandinavia) där det var ett event för både vuxna och barn. 

Efter att vi käkat lunch så frågade frun om hon kunde åka upp på H&M som ligger en våning upp. Så jag och sonen gick runt på eventet ensamma ett tag. Jag minns inte hur länge men efter kanske 20 min ringer jag och säger att vi kommer upp till H&M och möter upp henne där. När vi går ut från H&M så stöter vi på hennes chef. Han har tydligen lämnat sina barn på bio och går runt ensam på köpcentret. 

Jag utvecklade en extrem svartsjuka efter att ha kopplat ihop dessa 2 händelser. Jag började ifrågasätta henne om detta också flera gånger. Hon har självklart blivit arg, ledsen och sagt att hon aldrig skulle vara otrogen eller göra något sånt mot mig och vårat barn. Jag började även ifrågasätta faderskapet. Testet är gjort och det är mitt barn. Jag började sedan leta digitala bevis, antagligen för sent om det skulle vara något. Det jag hittade som var lite intressant var en bild från hennes jobb där chefen och hennes whiteboardtavla syns i bakgrunden. Jag zoomar in och ser en ruta där det står skrivet med hennes handstil [Hemlig semester] och siffran 13 under och (HR titta inte här). På en annan bild syns samma text med en annan siffra 21. 

Jag har frågat henne om detta och hon erkänner att det är hon som har skrivit. Hon påstår att chefen är arbetsnarkoman och inte tar ut sin semester ordentligt och att dem skriver upp allt möjligt på den tavlan. 

Mycket märkligt tycker jag dock. 

Vi har nu inlett parterapi och jag har även lovat att söka hjälp på egen hand för svartsjuka.

Jag har egentligen inga bevis för otrohet men tycker ni det är konstigt att jag har misstänkt henne? Vilket hon tycker. Ifrågasätter jag henne igen så blir det tjafs och så kommer hon nog lämna mig.

• Svar på tråden Otrogen eller?
  • Anonym (Aldrig i livet)

Tiden hon verkar vilja spendera med chefen tycker jag talar sitt tydliga språk. Jag hade aldrig varit okej med det där sovandes över hit och dit. Hos en vännina visst, men det känns väldigt mystiskt med att vilja tillbringa så mycket tid hos sin chef. Jag vill bara bort från min så mycket som möjligt.

• Anonym (Uppp)

Oavsett, så är nog er relation körd
    Stämmer dina misstankar om otroheten så är hon verkligen inte att lita på, milt sagt.
    Ingenting att satsa på.
    Stämmer det inte, så är ditt agerande och kontrollerande väldigt obehagligt. Det fungerar liksom inte att leva med någon som misstänker en för otrohet och agerar som du.

• Anonym (Aldrig i livet)
    Anonym (Uno) skrev 2025-07-02 09:42:58 följande:

Ingen rök utan eld. Liknande tecken såg jag (i efterhand) hos min fru. 

Du bör ta ställning till hur du vill ha det. Kan du tänka dig att förlåta ett eventuellt snedsteg? Eller är det en deal breaker?

Berätta vid lämpligt tillfälle för din fru hur du ser på otrohet, utan att nämna dina misstankar mot henne. 

Själv skulle jag nog förlåta, om det handlade om ett tillfälligt snedsteg i ett långt och i övrigt harmoniskt förhållande. 

Tror inte det är lika lätt att förlåta när det handlar om någon som hon kommer behöva träffa och se varenda dag. Såvida hon inte byter jobb har jag svårt att se att det är lätt att förlåta.
  • Lynx123
    Anonym (Anonym) skrev 2025-07-02 08:01:13 följande:

Det blir nog ingen mer AW för henne säger hon.  

Varför inte det?

Och har du berättat om din sårbarhet eller kommer du bara med anklagelser?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Uppp) skrev 2025-07-02 09:48:04 följande:

Oavsett, så är nog er relation körd
    Stämmer dina misstankar om otroheten så är hon verkligen inte att lita på, milt sagt.
    Ingenting att satsa på.
    Stämmer det inte, så är ditt agerande och kontrollerande väldigt obehagligt. Det fungerar liksom inte att leva med någon som misstänker en för otrohet och agerar som du.

Sant! Jobbig sits jag hamnat i.

Vi var hos parterapeut idag och enligt henne och min fru är detta bara fantasier i mitt huvud. Jag måste lita på det om jag vill fortsätta den här relationen. Annars kommer hon lämna mig och det vill jag inte. För sonens skull också. jag ska även träffa en annan terapeut privat för svartsjuka.
    Skulle det senare komma fram att det har varit otrohet efter att jag genomgått terapeut behandling, så kommer jag nog överväga att lämna.

• Lynx123
    Anonym (Anonym) skrev 2025-07-02 23:35:17 följande:

Vi var hos parterapeut idag och enligt henne och min fru är detta bara fantasier i mitt huvud. Jag måste lita på det om jag vill fortsätta den här relationen. Annars kommer hon lämna mig och det vill jag inte. För sonens skull också. jag ska även träffa en annan terapeut privat för svartsjuka.
    Skulle det senare komma fram att det har varit otrohet efter att jag genomgått terapeut behandling, så kommer jag nog överväga att lämna.

Om det känns ok för er båda så ja, jobba på att släppa det här nu. Det är helt omöjligt att vara tillsammans med en kontrollerande person. Men då gäller det att ni båda verkligen vill och kan fortsätta leva på lika villkor.

Skulle det i framtiden komma fram något så har ni vid det laget förhoppningsvis lärt er att kommunicera bättre och kan i så fall ta hand om er son ändå.
  • Anonym (Uno)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-07-02 23:35:17 följande:

Märklig terapeut... Hur kan hen veta om din fru är otrogen eller ej?
  • Lilly48

En sak som du kan kolla om du har möjlighet att gå in i hennes telefon är hennes skärmtid.
    Det var så jag avslöjade en tidigare partner för att ha varit otrogen. Orimligt många timmar spenderade på både Snapchat och Whatsapp. Min partner hade inget svar på tal då tex Whatsapp var tomt på meddelanden men med ett ex antal timmar spenderade i appen.

• Lilly48
    Lilly48 skrev 2025-07-03 10:07:30 följande:

En sak som du kan kolla om du har möjlighet att gå in i hennes telefon är hennes skärmtid.
    Det var så jag avslöjade en tidigare partner för att ha varit otrogen. Orimligt många timmar spenderade på både Snapchat och Whatsapp. Min partner hade inget svar på tal då tex Whatsapp var tomt på meddelanden men med ett ex antal timmar spenderade i appen.

• Lilly48
    Lilly48 skrev 2025-07-03 10:08:22 följande:
    Kan även tillägga att man inte kan manipulera skärmtid.
    Man kan alltså inte radera tiden man spenderat på olika saker. 
    Så är det på iPhone iallafall. 
    Enda sättet att komma undan detta är att ha en extra telefon.
Svar på tråden Otrogen eller?