• Anonym (Poo)

Borrelia?

Blivit biten av ca 5 fästingar i helgen efter att ha varit ute i skogen. 
    Idag vaknade jag med värk i leden i ett av mina fingrar. Jag kan ju absolut ha slagit i något men känns som ett märkligt sammanträffande.
    Ni som haft borrelia, vilka symtom hade ni och hur snabbt? Hur går det till om man vill kolla upp sig, tar man blodprov på vc?

• Svar på tråden Borrelia?
  • Alessia

Rodnad runt bettet.Stor cirkulär rosaröd lätt svullen upphöjning/ utslag. Ca 5cm i diameter. Huvudvärk och lätt illamående. Det togs inga prover på mig utan jag fick på vårdcentralen direkt ett recept på  antibiotikum.

• Aliona

Vad jag minns från när min son hade borrelia så tar det ca tre veckor från fästingbettet till ev symptom som ledvärk. Ringen runt bettet uppstår dock ganska snabbt, så uppmärksammar man det så har man ganska gott om tid att få antibiotikabehandling. 

Hur ser det ut runt betten? 

• Aliona
    Aliona skrev 2025-07-01 14:34:32 följande:

Vad jag minns från när min son hade borrelia så tar det ca tre veckor från fästingbettet till ev symptom som ledvärk. Ringen runt bettet uppstår dock ganska snabbt, så uppmärksammar man det så har man ganska gott om tid att få antibiotikabehandling. 

Vill bara förtydliga: Det är neuroborrelia som tar flera veckor innan det beyter ut. Huvudvärk, ledvärk och illamående kan man få ändå, men det tar också lite tid innan man får det. 
  • Anonym (Poo)
    Aliona skrev 2025-07-01 14:34:32 följande:

Betten ser fina ut, två av dem är lite röda runtom men väldigt lite.
Svar på tråden Borrelia?