• Anonym (undring)

Behöver man verkligen deodorant?

Om man tvättar armhålorna innan man går ut och sen kanske man om man blir varm för säkerhets skull kan göra det igen om man går på toa eller nåt. Kan det hinna bli någon lukt då?

Jag använde det alltid förut och gjort sen jag kom i tonåren men nu inte använt deodorant på flera år och tycker inte att det luktar något svett. Den lukten tycker jag kommer först typ nästa dag om jag inte tvättar.

Vad tror ni, anser ni att deodorant är nödvändigt?

Undrar hur vanligt det är nuförtiden men ja det säljs ju iallafall uppenbarligen.

Någon mer som inte använder deodorant i armhålorna?

• Svar på tråden Behöver man verkligen deodorant?
  • Anonym (a)

Jag hinner inte direkt springa på toaletten och tvätta mig varje gång som jag blir lite varmare, för mig är deo mycket mer skonsamt för huden i slutändan för den delen

• Anonym (undring)
    Anonym (a) skrev 2025-07-01 18:45:35 följande:

Jag hinner inte direkt springa på toaletten och tvätta mig varje gång som jag blir lite varmare, för mig är deo mycket mer skonsamt för huden i slutändan för den delen

Men du tvättar dig väl innan du sätter på deodoranten åtminstone?
    Vad händer om du tvättar dig men utan deodorant en dag? När börjar det lukta?
  • Anonym (a)
    Anonym (undring) skrev 2025-07-01 19:07:38 följande:
    Men du tvättar dig väl innan du sätter på deodoranten åtminstone?
    Vad händer om du tvättar dig men utan deodorant en dag? När börjar det lukta?
    Torkar av mig med våtservett om jag duschat kvällen innan och annars applicerar jag efter dusch. Det beror på vad jag gör och hur varmt det är. Brukar inte testa att vara utan men om jag glömmer eller bara går hemma kan det väl gå en halv dag utan att jag märker av något. Men så sniffar jag inte konstant hehe. Det behövs för mig, kan "svettas bort" all deo vid riktigt varma dagar. 
  • Anonym (E)

Om det funkar för dig så gör det. När jag själv inte använt deodorant så börjar mina armhålor lukta senare under dagen, även om jag tvättat mig på morgonen. Så jag känner att jag behöver det, men alla är olika!

• Anonym (ABC)
    Anonym (E) skrev 2025-07-01 19:19:42 följande:

Om det funkar för dig så gör det. När jag själv inte använt deodorant så börjar mina armhålor lukta senare under dagen, även om jag tvättat mig på morgonen. Så jag känner att jag behöver det, men alla är olika!

Samma här, känns bättre.
  • Anonym (luktfri)

Aldrig behövt använda deo. Olika människor luktar olika mycket och de finns de som i princip inte har en odör. Men många i tonåren går ju på att man måste dränka sig i artificiella dofter genom reklamens indoktrinering.

Ni som varit med ett tag minns ni hur det lät när det blev rökfritt på krogen... det skulle stinka svett så ingen ville vara där. Det hände ju inte.

• Postman

De är väldigt olika när jag inte använder deo. Vissa dagar luktar det inget alls och vissa andra dagar så börjar man stinka till lunch. Jobbar jag vågar jag aldrig vara utan deo.  

• Plupp73

Individuellt. Har själv inte tendens till svettlukt ens när jag tränat. Skulle egentligen inte behöva deo, men tycker om goda dofter och gillar att ha både deo och bodylotion av det skälet.

Vet andra som luktar svett otroligt snabbt trots tvätt, deo upprepat och god hygien generellt.

• Anonym (Erfaren-)

Ni alla behöver särskilja på deodorant och antiperspirant. 

Deodorant är bara parfym. Antiperspirant förhindrar att man svettas. Det funkar lika bra med parfymfri antiperspirant under armarna om man vill slippa svettlukt, medans enbart deodorant bara maskerar svettlukt. 

Många deo-produkter innehåller även antiperspirant, men inte alla. 

Svar på tråden Behöver man verkligen deodorant?