• Anonym (undring)

Behöver man verkligen deodorant?

Om man tvättar armhålorna innan man går ut och sen kanske man om man blir varm för säkerhets skull kan göra det igen om man går på toa eller nåt. Kan det hinna bli någon lukt då?

Jag använde det alltid förut och gjort sen jag kom i tonåren men nu inte använt deodorant på flera år och tycker inte att det luktar något svett. Den lukten tycker jag kommer först typ nästa dag om jag inte tvättar.

Vad tror ni, anser ni att deodorant är nödvändigt?

Undrar hur vanligt det är nuförtiden men ja det säljs ju iallafall uppenbarligen.

Någon mer som inte använder deodorant i armhålorna?

• Svar på tråden Behöver man verkligen deodorant?
  • Anonym (undring)
    Anonym (Uma) skrev 2025-07-02 17:34:23 följande:
    Det kan du inte lita på.
    Jo
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Mild) skrev 2025-07-02 14:59:31 följande:

Svett börjar lukta vid kontakt med bakterierna på huden. Och om det är riktigt varmt så måste man i så fall tvätta sig väldigt ofta under armarna. Jag använder deodorant eftersom andra känner svettlukten, men inte jag själv. Det är min stora fasa att någon annan ska göra det.

Så är det.
  • Anonym (Lukta blommor)

Viltigt om du är aktiv, tränar och rör dig. Lever. Funkar såklart utan och är helt okej. Men skulle själv inte tycka om att vara utan, eftersom det stör både mig själv och andra att lukta armsvett. 

• Mayjel

Ja, eftersom det smugit fram en pubertal odör under ens egna armar efter en hel dag utan deo. Iallafall har det blivit så vid de få tillfällen då jag råkat glömma att rolla armhålorna. 

Folk är väl olika på det sättet men samtidigt vet jag att alla svettas och ur gammalt svett odlas bakterier som börjar lukta efter ett tag. I värmen blir det därför lite extra viktigt att vara mån om hygienen där under. 

• Anonym (undring)
    Anonym (Lukta blommor) skrev 2025-07-03 02:06:49 följande:

Viltigt om du är aktiv, tränar och rör dig. Lever. Funkar såklart utan och är helt okej. Men skulle själv inte tycka om att vara utan, eftersom det stör både mig själv och andra att lukta armsvett. 

Tråkigt att du luktar armsvett. Jag luktar inte om jag tvättar mig varje dag. Och efter en träning så duschar man såklart.
  • Anonym (Em)
    Anonym (undring) skrev 2025-07-03 14:17:53 följande:
    Tråkigt att du luktar armsvett. Jag luktar inte om jag tvättar mig varje dag. Och efter en träning så duschar man såklart.
    Är du säker på det? Jag är doftkänslig och känner doften före andra. Märker också direkt om någon använt ättika i tvätten, som sägs vara doftfritt. 
  • Anonym (Jenny)

Det är individuellt. Det varierar genom livet (iaf för oss kvinnor) och beror på vad man äter och ibland på hur man mår. Jag behöver det inte. Min man behöver tvätta sig varje dag och använda deo för att inte lukta. Våra döttrar kan intyga att detta stämmer. Innan min man började dricka flera koppar kaffe om dagen luktade hans svett inte alls lika fränt. 

• Anonym (undring)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-03 14:49:25 följande:
    Är du säker på det? Jag är doftkänslig och känner doften före andra. Märker också direkt om någon använt ättika i tvätten, som sägs vara doftfritt. 

Jag är också doftkänslig och om inte det räcker så finns andra som är och som inte drar sig för att säga saker. Har även bett andra säga till i vissa sammanhang.

Jag luktar inte samma dag kan ni acceptera det någon gång?

• Anonym (Em)
    Anonym (undring) skrev 2025-07-03 15:28:58 följande:

Jag är också doftkänslig och om inte det räcker så finns andra som är och som inte drar sig för att säga saker. Har även bett andra säga till i vissa sammanhang.

Jag luktar inte samma dag kan ni acceptera det någon gång?

Man vänjer sig vid sin egen doft så det är andra doftkänsliga som känner den först. 
  • Anonym (undring)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-03 15:31:50 följande:
    Man vänjer sig vid sin egen doft så det är andra doftkänsliga som känner den först. 
    Och de känner som sagt ingen svettlukt.
  • Anonym (Em)
    Anonym (undring) skrev 2025-07-03 15:52:53 följande:
    Och de känner som sagt ingen svettlukt.
    Du skrev inte att du har doftkänsliga i din umgängeskrets. Därav mitt påpekande.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-03 15:31:50 följande:
    Man märker om ens lukt ändras - tex om man börjar lukta svett. Om inte annat känns det ju om man blir fuktig under armarna. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-07-03 17:52:17 följande:
    Man märker om ens lukt ändras - tex om man börjar lukta svett. Om inte annat känns det ju om man blir fuktig under armarna. 
    Inte alls säkert att man märker det själv.
  • Anonym (undring)
    Anonym (Em) skrev 2025-07-03 15:55:46 följande:
    Du skrev inte att du har doftkänsliga i din umgängeskrets. Därav mitt påpekande.
    Det gjorde jag ju visst.
Svar på tråden Behöver man verkligen deodorant?