Anonym (undring) skrev 2025-07-01 17:07:21 följande:
Behöver man verkligen deodorant?
Om man tvättar armhålorna innan man går ut och sen kanske man om man blir varm för säkerhets skull kan göra det igen om man går på toa eller nåt. Kan det hinna bli någon lukt då?
Jag använde det alltid förut och gjort sen jag kom i tonåren men nu inte använt deodorant på flera år och tycker inte att det luktar något svett. Den lukten tycker jag kommer först typ nästa dag om jag inte tvättar.
Vad tror ni, anser ni att deodorant är nödvändigt?
Undrar hur vanligt det är nuförtiden men ja det säljs ju iallafall uppenbarligen.
Någon mer som inte använder deodorant i armhålorna?
Jag behöver deodorant för att inte lukta svett. Skulle inte räcka att bara tvätta av flera gånger under dagen, och skulle inte heller passa i mitt liv att behöva göra de.
Men min svettning har varierat under livets gång, och jag tror att det är främst hormonellt. När jag var tonåring och ung vuxen så luktade jag mycket, sen från ca 25-45 år så hade jag nästan ingen svettlukt alls. Nu är jag 50 år, halvvägs in i klimakteriet, och svetten luktar mer igen.
Sen är det ju inte _nödvändigt_ att ha deo, lukta gott osv. Men det är socialt trevligt att göra det när man befinner sig bland andra människor.