• Anonym (7)

Dejta en överviktig

Anonym (TS) skrev 2025-07-01 17:33:48 följande:
    Dejta en överviktig

Jag har ett dilemma. Ligger med en man och det funkar väldigt bra men nu börjar han prata om att börja träffas vanligt också. Jag känner honom inte alls men han verkar mysig snäll och fin. Grejen är att han är överviktig och jag har väldigt svårt för det om det ska bli mer än en kk. Om det blir seriösa känslor oss emellan då är det inte så kul om han är potentiellt livsfarligt fet att oroa sig för. Dessutom får jag väl erkänna att attraktionsmässigt så kommer det nog inte funka för mig om han skulle öka ännu mer i vikt. Han verkar själv inte bry sig om att han är väldigt överviktig.

Och han har själv påtalat att han har en preferens för smala? Och alltid berömmer min kropp. Är inte det lite lustigt? Och varför gör han då inget åt sin egen vikt?

Jag vill inte såra honom. Finns det något bra sätt att hantera det här eller ta upp med honom eller borde jag bara tacka nej till att dejta honom seriöst?

Kan inte se någon anledning till att du ska driva det vidare eller ens nämna något om hans övervikt. Han har rätt till sina preferenser på samma sätt som du. Finns säkert någon annan som skulle gilla konceptet han erbjuder.
  • Anonym (7)
    Anonym (TS) skrev 2025-07-01 21:08:51 följande:
    Fast han vill inte han någon annan.
    Det spelar ingen roll. Du utgår från vad du vill, han utgår från vad han vill. Det är en riktig svindålig dynamik i ett partnerskap om en part ska utöva kontroll över den andre. Vad det än månne vara, bestämma den andres vanor, hur ens egen kropp ska se ut, hur den andre ska klä sig, hur den andre ska prata eller uttrycka sig osv osv.
  • Anonym (7)
    Anonym (TS) skrev 2025-07-01 22:42:16 följande:
    Och han vill ha mig. Vad jag vill vet jag inte riktigt. Ingen ska utöva kontroll. Man får tex inte bestämma att den andre inte får ligga med någon annan i förhållandet.

Jag känner igen sättet att uttrycka sig från en annan aktör på familjeliv som var aktiv förr.

Om du tänkt säga åt någon att gå ner i vikt så kan vi bli ett par så utövar du kontroll över denne. Förhållanden som har en kontrollerande part över den andre klassas som abusive (i brist på annat ord)

• Anonym (7)
    Anonym (TS) skrev 2025-07-02 17:01:05 följande:
    Ja jag har varit aktiv förr också så det kanske var jag då.

Det har jag inte tänkt. Jag har frågat om hur man hanterar det. Och du skrev att det gällde vad det än månne vara. Ska man resonera som du så är det även kontroll att försöka ställa villkor om tex sexuell monogami för att vara i ett förhållande. Man ska ju få vara den man är utan att bli begränsad och kontrollerad av sin partner.
    Monogami klassas som en självklart upplägg för ett monogamt förhållande när man går in i det. Sen finns det andra typer av förhållanden också. Om du träffar någon som är ute efter pluralt förhållande så vore det kontrollerande att avkräva monogami av denne. Ni är ju en  dålig matchning då.

Tänker du tvinga den här killen att gå ner i vikt för att ha ett förhållande med dig så är det kontrollerande. Kontrollera inte andra människor eller deras autonomi.
  • Anonym (7)
    Anonym (TS) skrev 2025-07-02 17:49:44 följande:
    Och så kan man heller inte göra slut med någon pga att den tex dricker skadligt för mycket sprit. Möjligen om man lyckas dölja varför så att inte spritkonsumenten förstår anledningen till att man lämnar honom. Annars blir han ju eventuellt kontrollerad att sluta eller dra ner för att försöka behålla förhållandet med en. Och då blir ju hans autonomi kontrollerad och det är ju fel.

Du behöver inte ha ett förhållande med den här mannen. Det finns inget tvång över det. Samma sak med alkoholism. Är det någon som dricker för mycket så borde det inte vara ett realistiskt val att att inte ge sig i lag med den. Om någon slutar dricka enbart för att göra någon annan glad så gör man inte det valet för sig själv. 

Kontrollera inte andra. Deras liv, deras frihet, deras val. 

• Anonym (7)
    Anonym (TS) skrev 2025-07-03 15:38:01 följande:
    Fast mitt exempel avsåg att börja dricka skadligt mycket först när man redan är i förhållandet.

Och jag ska inte kontrollera någon heller. Han kontrollerar sig själv. Med ditt sätt att tänka kan man inte ta upp några problem med andra för då kan ju personen känna sig kontrollerad.
    Nej, kontrollera inte andra. Det är ganska vanligt dessutom att partners till alkoholister skapar ett medberoende. Passar inte skon så ta inte på dig den. 
  • Anonym (7)
    Anonym (TS) skrev 2025-07-06 21:44:24 följande:
    Fast jag pratade som sagt om när man redan är i förhållande med en som dricker för mycket. Du vet det kan personen börja med först efter några år.
    Hur applicerar du det exemplet i ditt fall? Som jag förstår så är den här killen överviktig och du överväger att ge dig in i ett förhållande med honom under förutsättningen att du kan utöva kontroll över honom.

Som sagt: Kontrollera inte andra människor 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Dejta en överviktig