Inlägg från: Anonym (Singo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Singo)

Dejta en överviktig

Anonym (Patricia) skrev 2025-07-01 18:41:49 följande:

Med all respekt men detta låter mer som hittepå-ursäkter för att du inte vågar stå för dina känslor.

Du ligger redan med honom men han duger inte som pojkvän helt plötsligt?   

Han betyder mycket för dig men du vågar inte stå för det och istället hittar du på ursäkter för att slippa träffa honom mer seriöst... 

Är det så att du.är rädd för att bli kär? Rädd för att bli sårad så istället hittar du.på något för att göra slut innan det blir för seriöst? 

Om personen är väldigt överviktig så finns det all anledning att ta hälsoskäl på allvar. Om en person har lite övervikt handlar det mer om estetiska preferenser, men man har all anledning att vara orolig för t.ex. hjärta/kärl, ryggproblem och diabetes om någon är mycket kraftigt överviktig.

Man kan då undra om vad som kommer att hända framöver, och om han skulle orka hjälpa till med en familj med barn och städning o. s. v.

Sdan vet jag inte om TS är räddd för att bli kär, som du funderade på, det vet hon bara själv. 
  • Anonym (Singo)

Att gå ner i vikt när man är mycket kraftigt överviktig fungerar annorlunda än om man är mer normalt överviktig. Oftast behöver man professionell hjälp av våreden för att lyckas. 

• Anonym (Singo)

Det är ju skillnad om man är säker på att man vill dela sitt liv med någon och denna någon är kraftigt överviktig. Inte bara har en sexuell relation.

I det fallet så kan man ju själv bjuda på mättande, goda, men inte så energitäta maträtter, när man bjuder eller tillsammans ska laga mat. 

Om personen talar om att träffa läkare för att tala om sin övervikt, så kan man ju uppmuntra och stödja personen, om personen själv vill gå ner i vikt.

För det här med vikten är väldigt känsligt.

Är man känslomässigt engagerad i en person så tycker jag att man visst får bry sig om den personens hälsa, men utan att tjata eller försöka tvinga den andre. 

• Anonym (Singo)
    Mayjel skrev 2025-07-03 01:48:37 följande:

Hade inte fortsatt med en sån person. Eller ens inlett något. Stor röd flagga för män som inte månar om sitt utseende eller sin hälsa. Kommer bara att bli värre med tiden också.

Ja det finns en risk, men man kan inte veta säkert. En del vill gå ner men vet inte riktigt hur eller att man ska vända sig till läkare (det är svårt när man är kraftogt överviktig).
  • Anonym (Singo)
    Anonym (Mossa mossa alla människobarn) skrev 2025-07-05 09:54:08 följande:
    Varför ska kvinnor börja relationen med att bli morsa/polis?

Det spelar ingen större roll om hon lagar nyttig mat- det som är problemet har oftast inte med maten att göra utan allt extra snacksande och kaloribälgande som dessa mullisar håller på med i tid och otid.

Jag har precis avverkat 30 delicatobollar på en månad, och lite fler drinkar än normalt p.g.a. många firanden. Gick jag upp i vikt? Ja, klart som fan att jag gjorde! Har det med min övriga kost att göra? Nej, den var precis som förut. 

Man kan inte polisa sin partner. De måste själva fatta att det är dumt att äta sig till knäsmärtor, diabetesneuropati och svamp i ljumskarna.
    Hur vet du att TS är en kvinna?
  • Anonym (Singo)
    Anonym (TS) skrev 2025-07-07 14:33:39 följande:
    Ja det vet jag ju inte men varför ger man i så fall upp. Och varför lät man det gå så långt från början

Vägrar tro att vissa inte kan gå ner i vikt. Sätt dem på en öde ö så får du se. Ingen kommer lyckas hålla uppe vikten.
    Ka då fungerar det, alltså med den öde ön.

Men många behöver mer stöd för att gå ner i ett vanligt samhälle.
  • Anonym (Singo)

Det är komplicerat. Jag såg en interju med en nutitionist på Youtube på kanalen "The diary of a CEO". Väldigt informativ.

Där gick hon igenom hur, när och vad som är vettigt att äta. Men hon sa också att lite "syndande" mot detta bidrar  ändå till livskvalitet. 

Det är inte bara "kalorier in, kalorier ut". 

• Anonym (Singo)
    Anonym (TS) skrev 2025-07-10 16:39:13 följande:

Klart man kan, beroende på omständigheterna i övrigt, så kallat synda ibland och ändå gå ner i vikt.

Men äter man för lite så är det omöjligt att bibehålla vikten, fortfarande.

Det var rätt komplicerat, hon hade forskat i 25 år på just hur vi tillgodogör oss mat.
Svar på tråden Dejta en överviktig