• Anonym (Nyfiken)

Vad kostar ditt boende?

Allmänt nyfiken och ställer därför frågan,
    vad kostar ditt boende och hur bor du?

Jag bor i villa 140 kvm på västkusten i större stad.
    Kostar i snitt 8500 kr per månad inkl lån och värme, vatten, sop. 

• Svar på tråden Vad kostar ditt boende?
  • Anonym (Villaägare.)

4000-5000 kr i månaden i drift.
    Inga lån.

150 kvadratmeter hus. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (Nyfiken) skrev 2025-07-02 14:33:05 följande:
    Vad kostar ditt boende?

Allmänt nyfiken och ställer därför frågan,
    vad kostar ditt boende och hur bor du?

Jag bor i villa 140 kvm på västkusten i större stad.
    Kostar i snitt 8500 kr per månad inkl lån och värme, vatten, sop. 

Nja, har du verkligen räknat på det? Har du tagit med räntor, redan gjorda och framtida renoveringar, reparationer, skatt, försäkringar, bredband, kabelteve och allt annat som ingår i boendet?
  • Anonym (Nyfiken)
    KimLinnefeldt skrev 2025-07-02 14:49:15 följande:
    Nja, har du verkligen räknat på det? Har du tagit med räntor, redan gjorda och framtida renoveringar, reparationer, skatt, försäkringar, bredband, kabelteve och allt annat som ingår i boendet?
    Huset var nyrenoverat när det köptes och har en buffert sparad på 300 000 så det är ej med i summan. Försäkring och bredband är däremot med. 
  • Anonym (Villaägare.)
    Anonym (Villaägare.) skrev 2025-07-02 14:41:42 följande:

4000-5000 kr i månaden i drift.
    Inga lån.

150 kvadratmeter hus. 

Ja, i min driftskostnad ingår inte renoveringar. Mer än småsaker. 

Man kanske kan uppskatta 5000 kr i månaden för renoveringar. Det blir ju rätt dyrt om man tänker så. Å andra sidan har husets värde tredubblats sen vi köpte det. 

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Villaägare.) skrev 2025-07-02 14:54:48 följande:

Ja, i min driftskostnad ingår inte renoveringar. Mer än småsaker. 

Man kanske kan uppskatta 5000 kr i månaden för renoveringar. Det blir ju rätt dyrt om man tänker så. Å andra sidan har husets värde tredubblats sen vi köpte det. 

Det är lika för oss. Husets värde har dubblats sedan köpet. 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Nyfiken) skrev 2025-07-02 14:52:12 följande:
    Huset var nyrenoverat när det köptes och har en buffert sparad på 300 000 så det är ej med i summan. Försäkring och bredband är däremot med. 
    Klokt att ha en buffert för framtida reparationer. Men den bör rimligen ingå i vad det kostar att bo i huset. 

Värdeökningen bör man kanske också ha med i kalkylen. Eller minskningen. Men det är svårt att räkna på sånt här...

I ett livsperspektiv är det dyrast att bo i hyresrätt, billigare i bostadsrätt och billigast i villa. Vilket är lite märkligt, tycker jag. 
  • Anonym (S)

En HR, 98 kvm, hyran är på 13800 kr. Stockholm stad.

• Anonym (Villaägare.)
    KimLinnefeldt skrev 2025-07-02 15:02:34 följande:
    Klokt att ha en buffert för framtida reparationer. Men den bör rimligen ingå i vad det kostar att bo i huset. 

Värdeökningen bör man kanske också ha med i kalkylen. Eller minskningen. Men det är svårt att räkna på sånt här...

I ett livsperspektiv är det dyrast att bo i hyresrätt, billigare i bostadsrätt och billigast i villa. Vilket är lite märkligt, tycker jag. 
    Du investerar ju ditt kapital i bostaden, därför tjänar du på det. När du bor i hyresrätt är det hyresvärden som investerar sitt kapital i bostaden och tjänar pengar på det. Därför är det dyrt att bo i hyresrätt. Även kommunala allmännyttan går oftast med vinst. 
  • Anonym (sjukpensionär)

ca 10500 kr, varav 9500 är hyran, resten är el, bredband, försäkring.

• Toxicated

Vi bor i hus på 208+60m2 och betalar 16000kr/månaden inkl allt 

Ränta 5900kr (lån ca 2milj )
    Amorter 2100kr
    Underhåll 3500kr (går in på konto och används när underhåll dyker upp eller saker går sönder) 
    Försäkring 500kr
    Drift 3500kr (El vatten sopor)

Tillkommer internet och tv så kanske 500kr till

Svar på tråden Vad kostar ditt boende?