• Anonym (Nyfiken)

Vad kostar ditt boende?

Allmänt nyfiken och ställer därför frågan,
    vad kostar ditt boende och hur bor du?

Jag bor i villa 140 kvm på västkusten i större stad.
    Kostar i snitt 8500 kr per månad inkl lån och värme, vatten, sop. 

• Svar på tråden Vad kostar ditt boende?
  • EpicF
    Anonym (Hus) skrev 2025-07-03 21:04:23 följande:

Samfällighet 2000
    Drift, försäkring 2000
    Räntor 5000
    Underhåll senaste 8 år 1000

Så 10000kr/mån

Alternativintäkt på investeringen 15000-40000kr månaden

Så hade kunnat hyra något för runt 30 000 kr månaden utan problem, men trivs bra.

Varför skulle man ens vilja hyra något för 30 000kr i månaden? Det är definitivt att slänga pengar i sjön. 
  • Anonym (P)
    EpicF skrev 2025-07-03 21:22:50 följande:
    Varför skulle man ens vilja hyra något för 30 000kr i månaden? Det är definitivt att slänga pengar i sjön. 
    För att det är ett boende man trivs med. Du avgör inte huruvida andra slänger sina pengar i sjön eller inte.
  • EpicF
    Anonym (P) skrev 2025-07-03 22:09:36 följande:
    För att det är ett boende man trivs med. Du avgör inte huruvida andra slänger sina pengar i sjön eller inte.
    Förvisso inte. Men jag har svårt att tro att man frivilligt skulle välja att betala 30' i hyra istället för att köpa. 
  • Anonym (livet på en pinne)

BR 170 kvm, centralt i större stad. 9 840 kr/mån inkl. el, bredband, larm, parkering. Inget lån.

Sen har vi lyxobjektet: Gården, 145+ 60 kvm boyta, tio bäddar i normala fall och mer kan ordnas. Totalt sex byggnader.

15 800 kr/mån (inkl. el, sopor, underhåll brunn, sotning) Där finns det lån men även inkomster, så vi är inte särskilt bekymrade. Lånet minskar senare i år.

• Anonym (P)
    EpicF skrev 2025-07-03 23:06:23 följande:
    Förvisso inte. Men jag har svårt att tro att man frivilligt skulle välja att betala 30' i hyra istället för att köpa. 

Jag tippar på att en bostad som kostar kring 30? i hyra, ligger kring 17-20  miljoner att köpa. Ungefär där är prisbilden ut där jag bor. 

Det finns också människor som trivs i hyresrätt. Som gärna betalar extra. Själv skulle jag aldrig sätta mig i bostadsrätt igen. Jag har allt för dåliga erfarenheter av okunniga styrelsemedlemmar och allt för lite tålamod för att själv engagera mig på den nivån. Därför står valet mellan att äga eller att hyra, och antal ägarlägenheter är tyvärr inte så högt än. 

• Anonym (Inte här)
    Anonym (P) skrev 2025-07-03 12:04:53 följande:
    Har du sett hyror på nyproducerade hyresrätter? Här är det verkligen inte de mest sämst ekonomi som bor!
    Här är nyproducerade lägenheter också jättedyra, men skulle inte säga att det är höginkomsttagare som bor där. Det är människor som inte får andra bostäder och då är det nästan uteslutet bidragstagare som således inte har råd med lägenheten själv. 
    Undantaget unga par som flyttar ihop i en första bostad, men flyttar så snart de får tag på något annat. 

Vi bor i hyresrätt, men inte nyproduktion. I vårt område ska det byggas mycket nytt och just därför söker vi oss till andra områden då det inte känns tryggt för barnen längre.

I dagsläget bor vi på 83kvm och betalar 10000, för en motsvarande bostadsrätt i närheten behöver vi betala runt 4 miljoner med avgift på 5-6000 och är i valet och kvalet om det är värt att bubbla våra boendekostnader 
  • Anonym (Radhus)
    Anonym (Inte här) skrev 2025-07-04 10:36:20 följande:
    Här är nyproducerade lägenheter också jättedyra, men skulle inte säga att det är höginkomsttagare som bor där. Det är människor som inte får andra bostäder och då är det nästan uteslutet bidragstagare som således inte har råd med lägenheten själv. 
    Undantaget unga par som flyttar ihop i en första bostad, men flyttar så snart de får tag på något annat. 

Vi bor i hyresrätt, men inte nyproduktion. I vårt område ska det byggas mycket nytt och just därför söker vi oss till andra områden då det inte känns tryggt för barnen längre.

I dagsläget bor vi på 83kvm och betalar 10000, för en motsvarande bostadsrätt i närheten behöver vi betala runt 4 miljoner med avgift på 5-6000 och är i valet och kvalet om det är värt att bubbla våra boendekostnader 
    Det där är en myt. Det är inte alls bidragstagare som främst bor i dyra, nyproducerade lägenheter. Man kan få högt bostadsbidrag under en övergångsperiod men inte i längden. 
  • Anonym (Villaägare.)
    Anonym (Inte här) skrev 2025-07-04 10:36:20 följande:

Nyproducerade lägenheter där jag bor , där bor i princip bara invandrare. Dels fattiga invandrare som får hyran betald av socialen. Dels välbetalda it- konsulter från Indien, deras konsultbolag betalar hyran. 
  • Anonym (Villaägare.)

Hörde nu på nyheterna att nybyggda lägenheter i Stockholm inte längre går att hyra ut. Man har byggt för mycket och för dyrt. Men framförallt har man byggt för mycket. 

Svar på tråden Vad kostar ditt boende?