Vad kostar ditt boende?
Allmänt nyfiken och ställer därför frågan,
vad kostar ditt boende och hur bor du?
Jag bor i villa 140 kvm på västkusten i större stad.
Kostar i snitt 8500 kr per månad inkl lån och värme, vatten, sop.
Allmänt nyfiken och ställer därför frågan,
vad kostar ditt boende och hur bor du?
Jag bor i villa 140 kvm på västkusten i större stad.
Kostar i snitt 8500 kr per månad inkl lån och värme, vatten, sop.
Samfällighet 2000
Drift, försäkring 2000
Räntor 5000
Underhåll senaste 8 år 1000
Så 10000kr/mån
Alternativintäkt på investeringen 15000-40000kr månaden
Så hade kunnat hyra något för runt 30 000 kr månaden utan problem, men trivs bra.
Hyresrätt 93 kvadrat, 4 rok. Hyra 13000 kr, en av Sveriges största städer.
BR 170 kvm, centralt i större stad. 9 840 kr/mån inkl. el, bredband, larm, parkering. Inget lån.
Sen har vi lyxobjektet: Gården, 145+ 60 kvm boyta, tio bäddar i normala fall och mer kan ordnas. Totalt sex byggnader.
15 800 kr/mån (inkl. el, sopor, underhåll brunn, sotning) Där finns det lån men även inkomster, så vi är inte särskilt bekymrade. Lånet minskar senare i år.
Jag tippar på att en bostad som kostar kring 30? i hyra, ligger kring 17-20 miljoner att köpa. Ungefär där är prisbilden ut där jag bor.
Det finns också människor som trivs i hyresrätt. Som gärna betalar extra. Själv skulle jag aldrig sätta mig i bostadsrätt igen. Jag har allt för dåliga erfarenheter av okunniga styrelsemedlemmar och allt för lite tålamod för att själv engagera mig på den nivån. Därför står valet mellan att äga eller att hyra, och antal ägarlägenheter är tyvärr inte så högt än.
Hörde nu på nyheterna att nybyggda lägenheter i Stockholm inte längre går att hyra ut. Man har byggt för mycket och för dyrt. Men framförallt har man byggt för mycket.