Inlägg från: Anonym (Skylla ifrån sig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skylla ifrån sig)

Hur långt är du beredd att gå för att få "rätt"?

Tycker att det är människor med diagnos som tenderar att kränka andra.

Man kan låta bli att kränka folk istället för att anklaga andra för att bli kränkta, när man själv är orsaken till detta genom sitt eget usla beteende. 

Anonym (Mx) skrev 2025-07-02 22:02:53 följande:
    Båda parter har en del i att man blir kränkt. Både den som levererar och den som tar emot kränkningen. Om man är riktigt grym, trygg och skön som person så är man i princip okränkbar.
    Håller jag inte alls med om. Då viftar man bara bort ett dåligt beteende som om detta vore helt okej att ägna sig åt. Mobbare och andra elaka typer måste man stå upp mot, annars fattar de inte när de går för långt.

Och nej - att mobba och kränka är ett tecken på svaghet.
    Anonym (Stjärnan) skrev 2025-07-02 21:32:06 följande:

Hela vägen naturligtvis. Varför skulle jag tillåta att någon trampar på mig felaktig utan att det får konsekvenser? Det finns ett regelverk utav en anledning.

Exakt. 
    Anonym (Fode) skrev 2025-07-02 22:07:42 följande:
    Du blandar ihop olika saker. 

Om någon är elak ska man vidta konsekvenser. Däremot ska man inte bli kränkt. 
    Nej, det gör jag inte.

Kränkthet i sig leder till motivationen att vidta åtgärder så. Jo, det hör samman och jag har inte blandat ihop något alls.
    Anonym (Fode) skrev 2025-07-02 22:15:03 följande:
    Spelar ingen roll. Att gå runt och vara kränkt är destruktivt.

Det är den typen av kränkthet som du beskriver som gör att folk gör fullständigt idiotiska saker. Processar i årtionden och förstör sitt och andras liv. 

Nej, såga av folk och myndigheter aom inte kan bete sig. Håll inte på att babbla och processa. Gå vidare och var pragmatisk.
    Nej, det är det inte. Att kränka andra människor är destruktivt. Och det enda idiotiska i frågan. Att kränka andra människor är det enda som förstör, inte att någon blir kränkt. 

Nej, beter sig dessa institutioner illa så ska de också få veta detta. Att vända ryggen åt mobbare och usla människor i övrigt är ett fegt och passivt beteende.
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-02 22:14:22 följande:
    Tänker man som ett offer så är det svårt att förstå att man tillåter sig att bli kränkt.
    Gillar man inte offer så kan man sluta bete sig som en förövare själv. Det är förövarna som bär all skuld, inte deras offer.
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-02 22:21:25 följande:
    Det är inte en fråga om vem som bär skuld. Det är en fråga om hur man förhåller sig till saker så man får ett bra liv.
    Människor är inga robotar och vi bör inte heller sträva åt att bli känslolösa och inte reagera när vidriga människor kränker. Då fortsätter de bara på andra människor. 
    Anonym (Fode) skrev 2025-07-02 22:23:57 följande:
    Det är destruktivt att kränka och det är destruktivt att låta sig bli kränkt. 

Återigen blandar du ihop frågorna förövrigt. Att man inte känner sig kränkt betyder inte att man skippar  åtgärder. Däremot ser man till att själv ta makten istället för att gå runt i någon offerroll.
    Nej, jag har inte blandat ihop något alls, struntprat, utan ser helhetsbilden här.

Kränkthet behövs som sagt för att motivera en till att vidta åtgärder. Offer kan man vara även om man slår tillbaka. Människor som kränker gör andra automatiskt till en sorts offer.
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-02 22:26:34 följande:
    Ja, du ger dig ju inte här i alla fall så du gillar väl att haka upp dig. Men jag släpper det nu och går vidare.
    Jag kan säga precis detsamma om dig då du knappast lär vilja ta till dig av det jag säger heller. Du hakar upp dig precis lika mycket så kasta inte sten i glashus.
    Anonym (Fode) skrev 2025-07-02 22:30:26 följande:
    Nej, kränktheten behövs inte. Det är bara en dålig ursäkt för att hoppa in i offerrollen och lägga skulden på andra. 
    Jo, den behövs för många. Bryr man sig inte så finns där heller ingen motivation att ta det hela vidare. Och offret bär inte skulden, det är förövaren som gör detta, ingen annan.
    Anonym (Fode) skrev 2025-07-02 22:35:36 följande:
    Man har ansvar för sitt eget liv. Ofta fastnar personer i offerrollen i ändlösa dispyter för de struntar i att ta hand om sig själva och familjen.

Om någon behöver den kränkthetrn för att vidta åtgärder behöver den individen börja bygga upp sig själv. Och det genom att agera för att bli en starkare person. Inte genom att processa. 
    Man kan vara ett offer utan att fastna i något alls. Det är upp till människan som blivit illa behandlad och kränkt. 

Nej, det stämmer inte alls. Kränkthet och att bli sårad av andras elakheter är en praktisk och mänsklig reaktion som finns för att motivera en till att slå tillbaka och stå upp för sig själv.
Svar på tråden Hur långt är du beredd att gå för att få "rätt"?