´
Jimmy75 skrev 2025-07-06 17:12:17 följande:
Jag kan förklara vad det är som gör att det är en form av härskarteknik, eller rättare sakt, påverkansteknik. Det handlar om hur du lägger fram ditt budskap. Det går att göra med eller utan provokation och försöka att etablera position.
Du skriver: "Jag tolkar det som att du inte vill vara ärlig om att du inte har några bra svar på mina frågor" Här handlar det om första delen "att du inte vill vara ärlig..." Du hade lika gärna kunnat bara skriva att du tolkade det som att jag inte hade några bra svar på dina frågor, men du gör tillägget att "Jag inte vill vara ärlig"....vilket då skulle antyda att jag har något att dölja.... vilket i sin tur antyder att jag känner mig sämre och tycker det är pinsamt att jag inte kan bemöta dig med ett svar.
Det är alltså ett försök att provocera fram en reaktion som får mig att fortsätta diskutera det - Det är också mycket medvetet gjort och således försök till påverkansteknik.
Du gör exakt samma sak nu, fast du dubblar upp denna gången....vilket i sig är intressant och roande. Nu säger du "Om du har ångrat dig". Antyder att jag "får chansen" att ändra mig och ta ett bättre beslut och försvara min position, som om jag har något att försvara. Och sedan säger du "...vill ha en (seriös) diskussion..." Återigen highlightar du ett i sammanhanget värdeladdat ord. Du inte bara tar med ordet seriös, vilket inte hade behövts eftersom jag aldrig diskuterar på trams. Seriös betonas här som om jag får chansen att diskutera det på en riktig, mogen nivå...vilket i sin tur antyder att jag inte skulle ha gjort det tidigare. Parentesen, som är totalt överflödig har ingen annan poäng än att subtilt understryka ordet "seriöst", ett sätt att betona det utan att betona det som du annars i så fall kunde har gjort genom fetstil eller understrykning. Även sakerna jag påpekat i det här stycket är ytterst medvetna från dig.
Saken är den att det förändrar inte någonting. Vi står fortfarande åsiktsmässigt så långt ifrån varandra att vi inte kommer komma någonvart. Istället kommer det bli en pseudodiskussion med det egentliga syftet att tävla om vem som har rätt. Jag har varken lust eller tid till det och med det senare menar jag att jag inte är intresserad av att använda av min tid för den typen av diskussion och eftersom jag inte sitter här för att bevisa något för någon finns inga incitament för mig att fortsätta just den.
Så jag nöjer mig med att tacka för den här förnyade chansen jag fick och säger nej tack och önskar dig en trevlig kväll.
Din postition är att det ska finnas ett pedagogiskt värde i straff och att det ska få folk att bli mindre kriminella, lösa problemet med att folk är kriminella.
Ja, jag skrev "Om du har ångrat dej och vill ha en (seriös) diskussion så börja med att svara på mina frågor." men du har inte svarat på mina frågor, du kommenterade en studie du inte läst eller fultolkade.
Antagligen för att du (vill?) missförstå "hårdare straff" som en lösning på problemet med att folk är kriminella istället för att försöka minska skadorna kriminella orsakar, jag misstänker att du inte känner till något fungerande altternativ.
Om man vet om något sådant som fungerar, det bättre alternativet som minskar skadorna kriminella orsakar genom att pedagogiskt få dem att bli mindre kriminella, varför skulle man inte vilja svara på frågor om det....
Du beskriver meniningsmotståndare/deras position med
avsaknad av intelligens
Det är dumt i hela huvudet
förklingsmodell....hjärndöd
och påpekar att jag använder värdeladdade ord som seriös
när jag misstänker du är oärlig och inte vill erkänna att du inte känner till något pedagogiskt straff som fungerar, att du känner inte till någon fungerande lösning på problemet, låtsas du att det är det jag som använder härskarteknik och försök att provocera fram svar,
inte något du själv sysslar med?
Det blir en pseudodiskussion där du, istället för att försvara din postition med något som fungerar fultolkar du syftet med hårdare straff.
Jag förstod att du inte ville ha en seriös diskussion när du duckade för mina frågor och skyllde på att vi tycker för olika, men jag förstår inte varför du svarar på mina inlägg om du inte ens vill ha en pseudodiskussion.