Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Varför sån skillnad på åsikter av män och kvinnor

Tow2Mater skrev 2025-07-03 12:54:02 följande:
    Varför sån skillnad på åsikter av män och kvinnor
    Tukt skrev 2025-07-03 10:42:49 följande:
    Känslomässigt sätt kan en sak vara logisk, samtidigt som den inte är sann.
    Vad det gäller straff så finns det ju en hel del forskning på det. Är det logiken eller det man faktiskt vet, som ska styra?

Fast strängare straff kan vara en del av ett vinnande koncept även om de i sig kan sägas inte hjälpa i avskräckande syfte. Motsatsen i form av mildare straff hjälper ju inte heller. Strängare straff får i slutändan bort farliga personer från gatorna under en längre tid och det hjälper. 

Får se när studier kommer sedan om Aligator Alkatraz, ett intressant projekt.

Fler män är nog för hårdare straff, fler kvinnor tror fortfarande deras kärlek kan bota brottslingar.

Med dubbelt så långa straff tar det dubbelt så lång tid innan kriminella kommer ut och begår nya brott så man skyddar övriga i samhället dubbelt så länge, 

Jimmy75 skrev 2025-07-03 15:45:21 följande:
    Anonym (Linden) skrev 2025-07-03 13:52:21 följande:
    Det är ju en relativt enkel åtgärd som många på högersidan gillar. Då visar man handlingskraft och slipper ta itu med det förebyggande arbetet mot kriminaliteten. 
    Ja tyvärr brukar handlingskraft och avsaknad av intelligens gå hand i hand. Sedan kan de ju sitta där och riva sig i huvudet och undra varför inte våldsbrott och kriminaltet minskar....för att på nytt landa i att det behöver ÄNNU hårdare straff och ÄNNU fler poliser....och så ska vi helst göra det ännu svårare för invandrare att komma in i samhället så att vi kan skylla på dem att de inte försöker, utan bara ägnar sig åt brott....vilket de såklart kommer hit och gör eftersom vi har alldeles för snälla straff här i Sverige.
    Jimmy75 skrev 2025-07-03 16:33:25 följande:
    Nej! För tydlighets skull var jag jäkligt sarkastisk i mitt inlägg. Det är dumt i hela huvudet att välja och tro på vägen med hårdare straff.
    Det kostar att låsa in folk, jag antar att du som har en sån där intelligens och inte är dum i hela huvudet har räknat på vad det kostar att släppa ut dem igen?

Vad kostar mängdrabatten?

och vet ett bättre sätt som minskar kriminaliteten de närmsta åren?
    som fungerar på riktigt och inte bara är något som låter omtänksamt mot kriminella.

.
    "...och så ska vi helst göra det ännu svårare för invandrare att komma in i samhället så att vi kan skylla på dem att de inte försöker, "

Jag tror inte livet blir roligare för laglydiga invandrare som bor i utanförskapsområden när det ska daddas med kriminella.
    Jimmy75 skrev 2025-07-03 15:45:21 följande:
    Anonym (Linden) skrev 2025-07-03 13:52:21 följande:
    Det är ju en relativt enkel åtgärd som många på högersidan gillar. Då visar man handlingskraft och slipper ta itu med det förebyggande arbetet mot kriminaliteten. 
    Ja tyvärr brukar handlingskraft och avsaknad av intelligens gå hand i hand. Sedan kan de ju sitta där och riva sig i huvudet och undra varför inte våldsbrott och kriminaltet minskar....för att på nytt landa i att det behöver ÄNNU hårdare straff och ÄNNU fler poliser....och så ska vi helst göra det ännu svårare för invandrare att komma in i samhället så att vi kan skylla på dem att de inte försöker, utan bara ägnar sig åt brott....vilket de såklart kommer hit och gör eftersom vi har alldeles för snälla straff här i Sverige.
    Jimmy75 skrev 2025-07-03 16:33:25 följande:
    Nej! För tydlighets skull var jag jäkligt sarkastisk i mitt inlägg. Det är dumt i hela huvudet att välja och tro på vägen med hårdare straff.

• ClumsySmurf
    Jimmy75 skrev 2025-07-03 18:56:08 följande:
    Tänker inte ens bemöda mig eftersom det är uppenbart att vi åsiktsmässigt står väldigt långt ifrån varandra och ingen av oss kommer ändra position i frågan. Kommer inte leda någonvart för någon av oss att diskutera det vidare.
    Jag tolkar det som att du inte vill vara ärlig om att du inte har något bra svar på mina frågor.
  • ClumsySmurf
    Postman skrev 2025-07-03 23:25:11 följande:

Känns mest som TS är ute efter att spä på könskriget lite igen. Generellt så hamnar män och kvinnor lite på olika sidor för vi berörs av olika livssituationer. Generellt så har män lite mindre empati och vill ha mer lag, ordning och struktur medan kvinnor generellt har för mycket empati och är ambivalenta med lag, ordning och struktur för de vill se till allas välbefinnande. Hur eller hur så tror jag inte att det är så extremt stora åsiktsskillnader mellan män och kvinnor. 

Vet inte hur stor könsskillnaden är men det är en  minoritet som prioriterar en ännu mindre minoritets välbefinnande, de kriminellas.

Allmänhetens åsikter om politiska förslag är en årlig rapport som täcker in över 50 olika sakfrågor hämtade från den svenska samhällsdebatten. Rapporten utgör en lättillgänglig resurs för dig som vill gå på djupet i opinionen kring just dina nyckelfrågor, då varje område redovisas utifrån kön, ålder, utbildning, politiskt intresse, politisk ideologi samt huruvida de svarande bor i stad eller på landsbygden. På detta sätt fungerar rapporten som ett effektivt komplement till de övergripande tidsserier som varje år presenteras i exempelvis Svenska trender.

Några nyheter från rapporten

Att brottslighet stått högt på agendan och fortfarande oroar många framgår i flera av rapportens sakfrågor. Att skärpa straffen för gängkriminella är det mest populära förslaget i undersökningen och också det där svenskarna i högst utsträckning tar ställning. 86 procent är för skärpta straff för gängkriminella och endast 5 procent är emot.

Därtill är 69 procent för förslaget att införa mycket hårdare fängelsestraff jämfört med 14 procent som är emot. 82 procent anser att utländska medborgare som dömts för våldsbrott bör utvisas, endast 6 procent är emot. Yngre och personer till vänster är de som är minst positiva till förslaget men även i dessa grupper är en majoritet för.

www.gu.se/nyheter/svenskarnas-asikter-i-50-olika-sakfragor
  • ClumsySmurf
    Anonym (MMannen) skrev 2025-07-05 14:56:38 följande:
    Klart hårdare straff minskar kriminaliteten. Det är enkel logik.

Däremot ökar kriminaliteten av ett hårdare samhällsklimst. 

Så bästa lösningen är att ha ett mjukt samhällsklimat samtidigt som man har hårda straff, i synnerhet för återfallsförbrytare.
    Man vill gärna påstå att det inte funkar men finns inte en enda i trpden som förklarat varför det inte funkar, jag har inte hört ett enda argument mot "det är svårt att begå brott när man är inlåst@. Om det hade skapat något slags brottsvacum så andra kriminella börjar begå fler brott hade det varit en sak men jag har inte hört talas om det.

Nederländerna har man provat, det funkade,
    Preventing Crime Through Selective Incapacitation
    https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1738900
    Abstract

Making the length of a prison sentence conditional on an individual?s offense history is shown to be a powerful way of preventing crime. Under a law adopted in the Netherlands in 2001, prolific offenders could be sentenced to a prison term that was some ten times longer than usual. We exploit quasi-experimental variation in the moment of introduction and the frequency of application across 12 urban areas to identify the effect. We find the sentence enhancements to have dramatically reduced theft rates. The size of the crime-reducing effect is found to be subject to sharply diminishing returns.

´

• ClumsySmurf
    Anonym (Samme) skrev 2025-07-05 07:12:38 följande:

Något som slår mig när jag läser tråden är att det är så enkelt att bli kallad könskrigare här. Kan man inte diskutera generella skillnader mellan tex kön utan att vara könskrigare? Det verkar finnas några känsliga ämnen där man snabbt blir blir anklagad för att ha agendan att kritisera kön, eller tex vikt.

Men dom flesta andra ämnen går bra att diskutera utifrån olika perspektiv. Om man tex diskuterar fotboll, där man tar upp för och nackdelar, så är man ju ingen fotbollshatare. Om man diskuterar barn med för och nackdelar så är man ingen barnhatare. Om man pratar om utbildningssystemets för och nackdelar så är man heller ingen utbildningshatare/krigare. Ja, ni fattar.

Men om man diskuterar generella skillnader mellan kvinnor och män, då är man könskrigare.

#64, det är först vid #67 du inser att du utryckt dej som en könskrigare...
    varför gör du ingen tilläggskommentar i TS?
    Anonym (Samme) skrev 2025-07-05 07:37:19 följande:
    Ok, såg att några reagerade på Hamas och jag kan ha sagt fel där. Jag tänker att man är emot Israel och för Palestina kanske. Men men, jag kan ha fel trots att jag hört detta från flera kvinnor. Men min värld behöver inte betyda att dom flesta kvinnor tänker tycker så.

Men om du fokuserar på dom andra påståendena då? Tycker inte även du att det ligger något i det jag skriver på ett generellt plan?

• ClumsySmurf
    Jimmy75 skrev 2025-07-06 03:11:45 följande:
    När jag tidigare ställde några frågor till dej lät det så här
    Jimmy75 skrev 2025-07-03 18:56:08 följande:
    Tänker inte ens bemöda mig eftersom det är uppenbart att vi åsiktsmässigt står väldigt långt ifrån varandra och ingen av oss kommer ändra position i frågan. Kommer inte leda någonvart för någon av oss att diskutera det vidare.
    att tolka det som att du inte hade något bra svar kallar du för härskarteknik.
    Jimmy75 skrev 2025-07-03 23:12:35 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-07-03 19:12:26 följande:
    Jag tolkar det som att du inte vill vara ärlig om att du inte har något bra svar på mina frågor.
    Hahaha! Tja, du får tolka det som du vill, men jag är inte född igår och jag livnär mig på att läsa människor - inte första gången jag stöter på härskartekniker och försök att provocera fram svar. Helt okej för mig om du får för dig att jag inte har några svar.
    Om´du har ångrat dej och vill ha en (seriös) diskussion så börja med att svara på mina frågor.

• ClumsySmurf
    Anonym (Samme) skrev 2025-07-06 08:46:04 följande:

Tyvärr har jag inte koll på hur tilläggskommentarer funkar. Det är ett känsligt ämne, ja, men det får stå för dig att man uttrycker sig som en könskrigare.

Det är flera i tråden som tycker att det ligger något i denna spaning (om vi lyfter ut Hamasdelen); så jag är inte helt fel ute. Sen att några fastnar i just den delen får väl vara så. 

I grova drag är det min uppfattning att män och kvinnor ofta delas upp efter kön i just dessa frågor och det blev jag nyfiken på och fiskade efter förklaringar. Jag tycker även att jag fått många tankar kring detta i tråden. Vem som har rätt kan vi med säkerhet inte veta, det blir ju bara spekulationer.

Könskrigare har en tendens att tillskriva motsatta könet negativa egenskaper, ofta tar de något negativt som det finns någon sanning i men sanningen försvinner med de grova övergeneraliseringarna, när du påstår att kvinnor generellt är för den vidriga dödskulten hamas låter du som en könskrigare.

om du inte vill göra en tilläggskommentar och förklara att du utryckte dej korkat får du skylla dej själv om du blir tagen för en könskrigare.

Hårdare tag i samhället - Män med, kvinnor mot

Verkar inte heller stämma, jag tror det har något med var man är på det politiska spekrumet att göra.

Vet inte om det stämmer men...
    Feminister som pissar på män är tokvänster.
    De som vill dadda med kriminella (som oftast är män) är tokvänster.
    Feminister som pissar på män vill dadda med kriminella män.
    Feminister som tycker att kriminella män ska straffas hårdare pissar inte på män.
  • ClumsySmurf

´

Jimmy75 skrev 2025-07-06 17:12:17 följande:

Jag kan förklara vad det är som gör att det är en form av härskarteknik, eller rättare sakt, påverkansteknik. Det handlar om hur du lägger fram ditt budskap. Det går att göra med eller utan provokation och försöka att etablera position.

Du skriver: "Jag tolkar det som att du inte vill vara ärlig om att du inte har några bra svar på mina frågor" Här handlar det om första delen "att du inte vill vara ärlig..." Du hade lika gärna kunnat bara skriva att du tolkade det som att jag inte hade några bra svar på dina frågor, men du gör tillägget att "Jag inte vill vara ärlig"....vilket då skulle antyda att jag har något att dölja.... vilket i sin tur antyder att jag känner mig sämre och tycker det är pinsamt att jag inte kan bemöta dig med ett svar. 

Det är alltså ett försök att provocera fram en reaktion som får mig att fortsätta diskutera det - Det är också mycket medvetet gjort och således försök till påverkansteknik.

Du gör exakt samma sak nu, fast du dubblar upp denna gången....vilket i sig är intressant och roande. Nu säger du "Om du har ångrat dig". Antyder att jag "får chansen" att ändra mig och ta ett bättre beslut och försvara min position, som om jag har något att försvara. Och sedan säger du "...vill ha en (seriös) diskussion..." Återigen highlightar du ett i sammanhanget värdeladdat ord. Du inte bara tar med ordet seriös, vilket inte hade behövts eftersom jag aldrig diskuterar på trams. Seriös betonas här som om jag får chansen att diskutera det på en riktig, mogen nivå...vilket i sin tur antyder att jag inte skulle ha gjort det tidigare. Parentesen, som är totalt överflödig har ingen annan poäng än att subtilt understryka ordet "seriöst", ett sätt att betona det utan att betona det som du annars i så fall kunde har gjort genom fetstil eller understrykning. Även sakerna jag påpekat i det här stycket är ytterst medvetna från dig.

Saken är den att det förändrar inte någonting. Vi står fortfarande åsiktsmässigt så långt ifrån varandra att vi inte kommer komma någonvart. Istället kommer det bli en pseudodiskussion med det egentliga syftet att tävla om vem som har rätt. Jag har varken lust eller tid till det och med det senare menar jag att jag inte är intresserad av att använda av min tid för den typen av diskussion och eftersom jag inte sitter här för att bevisa något för någon finns inga incitament för mig att fortsätta just den.

Så jag nöjer mig med att tacka för den här förnyade chansen jag fick och säger nej tack och önskar dig en trevlig kväll.

Din postition är att det ska finnas ett pedagogiskt värde i straff och att det ska få folk att bli mindre kriminella, lösa problemet med att folk är kriminella.

Ja, jag skrev  "Om du har ångrat dej och vill ha en (seriös) diskussion så börja med att svara på mina frågor."  men du har inte svarat på mina frågor, du kommenterade en studie du inte läst eller fultolkade.

Antagligen för att du (vill?) missförstå "hårdare straff" som en lösning på problemet med att folk är kriminella istället för att försöka minska skadorna kriminella orsakar, jag misstänker att du inte känner till något fungerande altternativ.

Om man vet om något sådant som fungerar, det bättre alternativet som minskar skadorna kriminella orsakar genom att pedagogiskt få dem att bli mindre kriminella, varför skulle man inte vilja svara på frågor om det....

Du beskriver meniningsmotståndare/deras position med
    avsaknad av intelligens
    Det är dumt i hela huvudet
    förklingsmodell....hjärndöd

och påpekar att jag använder värdeladdade ord som seriös

när jag misstänker du är oärlig och inte vill erkänna att du inte känner till något pedagogiskt straff som fungerar, att du känner inte till någon fungerande lösning på problemet, låtsas du att det är det jag som använder härskarteknik och försök att provocera fram svar, 
    inte något du själv sysslar med?

Det blir en pseudodiskussion där du, istället för att försvara din postition med något som fungerar fultolkar du syftet med hårdare straff.

Jag förstod att du inte ville ha en seriös diskussion när du duckade för mina frågor och skyllde på att vi tycker för olika, men jag förstår inte varför du svarar på mina inlägg om du inte ens vill ha en pseudodiskussion.

• ClumsySmurf
    Anonym (000) skrev 2025-07-06 23:03:58 följande:
    Det är allmänt känt att personen du pratar om endast håller på med härskartekniker, inga resonemang, enbart tjafs.
    om detta påstående är sant bör det ju nämnas i en del trådar att jag  endast håller på med härskartekniker, så det bör vara lätt att bevisa att du inte ljuger, men det kan du inte 🤥
Svar på tråden Varför sån skillnad på åsikter av män och kvinnor