Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

    Varför skolbibliotekarier? Det verkar så överdrivet!

    Om de kunde kombinera det med kvarsittning för elever som inte skött sig, läxhjälp för svaga elever, etc och ha biblioteken öppna efter skoltid, så kanske. Men jag gissar dessa damer kommer kräva att gå hem som alla andra kl 16 och inte en minut efter. Ett dyrt försök att få elever att öka kunskaperna i svenska, som förmodligen efter några års utredningar kommer att slopas under besparingskrav igen.

  • Tow2Mater
    Anonym (Klara) skrev 2025-07-04 19:29:36 följande:

    Jag tänker ungefär likadant, att de som tror att en lärare kan hoppa in några timmar då och då och göra samma sak som en bibliotekarie har väldigt liten koll på vad en bibliotekarie gör och kan. 


    Så här beskriver Linnéuniversitetet sin utbildning i Biblioteks- och informationsvetenskap: 

    Utbildningen ger dig kunskap om hur kultur, information och kunskap förmedlas och organiseras i relation till olika typer av användare och i olika institutionella sammanhang. Betoningen ligger främst på bibliotek men som student introduceras du även till andra kunskapsintensiva och/eller kulturfo?rmedlande organisationer och institutioner, så som muséer och arkiv

    Stort fokus läggs på bibliotekens samhällsuppdrag. Du kommer att få insikt i bibliotekariens professionella roll i att möta aktuella utmaningar som exempelvis samhällets digitalisering, demokratins hotade ställning, liksom barns och ungas minskade läsning.

    Under programmet arbetar du med fyra o?vergripande problemomra?den som samtliga studeras i relation till aktuella samha?llsutmaningar:

    1. Biblioteks- och informationsvetenskaplig teori och metod
    2. Bibliotek samt andra kunskapsintensiva och/eller kulturförmedlande
    organisationer, institutioners och professioners samhällsuppdrag
    3. Kommunikation och förmedling av information, kunskap och kultur
    4. Organisering av kunskap och dokument.

    Programmet börjar med en grundläggande introduktion till biblioteks- och informationsvetenskap som forskningsområde, samt de professionella och organisatoriska fält som är relevanta för området. Du får också en översikt av politiska ramverk och diskurser som påverkar bibliotek och andra kulturförmedlande institutioner.

    Under termin två fördjupas dessa kunskaper genom konkreta tillämpningar och teoretiska perspektiv inom kommunikation och förmedling av kultur och information. Denna termin avslutas med att du självständigt formulerar och genomför ett utvecklingsprojekt.

    På termin tre skiftar fokus mot organisering av kunskap och information. Du breddar din förståelse genom kurser inom biblioteks- och informationsvetenskapliga teorier och metoder.

    Programmet avslutas med ett examensarbete på 30 högskolepoäng.

    Utbildningen präglas av en tydlig integration av teoretiska och praktiska inslag. Du får möjlighet att tillämpa analytiska verktyg och utveckla din teoretiska förståelse samtidigt som du förvärvar praktiska färdigheter som förbereder dig för kvalificerat arbete i bibliotekssektorn eller vidare forskarutbildning


    Men som inom de flesta teoretiska utbildningar, kommer ju "vad du kan" relaterat till en faktisk yrkesroll vara ungefär noll innan du praktiserat eller jobbat på din första arbetsplats. 
Svar på tråden Varför skolbibliotekarier? Det verkar så överdrivet!